audi a5

Audi A5 - najlepsze silniki

Audi A5 to produkowany od 2007 roku sportowy samochód klasy średniej. W 2016 roku na rynek trafiła druga generacja tego modelu. Audi A5 jest przedstawicielem segmentu coupe, jednak w ofercie marki znaleźć można także inne warianty nadwoziowe. Pod względem zastosowanych technologii, model ten nie odbiega znacząco od Audi A4. Samochód Audi A5 odznacza się rozbudowaną gamą silnikową.

 

Silniki benzynowe Audi A5

 

W palecie silników benzynowych Audi A5 występują wyłącznie jednostki z bezpośrednim wtryskiem paliwa. Za najbardziej awaryjne uznawane są modele 1,8 TFSI o mocy 144-177 KM oraz 2,0 TFSI o mocy 180-230 KM, czyli jedyne dostępne konstrukcje 4-cylindrowe z turbosprężarką. Silniki te odznaczają się przede wszystkim bardzo wysokim poziomem zużycia oleju, a także podatnością na uszkodzenia. Awarie dotyczą zwłaszcza napinacza łańcucha rozrządu, pompy paliwa oraz cewek zapłonowych, których naprawa jest bardzo kosztowna. Szczególną przypadłością tych silników pozostaje też nagar, który osadza się na zaworach, kolektorze wydechowym czy kanałach głowicy i prowadzi do znaczących strat mocy. Nieco lepiej wypadają zmodernizowane wersje z 2011 roku, w których zmieniono konstrukcję tłoków i pierścieni. 

Do polecanych modeli benzynowych należą silniki V6, zwłaszcza wolnossący 3,2 TFSI o mocy 265 KM oraz doładowany kompresorem 3,0 TFSI o mocy 272 KM. Niestety, w jednostkach tych występują notoryczne problemy z cewkami zapłonowymi. W modelu z nadwoziem coupe znalazła się 4,2-litrowa wersja V8 o mocy 354 KM, która również godna jest uwagi. 

 

Silniki diesla Audi A5

 

W podstawowej gamie diesli dla Audi A5 znalazły się jednostki wysokoprężne pochodzące z aut koncernu VAG, przede wszystkim z Volkswagenów. Najmniej problematyczne są modele 2,0 TDI z zasilaniem common rail, w których wyeliminowano wady poprzedników z pompowtryskiwaczami. Jednostki te rozwijają od 136 do 190 KM i są bardzo oszczędne. Godne uwagi są także widlaste wersje sześciocylindrowe, czyli 2,7 i 3,0 TDI. Drugi z tych silników posiada bardzo wysoki moment obrotowy, który sięga 500 Nm. Jednostka 3,0 TDI charakteryzuje się stosunkowo niedużą mocą, jednak oferuje wyjątkowo dobre osiągi. Na uwagę zasługują zwłaszcza modele z udokumentowaną historią serwisową i wymienionym rozrządem. Łańcuchy stosowane w tym silniku wytrzymują do 200 tys. km, a ich wymiana jest niestety dość kosztowna. Wersja 2,7 TDI praktycznie nie różni się konstrukcyjnie, jednak oferuje wyraźnie gorsze osiągi. W silnikach wysokoprężnych V6 mogą występować problemy z górnymi napinaczami łańcucha rozrządu. 

 

 

Zobacz również: Audi A5 - klasa wyższa średnia