Audi A1 - który silnik wybrać?

Audi A1 - który silnik wybrać?

Audi A1 to produkowany od 2010 roku samochód osobowy, należący do klasy aut miejskich. Od 2018 roku w sprzedaży znajduje się druga generacja tego modelu. Samochód ten bazuje na konstrukcji Volkswagena Polo, jednak kierowany jest do bardziej wymagających kierowców. Gama silnikowa Audi A1 początkowo nie była szczególnie bogata, jednak z czasem rozbudowaną ją o dodatkowe jednostki - zarówno benzynowe, jak i wysokoprężne.

 

Silniki benzynowe Audi A1

 

W Audi A1 na początku stosowane były tylko dwa czterocylindrowe silniki benzynowe o mocy 86 - 122 KM, z turbodoładowaniem i bezpośrednim wtryskiem paliwa. Jednostki te zbudowano w oparciu o założenia downsizingu, przez co nie miały dużej pojemności. Gama silników została z czasem poszerzona, dzięki czemu do oferty trafiły motory o mocy ponad 200 KM. Do polecanych modeli po liftingu z 2014 należą m.in. 1,4-litrowe TFSI o mocy 125 i 150 KM, które zapewniają bardzo dobre osiągi. Silniki te są jednocześnie stosunkowo energooszczędne, a ich średnie spalanie utrzymuje się na poziomie ok. 5 l na 100 km. Jednostki 1,4 sprzed liftingu nie należą do szczególnie polecanych, ponieważ występują w nich liczne awarie wariatora rozrządu. W modelach tych często dochodzi również do rozciągania się łańcucha rozrządu, co wymusza jego wymianę. Na uwagę nie zasługuje także wariant 1,4 z turbiną i kompresorem, który stosowany był również w innych pojazdach rodziny VAG. Producent nie przewidział dla modelu Audi A1 żadnego silnika wolnossącego

 

Silniki diesla Audi A1

 

W przypadku silników wysokoprężnych dla Audi A1, do polecanych modeli należą przede wszystkim diesle 1,6 TDI o mocy 90 KM i 105 KM. Jednostki pochodzące z rynku wtórnego mogą być jednak mocno wysłużone i posiadać spore przebiegi, dlatego przed zakupem konieczne jest dokładne sprawdzenie stanu technicznego za pomocą VIN. Silniki te posiadają również specyficzny układ wtryskowy, który jest dość wrażliwy na jakość paliwa. Wadą pozostaje też tendencja do zapychania się filtra cząstek stałych. Za mało awaryjne uważa się natomiast modele trzycylindrowe, przy czym pracują one dość głośno. Poza wariantami z jednostkami 1,4 TFSI 185 KM oraz 1,6 TDI S-tronic 90 KM, wszystkie egzemplarze Audi A1 posiadały w standardzie specjalny system smart-stop. W połączeniu z układem rekuperacji, rozwiązanie to znacząco zmniejsza zużycie paliwa. Przenoszenie napędu przez dwusprzęgłową skrzynię S-tronic pozwala na zmianę biegów bez spadku siły ciągu. Biegi zmieniać można automatycznie, bądź też manetkami na kierownicy

 

 

Zobacz również: Audi A1 - miejskie auto

 

Audi A1 - który silnik wybrać?
Audi A1 - który silnik wybrać?
Audi A1 - który silnik wybrać?