samochody

Zachodnie rynki samochodów na plusie

Rynki motoryzacyjne w zachodniej Europie znajdują się obecnie w bardzo dobrym miejscu. Dane jasno pokazują, że zaczynają one regularnie rosnąć. W praktycznie każdym państwie sprzedaż uległa poprawie, dzięki czemu sytuacja koncernów jest coraz lepsza i mogą one powoli wychodzić z kryzysu rozpoczętego przez pandemię koronawirusa w 2020 roku.

Poprawa sprzedaży we Francji, Włoszech i Hiszpanii

Po Niemczech, które są oczywiście największym rynkiem całej Europy, Francja, Włochy oraz Hiszpania zajmują kolejne miejsca w czołówce. Te państwa z tego powodu to jedne z najważniejszych rynków na całym świecie, które do tego mają spore znaczenie dla europejskich koncernów. Dotyczy to szczególnie tych, do których należą lokalne marki.

 

W każdym z tych państw w maju 2023 roku zaobserwowano wzrost sprzedaży w skali rok do roku. W przypadku Francji sprzedano aż 145 538 nowych samochodów, co oznacza poprawę rzędu aż 14,8%. We Włoszech wyniki są jeszcze lepsze. Sprzedaż wyniosła aż 149 411 aut. Względem analogicznego okresu rok temu jest to rezultat lepszy o aż 23,1%. Sytuacja nie jest aż tak kolorowa w Hiszpanii, lecz mimo wszystko rynek ten poprawił swoją sprzedaż. Wyniosła ona 92 025 samochodów, co jest wynikiem lepszym o 8,3%.

 

Ogromną poprawę widać w wynikach podsumowujących cały dotychczasowy rok. We Francji w trakcie pierwszych pięciu miesięcy sprzedano 698 937 samochodów osobowych. Oznacza to poprawę rzędu 16.3%. We Włoszech sytuacja jest jeszcze lepsza. Sprzedano aż 26.1% samochodów więcej, co oznacza wynik w wysokości aż 845 339 aut osobowych. Najwyższa poprawa ma miejsce w Hiszpanii. Tam sprzedaż wzrosła aż o 27%. W ten sposób na Półwyspie Iberyjskim sprzedano 404 446 samochodów.

Wyniki na zachodnich rynkach vs sytuacja sprzed pandemii koronawirusa

Oczywiście poprawa względem 2022 roku wygląda naprawdę imponująco. Trzeba jednak pamiętać, że sytuacja nie jest tak dobra, gdy porównamy ją z wynikami sprzed pandemii koronawirusa. Obecnie tak duże wzrosty pod względem procentowym wynikają po prostu z tego, że w 2022 rynek znajdował się w naprawdę tragicznej sytuacji. Wyniki z maja 2023 roku w porównaniu z tym samym miesiącem, ale w roku 2019 są gorsze o 24.9% we Francji, 24.4% we Włoszech i 26.7% w Hiszpanii.

Co spowodowało tak duży wzrost sprzedaży?

Tak dobre wyniki sprzedażowe to przede wszystkim efekt poprawy w dostawach. W poprzednich latach koncerny motoryzacyjne borykały się z ogromnymi opóźnieniami wynikającymi z braków części. Problemy dotyczyły przede wszystkim półprzewodników, kluczowych do działania elektrycznych elementów samochodów osobowych. Dodatkowo brakowało też innych surowców. Sytuacja dodatkowo się pogorszyła w 2022 roku po wybuchu wojny w Ukrainie. Obecnie jednak dostawy wracają do normy.

Dzięki temu tegoroczne wyniki sprzedażowe są zwiększane przez dostawy z poprzednich lat, które są regularnie realizowane. Każdy, kto zamówił auto w 2021 lub 2022 roku doskonale wie, że czas oczekiwania potrafił przekroczyć nawet rok. Teraz sytuacja znacząco się poprawia i wiele osób otrzymuje swoje samochody nawet w trakcie kilku miesięcy lub szybciej.

Przyszłość rynku motoryzacyjnego w Europie

Mimo poprawiających się wyników przyszłość rynku motoryzacyjnego w Europie może nie być tak kolorowa. Nawiązanie do wyników z 2019 roku to zadanie bardzo trudne, wręcz niemożliwe do spełnienia. Szczególnie, jeśli weźmiemy pod uwagę to, że już niebawem spalinowe samochody osobowe znikną z salonów. Po wprowadzeniu elektryków na szerszą skalę sprzedaż może wyhamować, przynajmniej pod względem liczbowym.

 

Dodatkowo mogą pojawić się problemy z popytem na auta. Te są już powoli zauważalne, gdyż popyt pozostaje na podobnym poziomie, mimo rosnącej podaży. W przyszłości jeśli nie ulegnie to zmianie, można spodziewać się tego, że w salonach pojawią się ogromne liczby aut, które nie znalazły nowego właściciela. Na ten moment są to jednak zaledwie przewidywania. O tym, jak będzie wyglądać przyszłość rynku motoryzacyjnego przekonamy się na własnej skórze już za kilka lat.