Historia Fiata - droga włoskiego giganta na szczyt
11 lipca 1899 roku we Włoszech, a dokładniej w Turynie spotkała się grupka ambitnych osób. Celem tych ludzi było stworzenie marki motoryzacyjnej, która odmieni samochodowy świat. Na realizację swojego projektu zebrali oni 800 000 ówczesnych lirów i właśnie tak powstał słynny Fiat.
Bogate początki
Przedsiębiorstwo zostało utworzone kilkanaście lat po tym, jak swoje sukcesy konstrukcyjne osiągali między innymi Benz i Daimler. Spora część samochodowych marek zaczynała swoją przygodę naprawdę ubogo. W tym wypadku było jednak inaczej, a w zarządzie Fiata zasiadało aż dziesięć zamożnych członków. Jednym z nich był niejaki Giovanni Agnelli. Mimo tego, że z wykształcenia był on oficerem kawalerii, to jego wiedza odnośnie do techniki i motoryzacji była po prostu ogromna. Na samym początku był on tylko sekretarzem spółki, jednak po latach ciężkiej pracy udało mi się zostać dyrektorem generalnym.
Pierwszy zakład produkcyjny powstał już w roku 1900 i był zlokalizowany w Corso Dante. Na starcie pracowało tam 35 zatrudnionych, których pierwszym dziełem był lekki pojazd, w skład którego wchodził powóz wraz ze składaną brezentową budką, która znajdowała się nad tylnym siedzeniem. Warto jednak zaznaczyć, że podwójne oraz niezbyt wygodne siedzisko nie było zarezerwowane dla kierowcy, a pasażerów. Sterujący siedział z tyłu zaraz przy pionowej korbie spełniającej funkcję kierownicy. Dwucylindrowy silnik tego "samochodu" znajdował się pod tylną kanapę i cechował się pojemnością 657 cm³ i mocą 3,5 KM.
Rozbudowa marki
Kiedy nastał rok 1905, w ofercie firmy było dostępnych już szesnaście różnych modeli aut osobowych, których moc zawarta była w przedziale od 3,5 do aż 100 KM. Samochody te mogły zostać zamówione zarówno z nadwoziami zamkniętymi, jak i otwartymi. Ich zastosowanie było bardzo szerokie, gdyż można było je wykorzystywać do użytku codziennego, wyścigów oraz turystyki. Każdy z nich miał w sobie zaimplementowaną czterocylindrową jednostkę napędową, która znajdowała się z przodu pojazdu. Dostępne były trzy lub cztery przełożenia, a każde z aut wyposażone zostało w karbidowe reflektory, które pozwalały na nocne podróże.
Przebój starego kontynentu
Niedługo przed I Wojną Światową firma zaprezentowała Fiata "Zero". Auto okazało się hitem i w ciągu trzech lat powstało aż 2000 sztuk tego pojazdu. 1932 rok to moment, kiedy marka do swojej oferty wprowadziła dwa zupełnie nowe modele o nazwie 508 Balilla i 518 Ardita. Na przestrzeni lat przedsiębiorstwo zarówno w swoim kraju, jak i całej Europie bardzo szybko się rozwijało.
Ogromnym sukcesem tamtych lat był model Topolino. Ujrzał światło dzienne w roku 1836 i to właśnie on był protoplastą mody na nieduże samochody. Pod jego maską drzemał silnik o pojemności 500 cm³ i mocy 13 KM. Był to bardzo ciekawy pojazd, gdyż jego jednostka napędowa znajdowała się z przodu, lecz napęd był przekazywany na tył.
Czasy powojenne i współpraca z FSO
Po II Wojnie Światowej do portfolio Fiata trafiły takie modele jak 500 oraz 600. Pierwszy z nich został nazwany potocznie "Cinquecento". Niezwykle przełomowy dla samej marki był rok 1967, kiedy to przejęła ona takie spółki jak OM, CMSA, Autobianchi, a także sporą część udziałów Weber oraz Magneti Marelli. 6 lat później w Bielsku-Białej, a w 1975 roku także w Tychach rozpoczęła się produkcja słynnego "Malucha", czyli Fiata 126p. Nie możemy również nie wspomnieć o tym, że do roku 1976 wyprodukowano aż 122 000 sztuk Fiatów 125p, czyli słynnych "Dużych Fiatów".
W międzyczasie Włosi podpisali również stosowną umową z FSO, której owocem była produkcja Poloneza. Rok 1979 to już holding Fiat Auto, do którego należały takie marki jak Fiat, Autobianchi, Abarth, Lancia oraz Ferrari. 5 lat później do grona tych marek dołączyła jeszcze Alfa Romeo, a także Maserati.
W 1980 roku światło dzienne ujrzał zupełnie nowy samochód włoskiego producenta o nazwie Panda. Bardzo szybko zyskał on popularność, choć to dwa lata młodszy Fiat Uno okazał się symbolem odrodzenia marki. Jego premiera wniosła na rynek zupełnie nową jakość materiałów, elektroniki, a także ekologiczność silników. Wraz z końcem lat 80. pojawił się jeszcze słynny Fiat Tipo, w którym zastosowano wiele modernistycznych rozwiązań, które przełożyły się na nagrodę "Samochód Roku".
Koniec pewnej ery
Rok 1991 to moment, kiedy z fabryki wyjechał ostatni Fiat 125p. Przez cały okres jego produkcji stworzono imponującą liczbę 1.445.700 tych samochodów. Rok później rozpoczęto tworzenie słynnego Cinquecento, które w roku 1998 zastąpione nowym Seicento. Nie możemy również nie wspomnieć o Fiacie 126p, którego produkcję po stworzeniu 3.318.674 sztuk zakończono w 2000 roku. W latach 1994-2002 miała start produkcja Fiata Uno, a w 1997 roku do oferty włoskiego producenta dołączyło także Palio Weekend.
Sprawdź dostępne modele Fiata na samochody.pl