Co może stukać w zawieszeniu samochodu?
Zawieszenie – jeden z najbardziej obciążonych układów
Myśląc o tym, jaki układ naszego samochodu jest na co dzień najbardziej narażony na obciążenia i uszkodzenia, każdy z nas zapewne odpowie inaczej. Jedni wskażą na jednostkę napędową, która ciągle musi być gotowa do pracy oraz na spore zrywy, inni wskażą zaś sprzęgło, które również musi być niezawodne przez cały czas, a także bardzo narażone na uszkodzenia, na przykład podczas mocniejszego ruszania czy jazdy na tak zwanym półsprzęgle. Nie wszyscy jednak pomyślą o zawieszeniu. Tymczasem ten układ każdego dnia potrafi dostać naprawdę mocno w kość.
Choć żarty o stanie polskich dróg coraz mocniej pracują na miano stereotypów, bowiem sieć dróg w naszym kraju w ostatnich latach rzeczywiście prezentuje się coraz lepiej, nie da się ukryć, iż w jeszcze wielu miejscach kondycja nawierzchni pozostawia sporo do życzenia. Nie zapominajmy dodatkowo o wioskach, gdzie na renowację dróg czasem nie ma tak naprawdę możliwości. Na mocnych wybojach czy dziurach nasze zawieszenie jest poddawane naprawdę ogromnym obciążeniom. Wszystko po to, by jazda samochodem była dla nas jak najbardziej komfortowa, a także, aby chronić resztę auta przed uszkodzeniami czy wgnieceniami. Nie powinien nas dziwić fakt, iż im gorsza droga, z tym większym obciążeniem musi zmagać się zawieszenie. Pojawienie się uszkodzeń w tym układzie jednak jest po prostu kwestią czasu niezależnie od tego, czy wybieramy drogi gładkie jak dywan, czy jesteśmy zmuszeni do jazdy po wyboistej jezdni. Co jednak mogą nam sugerować stuki w zawieszeniu i czy zawsze taki syndrom będzie dla nas oznaczać konieczność poniesienia sporych kosztów związanych z wymianą?
Stuki w zawieszeniu – czy zawsze wiążą się z poważną usterką?
Na sam początek warto podkreślić jedną rzecz – stuki w zawieszeniu nie pojawiają się bez powodu i są bardzo mocnym znakiem, iż warto zainteresować się stanem podzespołów. Problemem może być jednak fakt, iż stuki mogą być bardzo trudne do samodzielnego zidentyfikowania i mogą oznaczać wiele rzeczy. Przeanalizujmy więc, za co odpowiadają konkretne uszkodzenia układu zawieszenia i z jaki poważnymi usterkami mamy do czynienia.
Jeżeli uszkodzeniu uległ na przykład wahacz, sworzeń czy tuleja, będziemy w stanie szybko namierzyć problem. W tym przypadku stuki mogą oznaczać, iż metalowe elementy tych właśnie elementów zaczęły o siebie obijać – albo gumy tulei uderzają o metalowe części, albo sworzeń jest zbyt luźny. W takim przypadku może dość do pogorszenia właściwości jezdnych czy zmianie geometrii kół, w wyniku czego trzymając kierownicę prosto, samochód będzie skręcać w lewo lub prawo. Jeżeli słyszymy dziwne, metaliczne strzały, uszkodzeniu mogła na przykład ulec sprężyna, zaś jeżeli stuki słychać przy skrętach, winowajcą mogą być drążki kierownicze. Jak zaś odpowiednio rozpoznać uszkodzenie amortyzatorów? Charakterystyczne jest tutaj postukiwanie i dudnienie na nierównościach, a także niestabilność auta podczas pokonywania wyboi. Można to dobrze sprawdzić, próbując pobujać auto na postoju. Wtedy też zobaczymy, który amortyzator znajduje się w złej kondycji i wymaga wymiany.
Nie odkładaj naprawy zawieszenia!
W tym miejscu musimy podkreślić to głośno i wyraźnie – nigdy nie zwlekaj z oddaniem auta do mechanika jeżeli widzisz i słyszysz, że występują problemy z układem zawieszenia. Nie tylko jest to system, który zapewnia nam komfort podczas podróży, ale również stanowi kluczową rolę w zapewnieniu nam bezpieczeństwa. Jest on bowiem łącznikiem pomiędzy oponami a resztą auta. Jeżeli doprowadzimy do zaniedbania, a uszkodzenia będą się nawarstwiać, możemy doprowadzić do tragicznej sytuacji, na przykład wypięcia się koła ze sworznia. Jeżeli więc nie chcemy doprowadzić do rozleglejszych uszkodzeń w naszym aucie oraz do narażania życia swojego, naszych pasażerów i innych uczestników ruchu, należy potraktować naprawę zawieszenia poważnie i nie czekać, aż problem rozwiąże się sam.