Alfa Romeo Stelvio - jaki silnik będzie najlepszy dla ekonomicznego kierowcy?
Alfa Romeo Stelvio to powiew świeżości, jeśli chodzi o eleganckie samochody typu SUV, będące w nieustannej produkcji w Europie. Włoski pojazd zaprezentowano w Los Angeles w 2016 roku, natomiast 4 lata później zaprezentowano nową, zmienioną wersję, po ulepszającym face liftingu Stelvio. To, co jest niewątpliwym wyróżnikiem włoskiego samochodu, to niewielka masa własna przy pokaźnych gabarytach auta. Sprawia ona, że samochód prowadzi się niezwykle swobodnie, jest ono zwrotne i ergonomiczne, mimo długości dochodzącej do 470 cm. Alfa Romeo Stelvio konkuruje m.in. z Audi Q5, czy samochodami BMW z serii X3. Producent zaproponował konsumentom trzy wersje silnikowe auta, w tym dwie benzynowe i jedną wysokoprężną. Która z nich jest najlepsza?
Jaki napęd benzynowy do Stelvio?
Gama silników benzynowych obejmuje dwulitrowe, czterocylindrowe jednostki z turbodoładowaniem o mocy 280 KM oraz V6 2.9 Twin Turbo posiadające zawrotne 510 KM. To potężne jednostki biorąc pod uwagę chociażby prędkość maksymalną. W przypadku 2.0 MultiAir Turbo wynosi ona 230 km/h, zaś w przypadku mocniejszej wersji: aż 283 km/h. To bardzo mocny układ napędowy, który oferuje przyspieszenie do setki w czasie 5,7 sekundy lub 3,8 sekundy, w przypadku najmocniejszej wersji. Kwestia napraw silników jest mocno dyskusyjna.
Są to jednostki stosunkowo odporne, jednakże w przypadku niespodziewanych awarii technicznych będziemy zobligowania do poniesienia sporych kosztów napraw. Benzynowe silniki spalają średnio 10-11 litrów w cyklu mieszanym. W przypadku jednostek wysokoprężnych wartości są nieco niższe, co sprawia, że popularne "benzyniaki" stanowią mniej ekonomiczny wybór w tej sytuacji. Czym zatem charakteryzuje się jednostka dieslowska?
Czy wysokoprężny diesel ma sens bytu w kontekście Alfa Romeo Stelvio?
Bardzo ciekawym silnikiem jest diesel o pojemności 2.2 litra (2143 cm3 pojemności skokowej), który posiada imponującą moc uciągu, nawet przy dużej prędkości. To prawie 210 KM, które generuje spory hałas, mimo całkiem niezłego wygłuszenia karoserii. Mimo to, iż jest on słabszy, niż najmocniejsza wersja benzynowa, to odwdzięcza się prostotą w prowadzeniu. Silnik nie jest toporny, momentami sprawia wrażenie mocno sportowego.
Świetnie współgra z obligatoryjną, automatyczną ośmiobiegową skrzynią. Dużym atutem silników, zarówno benzynowych, jak i dieslowych, jest niska awaryjność. Są to jednostki niezwykle "głodne" i głośne. Generują sporo wydatków, szczególnie gdy SUV-em Stelvio poruszamy się przede wszystkim w mieście. Ciężko będzie zejść wówczas poniżej wartości 14-15 l/100 km.
Zobacz również: Alfa Romeo Stelvio - SUV klasy średniej