pasek klinowy

Kiedy w samochodzie wymienia się paski klinowe?

Pasek klinowy to jedna z najważniejszych części w samochodzie przy której awarii samochód staje się unieruchomiony i dalsza jazda jest niemożliwa. Wiele osób zapomina jednak o istnieniu paska klinowego i za jego wymianę zabiera się w ostatniej chwili lub gdy jest już za późno i dojdzie do naderwania lub nawet zerwania całego paska. Kiedy powinniśmy w aucie wymienić pasek klinowy by mieć pewność, że nie ulegnie uszkodzeniu?

Czym są paski klinowe

Paski klinowe to jedna z ulubionych części producentów budujących samochody osobowe lub samochody dostawcze. Wykonane z gumy wielorowkowe paski napędzają wiele części osprzętu i stanowią ważną część układu rozrządu. Dzięki paskom klinowym może działać części samochodowe wymagające napędzania mechanicznego takie jak na przykład alternator, którego zadaniem jest wytworzenie prądu z energii mechanicznej ale też sprężarka klimatyzacji czy pompa wody odpowiedzialna za działanie układu chłodniczego.

Paski klinowe spotykamy w silnikach spalinowych, w hybrydach ich rolę pełnią silniki elektryczne, które napędzają kluczowe elementy w celu obniżenia zużycia paliwa. Układy tworzone przy wykorzystaniu pasków klinowych są coraz bardziej skomplikowane i składają się z dwóch czy trzech pasków lub jednego, który jest strasznie długi i po napięciu go ma kształt serpentyny. W działaniu paska lub pasków klinowych kluczową rolę pełnią napinacze oraz rolki prowadzące. Napinacz najczęściej jest jeden, a rolki prowadzące czy też różnego rodzaju sprzęgiełka są zamontowane w alternatorze, sprężarce klimatyzacji, pompie wody oraz innych elementach napędzanych przez pasek klinowy.

Kiedy i dlaczego wymieniamy pasek klinowy?

Najczęściej powodem wymiany wielorowkowego paska klinowego jest naturalnie jego awaria. Wymiany powinno się dokonać jednak znacznie wcześniej gdy wysyła nam sygnały, że lata świetności ma już za sobą. Jednym z takich znaków jest na przykład jego mechaniczne zużycie widoczne poprzez nawet najmniejsze przetarcia i pęknięcia. Oznaczają one, że może niebawem się zerwać, więc w takiej sytuacji nie ma co zwlekać z wymianą paska klinowego.

pasek klinowy

Inne sygnały to na przykład spadek jakości działania elementów napędzanych przez pasek. Rozpoznamy to po słabszym działaniu klimatyzacji, czy niższym poziomie naładowania akumulatora, który wynika ze zbyt słabej pracy alternatora. Pasek wysyła także sygnały dźwiękowe na przykład w zimne poranki gdy po odpaleniu samochodu spod maski słychać głośne piszczenie. Mimo, że zima ma często destrukcyjny wpływ na auta to ma swoją zaletę. Jest nią to, że potrafi wskazać usterki, które będą wymagały zajęcia się nimi zanim znacząco wpłyną na działanie samochodu.

Pasek klinowy nie różni się niczym od innych części eksploatacyjnych i częstotliwość jego wymiany zależy od obciążeń, z którymi musi radzić sobie samochód. Najczęściej wymiana ma miejsce co około 100 tysięcy kilometrów. Jest to najczęściej spotykana wartość w autach, które są eksploatowane w normalny sposób. Częściej będziemy dokonywać wymiany w samochodach o przeznaczeniu roboczym takich jak taksówki czy lawety. 

 

 

Więcej możesz doczytać tutaj: Kiedy trzeba wymienić pasek lub łańcuch rozrządu?