Zachodnie rynki motoryzacyjne na sporym plusie
Czerwiec był kolejnym bardzo udanym miesiącem na zachodnich rynkach motoryzacyjnych. Sprzedaż we Francji, Włoszech, Hiszpanii, Wielkiej Brytanii oraz w Niemczech ponownie okazała się znacznie wyższa niż przed rokiem. Tym samym branża zaczyna powoli wychodzić z trwającego od 2020 roku kryzysu.
Francja i Włochy na plusie, lecz poniżej oczekiwań
Szósty miesiąc 2023 roku ponownie przyniósł wzrost w skali rok do roku na francuskim i włoskim rynku. W obu tych państwach nie udało się jednak spełnić przewidywań. W trakcie czerwca 2023 roku we Francji sprzedano 190 848 samochodów osobowych. Oznacza to wzrost w skali rok do roku rzędu 11,5%. We Włoszech sprzedaż wyniosła z kolei 138 927 aut. W tym wypadku procentowa poprawa była nieco mniejsza i ukształtowała się na poziomie 9,2%.
Mimo tego w skali całego dotychczasowego 2023 roku oba te państwa wyglądają naprawdę dobrze. W trakcie sześciu miesięcy we Francji sprzedano aż 889 777 aut, o 15,3% niż w roku ubiegłym. W przypadku Włoch sytuacja jest jeszcze lepsza. Liczba zarejestrowanych samochodów osobowych wynosi 841 343 egzemplarze. Jest to wynik wyższy aż o 23% niż w roku ubiegłym.
Rynek w Hiszpanii dynamicznie rośnie i spełnia oczekiwania
W przeciwieństwie do Francji oraz Włoch, w leżącej na Półwyspie Iberyjskim Hiszpanii sprzedaż osiągnęła oczekiwane rozmiary. W trakcie samego czerwca 2023 roku wyniosła ona 101 085 samochodów, o 13,3% więcej niż w roku ubiegłym. W trakcie całego roku hiszpański rynek jest jednym z zaliczających największy wzrost. Sprzedaż na poziomie aż 505 421 aut oznacza, że w tym kraju zanotowano liczbę rejestracji większą o 27% niż w trakcie okresu styczeń-czerwiec 2022 roku.
Niemiecki rynek z dużym wzrostem
Nie można też zapominać o największym europejskim rynku. Mowa oczywiście o Niemczech. Nasi zachodni sąsiedzi to kraj, w którym znajduje się najwięcej aut na całym kontynencie, a sprzedaż jest regularnie najwyższa. Nie inaczej było w czerwcu 2023 roku. W trakcie tego miesiąca na terenie Niemiec zarejestrowano 280 139 nowych samochodów osobowych. Jest to wynik lepszy aż o 25% niż przed rokiem. Co ciekawe bardzo duży udział w takim wzroście miały samochody elektryczne. W trakcie czerwca zarejestrowano je w liczbie aż 52 988 egzemplarzy. Dało im to prawie 20% rynkowego udziału i wzrost rzędu 64% w skali roku.
Patrząc na całe pierwsze półrocze, niemiecki rynek nie rośnie jednak aż tak szybko. Sprzedaż w tym okresie wynosi 1 396 870 samochodów osobowych. Jest to oczywiście wynik lepszy niż w roku ubiegłym. Wzrost to jednak „zaledwie” 13%.
Wielka Brytania — jeden z najlepszych miesięcy ostatnich
Czerwiec był też bardzo udany dla brytyjskiego rynku motoryzacyjnego. Jest on piątym najlepszym miesiącem w ciągu ostatnich dwóch lat. Przegrał tylko z marcem 2022 i 2023 roku oraz wrześniem 2021 i 2022 roku. W trakcie szóstego miesiąca roku 2023, w Wielkiej Brytanii sprzedano 177 266 samochodów osobowych, o 25,8% więcej niż w poprzednim roku.
Samochody osobowe na Wyspach Brytyjskich sprzedają się bardzo dobrze przez cały 2023 roku. W ciągu jego pierwszych sześciu miesięcy zakupiono tam 949 720 aut. Aż 18,4% niż w trakcie okresu styczeń-czerwiec 2022 roku.
Elektryki motorem napędowym sprzedaży
Oczywiście znacznie lepiej sprzedają się prawie wszystkie modele dostępne na rynku. Jedne z największych wzrostów zaliczają jednak samochody elektryczne, które stają się coraz bardziej popularne. Wszystko to efekt między innymi programów dopłat, czy też obniżek cen przez największego producenta elektryków, Teslę. Doskonale widać to po aucie Tesla Model Y, czyli najlepiej sprzedającym się elektryku 2023 roku. W trakcie zaledwie jednego miesiąca obecnie trwającego roku Model Y potrafi sprzedać się w nakładzie nawet 80 tysięcy sztuk.
W najbliższych latach udział aut elektrycznych będzie coraz większy. Nadchodzące zmiany w przepisach sprawiają, że miłośnicy aut elektrycznych chętnie decydują się na bezemisyjny napęd. Z kolei fani samochodów spalinowych kupują jedne z ostatnich modeli z takimi silnikami. To doskonale napędza sprzedaż w 2023 roku. W następnych latach wzrost ma być coraz mniejszy, lecz można liczyć na to, że rynki wciąż będą odbijać się po dość nieprzyjemnym 2020, 2021 i 2022 roku.