Czy jest dofinansowanie do hybrydy plug-in?
Czym właściwie są hybrydy plug-in?
Świat motoryzacji jest naprawdę szeroki i nieraz skomplikowany, w szczególności w obecnych czasach, kiedy to samochodów z różnymi napędami czy rozwiązaniami technologicznymi jest naprawdę wiele. Od lat rośnie na przykład udział pojazdów hybrydowych, które stanowią swoisty most pomiędzy klasycznymi pojazdami spalinowymi a autami elektrycznymi. Możemy wyróżnić naprawdę wiele rodzajów hybryd, lecz najpopularniejszymi z nich ostatnimi czasy bez wątpienia są tak zwane hybrydy plug-in. Czym jednak charakteryzują się te konkretne samochody hybrydowe i skąd właściwie bierze się ich nazwa?
Samochody hybrydowe plug-in bardzo często są oznaczane skrótem PHEV, który jest bardzo łatwym do rozwinięcia angielskim skrótem „Plug-in Hybrid Electric Vehicle”. Co jest jednak najważniejszą cechą takiego auta? Oczywiście jest to możliwość zewnętrznego ładowania akumulatora. Podczas gdy miękkie hybrydy czy też klasyczne hybrydy czerpią swoją energię z hamowania, zwalniania czy zjeżdżania z górki, pojazdy PHEV możemy ładować na specjalnych stacjach ładowarek elektrycznych czy w naszym domu. Pozwala to na zwiększenie mocy całego układu, ale również na włączenie jazdy wyłącznie na zasilaniu elektrycznym, co znacznie ogranicza emisję spalin w mieście, ale również może nam dać kilkanaście czy kilkadziesiąt dodatkowych kilometrów jazdy w kryzysowych sytuacjach, gdy na przykład wokół nas nie ma żadnej stacji benzynowej.
Zalety i wady hybryd plug-in
Zdecydowaną zaletą hybryd plug-in bez wątpienia jest płynniejsza jazda po mieście. Silnik elektryczny oferuje nam maksimum momentu obrotowego w każdy możliwym momencie, dzięki czemu możliwe jest o wiele sprawniejsze ruszanie spod świateł. Warto również wspomnieć, iż silnik elektryczny może również bez problemu pracować we współpracy z jednostką spalinową, co przekłada się na większą moc.
Nie oznacza to jednak, że tego typu samochody nie posiadają wad. Przede wszystkim zapomnij o spalaniu, jakie pokazują oficjalne broszury producenta – marki tworzą testy spalania oraz emisji spalin hybryd PHEV w taki sposób, by móc mieścić się w ogólnych normach, dzięki czemu testy tego typu pojazdów, jeżeli chodzi o informacje producenckie, są niezwykle zakłamane. Dodatkowo jeżeli chcemy uzyskać maksymalną efektywność takiego samochodu, musimy bardzo często ładować nasz pojazd, co posiadając na przykład domek jednorodzinny jest całkiem wygodne i nie kosztuje nas wiele, lecz w innym przypadku może być to niezbyt efektywne. Nie można również zapominać o tym, że akumulatory w hybrydach PHEV są bardzo małe, więc nie oczekujmy w trybie elektrycznym zasięgu większego niż kilkadziesiąt kilometrów.
Czy istnieją dofinansowania hybryd plug-in?
Jeszcze do niedawna dotacje ekologiczne do samochodów plug-in były czymś normalnym i chcąc kupić tego typu samochód byliśmy w stanie naprawdę mocno zejść z ceny. Obecnie jednak jest to już jednak niemożliwe, przynajmniej w przypadku Polski. Obecnie na naszym rynku nie znajdziemy dofinansowań na hybrydy PHEV. Cięcie dofinansowań dla takich samochodów wynika z faktu zakłamywania testów emisji spalin przez producentów, a także faktu, że nacisk w kwestii dotacji obecnie kładzie się coraz mocniej na auta elektryczne. To właśnie dlatego polskie dofinansowania porzuciły już finansowanie hybryd PHEV, skupiając się na samochodach, które rzeczywiście podczas jazdy spalin nie emitują.
Nie oznacza to jednak, że w innych krajach nie uzyskamy takich dotacji. Praktykują je na przykład Niemcy czy Francuzi, choć oni również mają już spore plany dotyczące odcięcia strumienia gotówki. Oznacza to więc, że hybrydy PHEV trzeba będzie kupować w stu procentach ze swoich środków. Tu zaś rodzi się pytanie – czy będą one wtedy tak samo często wybierane?