Ford - historia marki

Ford - historia marki

Wiele osób uważa, że Henry Ford jako pierwszy skonstruował samochód. Rzeczywistość jest trochę inna, jednak mimo tego jego zasługi dla motoryzacji są po prostu ogromne. Henry już od dziecka zafascynowany przyglądał się pojazdem, które wtedy były jeszcze napędzane parą. Właśnie tak zaczęła się jego miłość do samochodów. Czym zaowocowała w przyszłości?

Chłopiec, który miał marzenia

Henry Ford urodził się w amerykańskiej rodzinie farmerskiej w roku 1863. Szybko odkrył, że ma smykałkę do mechaniki i już w wieku 15 lat zbudował swój pierwszy silnik parowy. Kilka lat później opuścił swoje rodzinne miasto, aby rozpocząć pracę w zlokalizowanym w Detroit, Edison Illuminating Comp. Nie musiał długo czekać, aby mianowano go głównym inżynierem w tej właśnie firmie. Pierwszy prototyp pojazdu pojawił się w roku 1896, a trzy lata później Ford został jednym z założycieli przedsiębiorstwa o nazwie Detroit Cadillac Company. Niedługo potem jednak pojawiły się pewne konflikty wewnętrzne. Doprowadziły one do odejścia mężczyzny, który postanowił założyć swoją własną firmę. Skąd Ford miał na to pieniądze? Co ciekawe, posłużyła mu do tego gotówka, którą wygrał w wyścigu w roku 1901. Niestety i tym razem nie był w stanie porozumieć się ze swoimi wspólnikami, co doprowadziło do jego odejścia. Marzył jednak o produkcji swoich samochodów, dlatego się nie poddał i w 1903 roku założył firmę o nazwie Ford Motor Company. Warto tutaj zaznaczyć, że po odkupieniu wszystkich akcji przedsiębiorstwa przez syna Henry'ego - Edsela w roku 1919, przedsiębiorstwo to w pełni zaczęło należeć do rodziny Fordów.

Ikoniczne samochody

1908 rok to moment, kiedy światło dzienne ujrzał jeden z bardziej rozpoznawalnych pojazdów marki. Mowa oczywiście o modelu T, który produkowany był aż do roku 1927. Pod maską tego samochodu mogliśmy znaleźć czterosuwowy, czterocylindrowy silnik o pojemności 2898 cm³ i mocy 22,5 KM. Cechą charakterystyczną tego pojazdu okazała się dwustopniowa przekładania obiegowa, która została zawieszona na kole zamachowym. Auto to miało bardzo duży wpływ na zmotoryzowanie całych Stanów Zjednoczonych. Pozwoliła na to jednak taśma produkcyjna, która pojawiła się dopiero w roku 1913. Dzięki niej liczba tworzonych pojazdów znacznie wzrosła, a ich cena zmalała. 

Następnym pojazdem, jaki został wyprodukowany przez amerykańską markę, został Model A. Ten stworzony w 1927 roku pojazd, napędzany był czterocylindrową jednostką o mocy 40 KM. Połączenie hydraulicznych amortyzatorów, hamulców działających na cztery koła, a także trójbiegowej przekładni sprawiło, że samochód osiągnął niemały sukces.

Czasy wojenne i przygotowania do sportowego auta

W czasach wojennych Ford, tak jak wiele innych marek produkował sprzęt na potrzeby wojska. Nie zaprzestano jednak tworzenia samochodów. Jednym z nich był Ford GPW, którego wiele osób nazywało bratem bliźniakiem Jeepa Willysa. W latach 1941-1942 produkowano również V8 Business Coupe. Było to auto osobowe, pod którego maską znajdował się silnik o pojemności 4 litrów i mocy 100 KM. Produkcja tradycyjnych samochodów powróciła w roku 1947, kiedy to też zmarł twórca marki - Henry Ford. W roku 1950 światło dzienne ujrzał model o nazwie Custom, który był wykorzystywany przede wszystkim w korpusach dyplomatycznych. 

Początek lat 50. to moment, kiedy rozpoczęto pracę nad zupełnie nowym sportowym samochodem. Projekt ten jednak został tymczasowo porzucony, a General Motors zdecydowało się zaprezentować słynnego Chevroleta Corvette. Ford musiał odpowiedzieć na ich propozycję, dlatego wypuścił na rynek model Thunderbird. Pod maską znajdowały się jednostki napędowe V6 oraz V8, a auto dysponowało szaloną mocą 228 KM.

Droga Forda na szczyt

Rok 1964 powinien kojarzyć każdy fan Forda. To właśnie w tym momencie światło dzienne ujrzał słynny Mustang. Prostata tego samochodu była wręcz niesamowita, a silniki od 101 do 320 KM mocy zachwycały tysiące osób. Nie możemy jednak nie wspomnieć o tym, że koncern działał także na pozostałych kontynentach. Tym samym do Europy trafił czterocylindrowy pojazd o mocy 38 KM - Taunus 12M. Rok 1959 to już Ford Anglia 105E, czyli auto wyposażone w bardzo oszczędny krótkoskokowy silnik górnozaworowy. W Europie wielki sukces osiągnął model Capri, a dokładniej jego wersja 2000 GT. Jej jednostka napędowa cechowała się pojemnością 2 litrów oraz mocą 90 KM, a samo auto było naprawdę bardzo dobrze wyposażone.

Kolejne pojazdy od amerykańskiego producenta

Do 2003 roku w USA i 2000 w Europie produkowany był słynny Escort. Pojazd ten dostępny był w wersji z silnikiem benzynowym o pojemności 1,1, 1,3 oraz 1,6 litra. Samochód na przestrzeni lat przeszedł wiele modyfikacji, a w roku 1986 zaimplementowano w nim szesnastozaworowy silnik 1,8, a już rok później dwulitrową wersję o mocy 150 KM. Aktualnie w portfolio Forda możemy znaleźć takie modele jak Ka, Fiesta, Focus, S-Max, C-Max, Mondeo, Van oraz Galaxy. Nie możemy również nie wspomnieć o pierwszym SUV-ie tej marki, jakim był model Kuga, a także pojazdach dostawczych - Ford Transit oraz Ford Transit Connect.

Sprawdź dostępne modele Forda na samochody.pl

 

Ford - historia marki
Ford - historia marki
Ford - historia marki