Czy w automatycznej skrzyni biegów wymienia się olej?
Olej w automatycznej skrzyni biegów to niezwykle kontrowersyjny temat. Wielu producentów deklaruje, że powinien wystarczyć na cały okres eksploatacji, z czym nie zgadzają się mechanicy i kierowcy. Olej w skrzyni biegów jest raczej pomijanym płynem eksploatacyjnym i mało się o nim mówi. Czy powinniśmy go wymieniać w automatycznej przekładni?
Olej w skrzyni biegów – znaczenie
W bezpieczny i poprawny sposób części samochodowe pracują gdyż czuwają nad nimi odpowiednie płyny eksploatacyjne. Jest to przede wszystkim olej silnikowy, który zapewnia smarowanie częściom silnika i jego osprzętu, płyn chłodniczy utrzymujący silnik w odpowiedniej temperaturze roboczej, płyn do wspomagania mający na celu zasilenie pompy wspomagania kierownicy oraz oczywiście olej do skrzyni biegów. O ostatnim z płynów często się zapomina i zdarza się, że samochody pokonują setki tysięcy kilometrów bez wymaganej zmiany oleju w skrzyni biegów. Jego dobry stan ma ogromne znaczenie, gdyż podobnie jak silnik skrzynia biegów jest poddawana ogromnym obciążeniom i olej dba o jej właściwą temperaturę oraz redukuje tarcie, tak by przekładnia zużywała się we właściwy sposób.
Wielu producentów w automatycznych skrzyniach biegów, które często pracują ciężej niż manualne przekładnie nie podaje zalecanego czasu wymiany oleju w skrzyni i twierdzi, że umieszczony w niej fabrycznie olej powinien pozwolić na spokojną eksploatację przez cały okres życia przekładni. Takie założenie ten okres życia potrafi jednak dość istotnie skrócić.
Czym grozi stary olej w skrzyni biegów?
Olej w skrzyni biegów chroni całą przekładnię i jej części składowe. Samochody osobowe wyposażone w automatyczne przekładnie są często dość mocno eksploatowane i sama skrzynia jest poddawana większym obciążeniom przez mniejsze skoncentrowanie na odpowiedniej jeździe niż w sytuacji gdy biegi muszą być zmieniane własnoręcznie. Dlatego olej o odpowiednich właściwościach będący w dobrym stanie to podstawa do bezproblemowej eksploatacji automatycznej przekładni.
Stary olej ma znacznie gorsze właściwości, które objawiają się na przykład przegrzewaniem elementów skrzyni biegów. Zły stan płynu wpłynie na pojawianie się zanieczyszczeń oraz osadów na elementach przekładni, a to znacznie obniży jej jakość. To może skończyć się w najgorszym wypadku nie koniecznością zmiany oleju, a całej skrzyni biegów. Tego lepiej unikać gdyż automatyczna przekładnia to jeden z najdroższych elementów w całym samochodzie. Nie bez powodu wielu producentów chce kilku do nawet 10 tysięcy złotych dopłaty za zamontowanie automatycznej skrzyni biegów w samochodzie.
Jak często i w jaki sposób wymieniać olej?
Podobnie jak w przypadku wielu części czy płynów eksploatacyjnych olej w skrzyni biegów powinniśmy wymienić w zależności od wykorzystania auta. Samochody dostawcze podawane większym obciążeniom przez jazdę miejską czy auta sportowe wykorzystujące przekładnie agresywniej będą wymagały wymiany oleju czasem nawet po 40 tysiącach kilometrów. Z reguły lepiej nie przekraczać 100 tysięcy kilometrów. Olej najlepiej wymienić metodą dynamiczną przy pomocy specjalistów. W ten sposób specjalnie urządzenie wypompuje cały olej i wtłoczy do układu nowy.
Więcej możesz doczytać tutaj: Czy i ile może ubyć oleju w silniku?