zasięg elektrycznych

Czy zasięg samochodu elektrycznego zmniejsza się zimą?

Zasięg to jeden z najważniejszych aspektów samochodu elektrycznego. Często na jego podstawie ocenia się to czy samochód elektryczny jest praktyczny i sprawdza się w codziennym użytkowaniu. Energia magazynowana jest jednak w bateriach litowo-jonowych, które są podatne na wpływ temperatury. Jak więc na zasięg wpływa zima?

Baterie w samochodach elektrycznych

Samochody elektryczne są zasilane za pomocą baterii litowo-jonowych, które montuje się także w smartfonach czy laptopach. Mają one swoje wady i jedną z nich jest podatność na temperatury. Każdy posiadacz popularnego smartfona z nadgryzionym jabłkiem z pewnością kiedyś miał problemy z działaniem baterii podczas mrozów. Z podobnymi zadaniami zmagają się samochody elektryczne. Tam magazyny energii są jednak znacznie większe, więc problem nie sprawi, że auto nie zadziała, ale za to istotnie wpłynie na jego zasięg.

Dlaczego i jak bardzo zasięg spada podczas zimy?

Baterie litowo-jonowe w niskich temperaturach nie są tak efektywne jak podczas idealnych dla siebie warunków, czyli podczas wiosny czy lata przy około 20 stopniach w skali Celsjusza. Wtedy zasięg jest największy i rzadziej musimy ładować naszego elektryka.

Różnice w zasięgu przy zmianach temperatur wynikają z konstrukcji baterii litowo-jonowych. Energia jest w nich magazynowana w elektrolicie, czyli cieczy, która nie różni się w zachowaniu od innych ciał w stanie ciekłym i wraz z obniżeniem temperatury gęstnieje. Nie jest to jedynie przypadłość aut elektrycznych, ale i spalinowych, w których akumulatory działają na takiej samej zasadzie, co sprawia, że często występują problemy z odpaleniem auta w mroźny, zimowy poranek.

Różnice w zasięgu w autach elektrycznych zdecydowała się sprawdzić Norweska Federacja Samochodowa, gdzie zimy są dłuższe i bardziej dotkliwe, więc zasięg w tę porę roku, której nie uwzględnia się podczas testów WLTP jest niezwykle ważny. Rezultaty były proste. Zasięg spadał o kilka do kilkunastu lub kilkudziesięciu procent. Auta, które w normalnych warunkach byłyby w stanie przejechać ponad 400 kilometrów wymagały ładowania już po nawet 300 kilometrach.

zasięg samochodu elektrycznego

Jak można walczyć z mniejszym zasięgiem zimą?

W celu wydłużenia zasięgu samochodu elektrycznego zimą może zadziałać zarówno producent, jak i kierowca. Marki inwestują w rzeczy, które pozwolą utrzymać baterie w wyższej temperaturze. Są to pompy ciepła wykorzystujące na przykład energię zgromadzoną przy hamowaniu, czy też cieplną wytworzoną podczas jazdy lub osłony termiczne. Są to skuteczne sposoby, lecz pozwolą jedynie na zredukowanie efektów zimy, a nie ich usunięcie.

Kierowcy muszą się przystosować do warunków zimowych. Pomocne jest nagrzanie auta przed podróżą, ale też po prostu wolniejsza jazda lub też dużo bardziej zaawansowane wykorzystywanie rekuperacji. Do tego pomocne może okazać się korzystanie na przykład z podgrzewania kierownicy i fotela zamiast całego auta, gdy jedziemy w jedną lub dwie osoby. Wszystkie sposoby nie sprawią, że nasz elektryk przejedzie tyle ile latem, lecz zawsze uzyskamy w ten sposób cenne kilkanaście kilometrów, które na przykład pozwolą dojechać do domu bez ładowania.

 

Więcej możesz doczytać: Z czego zrobione są baterie samochodu elektrycznego?