Ford Mustang Mach-E

Ford Mustang Mach-E: Rewolucyjny SUV z Genami Mustanga

Chociaż Ford rozwija i testuje samochody elektryczne od lat 90, a pierwszy przełom nastąpił w 2011 roku, kiedy na rynek trafił elektryczny Ford Focus, to dopiero w 2020 roku Ford wkroczył z przytupem w nową elektryczną erę, do której zmierza branża. Otóż od tego czasu produkowany jest Ford Mustang Match-E, czyli dynamiczny SUV, zaprojektowany na podstawie legendarnego Mustanga.

Wielu osobom może nie spodobać się fakt, że nazwa legendarnego amerykańskiego samochodu sportowego została wykorzystana do stworzenia SUV-a zasilanego bateriami, ale fakty są takie, że jest to obecnie 4 najlepiej sprzedający się elektryk w USA. Przyjrzymy się, jak sprawuje się Ford Mustang Mach-E i co ma do zaoferowania.

Ford Mustang Mach-E: moc, zasięg i pojemność akumulatorów

Jeśli chodzi o najnowszą wersję z 2024, Ford Mustang Mach-E jest produkowany w czterech wariantach: 

  • Select: z zasięgiem 482 km i przyśpieszeniem do 100 km/h w 4.1 sekundy.
  • Premium: z zasięgiem 515 km, oraz z takim samym przyśpieszeniem jak Select.
  • GT: z zasięgiem 450 km i przyspieszeniem do 100 km/h w 3,3 sekundy.
  • Rally: z zasięgiem 426 km i przyspieszeniem do 100 km/h w 3,4 sekundy.

Wersje Select i Premium dostępne są standardowo z napędem na tylne koła i z akumulatorem 72 kWh, oraz ładowanie do 110 kW. Za dopłatą można jednak wybrać wersje z napędem na 4 koła, lub wersję z akumulatorem o pojemności 91 kWh, która obsługuje ładowanie do 150 kW. Modele GT, oraz Rally są produkowane tylko w wersji na 4 koła i akumulatorem 91 kWh.

Przy maksymalnej mocy ładowania sięgającej 150 kW (przez złącze CCS), oficjalne dane sugerują możliwość naładowania akumulatorów od 10% do 80% w zaledwie 38 minut, oraz  zasięg 92 kilometrów w zaledwie 10 minut ładowania.

Pod względem estetycznym Ford Mustanga Mach-E wygląda jak starszy brat klasycznego Mustanga

Po pierwszym spojrzeniu na karoserię Forda Mustanga Mach-E widać, że ma on wiele detali, które sprawiają, że na myśl przychodzą legendarne muscle car’y. Począwszy od długiej maski, po tylne światła, w nowoczesnym wydaniu, podzielone na charakterystyczne dla Mustanga 3 pionowe paski. Te dwa modele łączy także aerodynamiczny kształt i linie karoserii.

Różnicą, która rzuca się w oczy to brak zadziornego grilla, ale to typowe dla elektryków, które nie generują tyle ciepła, więc nie potrzebują tego elementu. W miejscu grilla nie zabrakło jednak charakterystycznego, dużego loga Mustanga, zamiast loga Forda. 

Największą różnicę widać, jeśli chodzi o próg drzwi, który w przypadku Mustanga Mach-E trzeba prawie przeskoczyć, ponieważ podłoga jest wysoko umiejscowiona, ze względu na akumulator pod pokładem. Poza tym benzynowy Mustang nigdy nie był dostępny w wersji SUV, więc widać różnicę w gabarytach.

Osobliwości tego modelu jest także brak klamek jako takich, ponieważ zostały one zastąpione przyciskiem i małym uchwytem. Samochód można również otworzyć za pomocą aplikacji mobilnej FordPass.

Jeśli chodzi o wnętrze, podobać może się wykończenie i użyte materiały, w stylu marek premium. Jest też dużo przestrzeni na nogi i dla pasażerów z tyłu. Nie ma to jednak zastosowania w przypadku bagażniku Forda Mustanga Mach-E. Trzeba zadowolić się zaledwie 402 litrami (norma w tym segmencie to 500 litrów), ale jest też bagażnik przodu mający 100 litrów.

Multimedia - czyli ogromny ekran rodem z Tesli

Centralne miejsce w kabinie zajmuje duży 15,5-calowy ekran multimedialny. Ogólnie rzecz biorąc, ekran działa dobrze. Użytkownicy nie zgłaszają żadnych trzasków w reakcji na dotknięcia, a menu sprawuje się płynnie. Rozdzielczość Full HD jest wystarczająca, jak na potrzeby samochodu, i co najważniejsze, ekran nie nagrzewa się pomimo swoich ogromnych rozmiarów.

Ford Mustang Mach-E

Fajną opcją jest automatyczne dostosowanie jasności, gdy zmienia się poziom jasności na zewnątrz. Minusem według niektórych użytkowników jest fakt, że system reaguje dosyć wolno na łączenie się i rozłączanie z CarPlay od Apple oraz Android Auto. Inni twierdzą także, że w innych samochodach system jest bardziej rozbudowany i intuicyjny. 

Co ciekawe, na dole ekranu znajduje się wbudowane pokrętło do sterowania dźwiękiem. Trzeba przyznać, że jest to nietypowe rozwiązanie, które ułatwia obsługę dźwięku.  Niestety, przyciski klimatyzacji są dotykowe. Są one jednak dobrze rozplanowane i w zasięgu ręki, ponieważ znajdują się w dolnej części ekranu.

Poza centralnym ekranem zainstalowano deskę rozdzielczą w wersji cyfrowej, która ma 10,2 cala i wyświetla kluczowe informacje o pojeździe. 

Jazda próbna Fordem Mustangiem Mach-E: czy jest dynamiczny?

To oczywiste, że w tym Mustangu, w przeciwieństwie do klasycznego modelu wrażenia z jazdy są wyraźnie inne. Pozycja siedząca jest wyższa, co w połączeniu z większymi oknami zapewnia lepszą widoczność pod każdym kątem.

Użytkownicy tego modelu nie skarżą się na żadne irytujące dźwięki, ponieważ izolacja akustyczna jest dobra, a wbudowany sztuczny dźwięk jest ledwo słyszalny (głośniej jest w trybie Untamed).

W Mustangu Mach-E da się zauważyć pewien sportowy charakter, samochód nie włóczy się na drodze i nie ma żadnego problemu z przyśpieszeniem. Układ kierowniczy jest bardzo szybki i sprawny, nawet jeśli trzeba pokonać kilka zakrętów z rzędu. Choć w niektórych zakrętach czuć nadwagę tego typu samochodu (waży od 1993 kg do 2189 kg). Dynamiki dopełnia świetne wyczucie hamulców, które nigdy nie sprawiają wrażenia, jakby się regenerowały. Model sprawuje się jednak nieco “sztywno” na nierównym terenie.

Ford Mustang Mach-E

Systemy wspierające kierowcę - solidnie i zapewniające wysoki poziom bezpieczeństwa

Zacznijmy od tego, że Mustang Mach-E jest bardzo bezpiecznym samochodem. Otrzymał pełne pięć gwiazdek od ekspertów w dziedzinie testów zderzeniowych Euro NCAP. Przykładanie wagi do detali widać również w systemach wspierających kierowcę.

Wszystkie modele mają solidny adaptacyjny tempomat, czujnik martwego pola, tylną kamerę i system ostrzegania o ruchu poprzecznym z tyłu. Wyposażenie to jest już obecne w większości pojazdów, ponieważ Unia Europejska wprowadziła obowiązek, aby wszystkie homologowane samochody posiadały te funkcje w standardzie.

Dodatkowo ten model wyposażony jest w technologię Ford Co-Pilot360, która zawiera między innymi: 

  • asystenta utrzymania pasa ruchu,
  • system Evasive Steering Assist, który ostrzega o zatrzymującym się pojeździe.
  • kamery cofania, które dodatkowo podają wskazówki w kwestii manewrowania, 
  • system Hill Descent Control - który pomaga w utrzymaniu prędkości podczas zjeżdżania ze stromego wzniesienia.

Sprawdź ogłoszenia Forda Mustanga Mach-e na Samochody.pl →