ceny samochodów

Czy okazyjne ceny z wyprzedaży rocznika to już przeszłość?

W ostatnich latach dealerzy samochodowi przyzwyczaili nas do corocznych wyprzedaży rocznika, które zazwyczaj miały miejsce na przełomie roku, gdy do salonów wkraczały już egzemplarze z nowego rocznika modelowego. Wiele wskazuje jednak, że ta praktyka może stać się jedynie przeszłością z racji na spore problemy branży motoryzacyjnej.

Czym jest wyprzedaż rocznika?

Wyprzedaż rocznika to hasło marketingowe, które przez lata używane było przez niemalże wszystkich producentów do określenia rabatów na samochody, które miały miejsce zazwyczaj w momencie zmiany rocznika modelowego oferowanych w salonie aut. W ten sposób można było zakupić w pełni nowe auta z salonu znacznie taniej. Praktyka ta była naprawdę powszechna i w okresie wyprzedaży rocznika praktycznie wszystkie salony notowały największą sprzedaż.

Co wchodzi w skład wyprzedaży rocznika?

To co oferowane jest w ramach wyprzedaży rocznika zazwyczaj zależy od poszczególnego salonu. Rabaty to zazwyczaj obniżenie marży dealerskiej, czyli zmniejszenie ceny auta o pewną część tego, co salon zarabia z danego samochodu. Nie jest to jednak zasadą. Niektórzy dealerzy oferują znacznie mniejsze rabaty gotówkowe, lecz starają się rekompensować je za pomocą na przykład pewnych dodatków takich jak zimowe opony, pakiet serwisowy lub tańsze ubezpieczenie.

Dlaczego wyprzedaże rocznika mogą stać się przeszłością?

Ostatni raz szeroko zakrojone akcje pod tytułem "wyprzedaż rocznika" miały miejsce głównie w 2020 i 2021 roku. Wtedy producenci chętnie oferowali swoje auta taniej. Wpierw by sprzedać zalegające modele, które zostały wcześniej zarejestrowane przez wchodzące przepisy, które znacząco wpłynęły by na ich cenę, a następnie by odrobić straty spowodowane przez pandemię. Na przełomie 2021 i 2022 roku tyle wyprzedaży rocznika jednak już nie uświadczyliśmy.

Wszystko to jest wynikiem problemów, z którymi zmaga się branża motoryzacyjna. Rozpoczęły się one w roku 2020. Wtedy wybuch pandemii znacząco pokrzyżował szyki praktycznie wszystkim branżom świata poprzez obostrzenia się z tym wiążące takie jak konieczność utrzymania dystansu społecznego. Dodatkowo doszło do załamania łańcuchów dostaw. Na branży motoryzacyjnej odbiło się to bardzo złymi wynikami sprzedażowymi, a także i przestojami w pracy fabryk w krajach, gdzie wymuszono twardy lockdown.

Pod koniec 2020 roku i na początku 2021 wyprzedaże jednak się pojawiły, gdyż salony były pełne samochodów, które warto było sprzedać przed wprowadzeniem nowych roczników modelowych. Wszystkie prognozy wskazywały także na to, że branża motoryzacyjna szybko się odbije i nadrobi straty spowodowane pandemią. Najmocniejsze uderzenie przyszło jednak ze sporym opóźnieniem.

Jakiś czas po rozpoczęciu 2021 roku okazało się, że samochodów nie da się produkować z takim tempem jak dotychczas. Jest to bardzo odległy skutek załamania się łańcuchów dostaw. Fabryki podzespoły zamawiają na bieżąco wraz z produkcją aut i w czasie pandemii znacząco zmniejszyły zamówienia na półprzewodniki, które są niezbędne do działania elektroniki. Rynek nie znosi jednak próżni i większe zapotrzebowanie zaczęła generować branża elektroniki użytkowej. Ta okazała się bardzo popularna w trakcie pandemii.

Gdy praca w fabrykach samochodów wróciła do normy okazało się, że produkcja półprzewodników na świecie nie jest wystarczająco duża by zaspokoić normalne zapotrzebowanie branży motoryzacyjnej, a także to zwiększone, które wytworzyła branża elektroniki użytkowej. Cierpieć zaczęli więc wszyscy. Na motoryzacji odbiło się to tak, że w 2021 roku szacuje się, że nie wyprodukowano nawet i kilku milionów samochodów osobowych. Zamiast tego tworzono niekompletne samochody na hałdy i składowano je na placach z zamiarem dokończenia później. W pewnym momencie przerwano i ten proceder i praca w wielu fabrykach została wstrzymana.

Z racji na niższą produkcję producenci zwiększyli ceny katalogowe i wymusili obniżenie marż przez dealerów, którym zależy na konkurencyjności. Dlatego pole do popisu w kwestii prowadzenia wyprzedaży rocznika jest mniejsze niż kiedykolwiek. Czy pewnego dnia powrócą one w takim stylu jak miało to miejsce w przeszłości nie jest wiadome. Okaże się to w najbliższych latach. 

 

Ważne informacje: Co z tysiącami wyprodukowanych samochodów czekających na półprzewodniki?