hybryda czy elektryk

Czym różni się samochód elektryczny od hybrydowego?

Samochody elektryczne i hybrydowe to przyszłość motoryzacji. Większość krajów planuje, że w ciągu kilkunastu lat tylko auta tego typu będą mogły być sprzedawane jako nowe, więc warto poznać charakterystykę tych samochodów oraz główne między nimi różnice.

Samochody hybrydowe

Hybrydy są aktualnie na ogromnej fali wznoszącej. Każdego roku pojazdy z napędem tego typu są kupowane niezwykle często, a hybrydę w ofercie ma praktycznie każdy producent. Należy jednak rozróżnić trzy typy samochodów hybrydowych. Pierwszy określany jako MHEV czy też mild hybrid to tak zwana miękka hybryda. Jest on najprostszy i jedyna różnica między zwyczajnym samochodem spalinowy, a miękką hybrydą to silnik elektryczny z akumulatorem i często przetwornikiem prądu, który pełni rolę rozrusznika, alternatora i pomaga w przyspieszeniu oraz zasila wszelkie systemy czy funkcje takie jak klimatyzacja. Pomaga to w niewielkim obniżeniu spalania.

Bardziej oszczędne są zwykłe hybrydy określane jako HEV. W swojej ofercie ma je między innymi Toyota, Honda czy też Lexus. Polegają one na połączeniu silnika spalinowego z elektrycznym, który zasilany jest z niewielkiego akumulatora. Do akumulatora prąd trafia poprzez odzyskiwanie energii cieplnej czy też kinetycznej podczas hamowania.

Ostatni typ swoisty pomost pomiędzy hybrydami i elektrykami, czyli hybryda typu plug-in spotykana pod skrótem PHEV. Tam silnik elektryczny może działać samodzielnie i pokonać do około 50 kilometrów lub wspomagać silnik spalinowy. Ten tryb jest uwielbiany przez testy WLTP, gdzie poprzez wykorzystanie głównie silnika elektrycznego producenci osiągają nierealnie niskie wyniki emisji i spalania.

samochody elektryczne

Samochody elektryczne

Główna różnica po której odróżnimy samochody elektryczne od hybrydowych to naturalnie napęd. W samochodzie elektrycznym nie używa się silników spalinowych w celu napędzania osi. Jednostki spalinowe spotkamy jedynie w niektórych modelach jak BMW i3, gdzie silnik określa się mianem Range Extendera i jego zadaniem jest doładowanie akumulatora samochodu elektrycznego.

Auta elektryczne nie mają tylu typów co hybrydy i w zasadzie są dzielone w bardzo luźny sposób na samochody przygotowane na przykład na specjalnej platformie przeznaczonej do aut elektrycznych czy też po prostu odrębne modele takie jak Nissan Leaf, Renault Zoe, Kia EV6, Porsche Taycan, Audi e-Tron GT czy też Volkswagen ID.3 oraz oczywiście wszelkie samochody budowane przez Tesle i te, które są jedynie zwykłym modelem ze zmienionym silnikiem. Takie auta to między innymi Kia e-Niro, Volkswagen e-Golf, Lexus UX 300e. Ich celem zazwyczaj jest przekonanie fanów marki do nowego typu napędu i samochody wykonane w ten sposób to najczęściej jedne z pierwszych aut elektrycznych danej marki.

Wielka różnica to także sposób "tankowania". Samochody hybrydowe po prostu tankujemy. Auta elektryczne trzeba ładować, co potrafi zająć trochę czasu. Wielką zaletą jest jednak to, że możemy dokonać tego w naszym domu po podłączeniu auta do zwykłego gniazdka czy też specjalnej ładowarki ściennej. Od tej reguły wyjątkiem są hybrydy typu plug-in, które trzeba tankować oraz ładować tak jak auta elektryczne. 

 

Więcej możesz doczytać tutaj: Czy zasięg samochodu elektrycznego zmniejsza się zimą?