Alfa Romeo Giulietta

Alfa Romeo Giulietta - który silnik będzie najbardziej ekonomicznym wyborem?

Alfa Romeo Giulietta - który silnik będzie najbardziej ekonomicznym wyborem?

Alfa Romeo Giulietta to włoski kompakt, produkowany nieustannie przez całą dekadę 2010-2020. W 2020 roku oficjalnie zakończono ostatni etap produkcji włoskiego hatchbacka. Do dyspozycji kierowców oddano aż 13 wersji Giulietty, jeśli weźmiemy pod uwagę wyłącznie różne jednostki napędowe, zaimplementowane do pojazdu. Sprzedaż włoskiego hatchbacka w Polsce osiągnęła swój szczyt w 2012 roku, następnie zaobserwowano coraz mniejsze zainteresowanie wersjami prosto z salonu. Przednionapędowa Giulietta to sprytny, pięciodrzwiowy samochód, przeznaczony przede wszystkim do dynamicznej miejskiej jazdy. Konkuruje z BMW serii 1 czy Audi A3. Przedstawiamy przegląd silników Giulietty i radzimy, która jednostka posiada najlepsze parametry, także pod względem ekonomicznym.

 

Alfa Romeo Giulietta z silnikami benzynowymi

Największą popularnością kierowców cieszą się trzy wersje silników benzynowych, z historycznie zaprezentowanych dziewięciu wariantów. Są to 1.4 TB 120 KM, 1.4 MultiAir 170 KM i najmocniejsza jednostka o zapłonie iskrowym: 1.75 TBI 235 KM, montowana w wersji Cloverleaf. Silniki o pojemności skokowej 1368 są idealnym wyborem dla osób, ceniących sobie ekonomiczną jazdę w mieście, oszczędność finansową i niską awaryjność. Są niestety dosyć szorstkie i chimeryczne, jeśli porównamy je z mocniejszymi, także dostępnymi jednostkami. 

Wersja Cloverleaf stanowi najmocniejszy oręż benzynowy, posiada wysoką moc użytkową i jest bardzo mocna na trasie. Największy silnik benzynowy Alfa Romeo Giulietta zapewnia prędkość maksymalną ok. 245 km/h, gdy słabsza wersja to maksymalnie ok. 190 km/h. To spora różnica, która sprawia, że zmiana jednostki napędowej na większą to tak naprawę wielki przeskok jakościowy. Idzie za tym argument czysto finansowy: jeśli cenimy sobie ekonomiczność silnika, wybierzmy wersję 1.4.

 

Zobacz również: Alfa Romeo Giulietta - wzbudzająca emocje 

 

Alfa Romeo Giulietta i diesel – co wybrać?

Tak naprawdę mamy do dyspozycji dwie linie silników dieslowskich: 1.6 i 2.0. Obie wersje posiadają osobne warianty. Najsłabszą jednostką jest wysokoobrotowy silnik 1.6 dysponujący mocą 105 KM. To nieco ślimaczy silnik, który potrzebuje ponad 11 sekund, by rozpędzić się do setki. Wersja wyżej, czyli silnik 2.0 dysponujący 170 KM potrafi rozpędzić się do 100km/h w 8 sekund. To znów bardzo duży przeskok jakościowy, który rodzi wiele dylematów. Giulietta jest samochodem stosunkowo lekkim, dlatego silniki wysokoprężne będą dosyć dokuczliwe dźwiękowo. Jeśli cenimy sobie spokój i komfort jazdy - wybierzmy wersję benzynową. 

Diesel posiada dobry moment obrotowy, który odwdzięcza się przede wszystkim w sytuacjach kryzysu. Jeśli będziemy potrzebowali nabrać prędkości, to możemy być pewni, że wersja 1.6. lub 2.0 zrobi to niezawodnie. Napęd wyposażony jest w pasek, który należy wymieniać po pięciu latach. Plusem silników dieslowskich jest solidny układ wtrysku, który został dopracowany w tych modelach. Średnie spalanie w mieście waha się w granicach 8-9 litrów/100 km. W trasie będzie to odpowiednio o 2-3 litry mniej, wobec czego Giulietta może być jak najbardziej ekonomicznym autem do miejskiej i podmiejskiej podróży.