plug-in

W jaki sposób działa hybryda plug-in?

Obecnie w motoryzacji możemy spotkać trzy główne odmiany napędów hybrydowych. Jedna z ciekawszych opcji to hybrydy plug-in, które jak sama nazwa wskazuje można podłączyć do ładowania. Jak działają samochody hybrydowego tego typu, jakie można zakupić w Polsce i czy są one warte swej, czasem dosyć wysokiej ceny?

Rodzaje napędów hybrydowych

Na start warto poznać trzy główne rodzaje napędów hybrydowych, które spotkamy aktualnie na polskim oraz europejskim rynku. Najtańsza jest tak zwana miękka hybryda oznaczana skrótem MHEV bądź dopiskiem mild hybrid. Jest to rodzaj jednostki napędowej, w której główne zadania silnika elektrycznego to przede wszystkim wsparcie silnika i zastąpienie takich komponentów jak alternator czy też rozrusznik. W takiej konfiguracji jednostka elektryczna zasila większość systemów we wnętrzu auta, a także pomaga w przyspieszeniu przy niskich prędkościach.

Druga odmiana to klasyczne hybrydy określane skrótem HEV bądź FHEV. Najczęściej są one spotykane na przykład w samochodach Toyoty czy też Hondy, lecz takie rodzaje jednostek napędowych produkuje także Ford i inni producenci. Jest w nich możliwa bardzo krótka jazda na silniku elektrycznym, gdy delikatnie korzystamy z gazu. W takiej hybrydzie silnik spalinowy i elektryczny najczęściej działa równolegle.

Na sam koniec zostaje nam hybryda plug-in. Auta z takim napędem określa się skrótem PHEV. Co ciekawe w ogólnopolskim konkursie przygotowanym na antenie radia Tok FM jako polski odpowiednik hybrydy plug-in wybrano słowo wtyczkowóz. Taka jednostka jest wyposażana w największe baterie dla silnika elektrycznego wśród hybryd.

Hybryda plug-in – zasada działania

Hybryda plug-in przez producentów samochodów określana jest jako świetny kompromis pomiędzy ekologią samochodu elektrycznego, a walorami jezdnymi auta spalinowego. Pozwala ona bowiem na wykorzystanie zalet obu tych rodzajów napędów. W takim samochodzie jednocześnie mamy niezłej wielkości zasilającą silnik elektryczny baterię, która w zależności od samochodu ma zazwyczaj od około 8 do nawet 20 kWh pojemności, dzięki czemu kompletnie bezemisyjnie można przejechać od 30 do nawet niecałych 100 kilometrów, wcześniej wspomniany silnik elektryczny oraz oczywiście silnik spalinowy.

Te trzy elementy razem pozwalają na przykład na ekologiczną jazdę każdego dnia po mieście. Kiedy trzeba jednak ruszyć w trasę to do gry wchodzi silnik spalinowy, który dzięki wsparciu ze strony jednostki elektrycznej jest w stanie spalić mniej paliwa. Jest to możliwe dzięki temu, że hybrydy plug-in mogą działać zarówno w trybie w pełni elektrycznym, w pełni spalinowym, a także hybrydowym. Dzięki temu ruszając takim autem w trasę nie trzeba się martwić tak jak w wypadku elektrycznego samochodu, że utkniemy jeśli nie znajdzie się jakakolwiek stacja ładowania.

Jak można ładować hybrydę plug-in?

Hybrydę plug-in podobnie jak samochód elektryczny można ładować praktycznie wszędzie, gdzie jest dostęp do energii elektrycznej. Bateria ma taką pojemność, że często wystarczy naładowanie auta przez noc z domowego gniazdka i powinna załadować się ona do pełna. Oprócz tego można korzystać także z dostępnych komercyjnie ładowarek zarówno na prąd stały, jak i zmienny. Dodatkowo naładowanie przy wykorzystaniu takich ładowarek powinno zająć naprawdę niewiele, a pozwoli na kilkadziesiąt kilometrów bezemisyjnej jazdy po mieście, czyli tyle ile wykonuje przeciętnie mieszkaniec miasta każdego dnia.

Kontrowersje wokół hybryd plug-in

Hybrydy plug-in pojawiają się w tak dużej ilości nie bez powodu. Są one owszem bardziej ekologiczne, lecz pomagają one również nieco oszukać dane dotyczące emisji spalin każdego z producentów. W testach WLTP wszystkie hybrydy plug-in maja bowiem wyniki na poziomie kilkudziesięciu gram dwutlenku węgla na kilometr, a średnie spalanie na 100 kilometrów to od niecałego litra do maksymalnie 2,3 litrów. Jest to po prostu nierealne i dlatego ma zmienić się procedura ich testowania. Możliwe, że wpłynie ona na popularność hybryd typu plug-in i sprawi, że nie będą one już tak często wypuszczane na rynek.

 

Ważny temat: Samochody elektryczne coraz bardziej popularne w Europie