suzuki

Historia Suzuki - motoryzacyjne dziedzictwo kraju kwitnącej wiśni

Suzuki to wszystkim dobrze znany koncern, który zajmuje się produkcją samochodów, jak i motocykli oraz silników do motorówek. Jego start sięga początku XIX wieku i wcale nie należał do najłatwiejszych. Jak to się wszystko zaczęło? Czy droga Suzuki na szczyt była długa i kręta? Dlaczego obecnie tak wiele osób stawia na tę markę? Przekonajmy się!

Tekstylne początki

Suzuki to firma, która została założona w roku 1909 przez niejakiego Michio Suzuki. Mimo tego, że pierwsze prototypy samochodów osobowych tej marki pojawiły się już w połowie lat 30. to na pierwszy pełnoprawny pojazd trzeba było poczekać aż do połowy lat 50. XIX wieku. Na początku ubiegłego stulecia nikt nawet nie pomyślał o tym, że 20-letni Suzuki będzie w stanie otworzyć swoje własne przedsiębiorstwo. Tak też się jednak stało, a zajmowało się ono sprzedażą krosien tkackich. Jak się można zatem domyślić, pierwsze kilkanaście lat koncernu Suzuki, nijak się miało do samochodów. Marka stale dążyła do tego, aby ciągle tworzyć coraz to lepsze i prostsze w obsłudze krosna. Michio Suzuki był bardzo uzdolnionym człowiekiem, dlatego już w 1929 roku był w stanie stworzyć zupełnie nowy rodzaj maszyny tkackiej, który osiągnęła wielki sukces. Również poza granicami kraju kwitnącej wiśni. Twórca firmy Suzuki został autorem ponad 120 patentów, a w ciągu 30 lat jego firma zajmowała się przede wszystkim przemysłem tekstylnym.

Rozszerzenie działalności

Fala sukcesów Suzuki sprawiła, że marka zrozumiała jedną rzecz. Doskonale wiedziała o tym, że przedsiębiorstwo po prostu musi specjalizować się w większej ilości dziedzin. Takie działanie miało ich ochronić przed przyszłymi zmianami koniunktury. To nadchodząca wojna zachęciła koncern do zainteresowania się produkcją samochodów. Ich przypuszczenia były trafne, a nawet sam japoński rząd stwierdził, że to samochody w tym czasie będą towarem o niezwykle strategicznym znaczeniu. Powojenny chaos doprowadził do solidnego kryzysu w Suzuki, dlatego marka na poważnie zaczęła się interesować stworzeniem niedrogiego oraz efektywnego środka transportu. 

Pierwszy pełnoprawny pojazd

Jako pierwszy poważny motoryzacyjny projekt japońskiego koncernu śmiało możemy uznać rower, którego nazywano "Power Free". Pojazd ten został wyposażony w silnik spalinowy, był tani oraz cechował się prostotą konstrukcji. Zamontowano w nim jednostkę napędową o mocy 36 cm³, a finalny produkt ujrzał światło dzienne w roku 1952. Niezwykle wielką zaletą tego pojazdu był system podwójnych zębatek. Dzięki niemu możliwe było pedałowanie, wykorzystując do tego pomoc silnika, a także zupełne odłączenie jednostki napędowej. Rozwiązanie to okazało się ogromnym sukcesem, a już po rok marka uzyskała homologację na swój "Diamond Free", czyli swój pierwszy motor. 

Samochodowy start

Pierwszym samochodem, jaki okazał się seryjnie produkowany był pojazd o nazwie Suzulight. Było to nieduże auto, w którym zaimplementowano dwusuwową jednostkę napędową o mocy 360 cm³. Napęd na przednią oś, niezależne zawieszenie, czy układ kierowniczy, który został wyposażony w mechanizm zębatkowy to jedynie niektóre rozwiązanie, które zostały wykorzystane. Niedługo potem japońska marka postanowiła wprowadzić na rynek mały pojazd dostawczy. Tym samym w roku 1959 światło dzienne ujrzał Suzulight Van. Zaledwie jedna para drzwi oraz moc zwiększona do 21 KM to główne aspekty, jakie różniły ten samochód od jego mniejszego brata.

Dalszy rozwój Suzuki

Początek lat 70. to już prezentacja Suzuki Jimny 4WD. Ta nieduża terenówka z napędem koła, w której zaimplementowano silnik o pojemności 359 cm³ osiągnęła niemały sukces. Wraz z biegiem kolejnych lat model ten stale był rozwijany, montowano w nim coraz to większe jednostki napędowe. Nadejście kolejnego dziesięciolecia zwiastowało pojawienie się nowego samochodu, który okazał się pożądany przez wielu Europejczyków. Mowa oczywiście o Suzuki SS80, które na Starym Kontynencie zasłynęło, jako Alto. Nieduży silnik oraz rozmiary samego auta sprawiły, że wiele osób po prostu pragnęło tego pojazdu. W 1983 roku światło dzienne ujrzał model Swift, a pięć lat później premierę miał model Vitara, który świetnie przyjął się w Europie.

Lata 90.

W latach 90. koncern Suzuki postanowił rozpocząć podbijanie rynków zagranicznych. Tym samym w roku 1990 przedsiębiorstwo zdecydowało zmienić nazwę na Suzuki Motor Corporation. Już rok po tym wydarzeniu doszło do podpisania umowy z marką Daewoo. Na jej podstawie rozpoczęto produkcję dwuosobowego samochodu o nazwie Cappuccino. W ciągu kolejnych lat rozpoczęto produkcję samochodów na terenie Węgier, Wietnamu, a także Egiptu. W 2003 roku pojawił się model Ignis, a 4 lata później marka zaczęła zajmować się pojazdami typu "crossover". Tym samym z fabryk wyjechały takie modele jak SX-4 oraz SX-4 Sedan.

Sprawdź dostępne modele Suzuki na samochody.pl