Citroen logo

Historia Citroena. Od kół zębatych do ikony motoryzacji.

Jeśli chodzi o design i rozwiązania techniczne, auta Citroena to esencja francuskiej motoryzacji. Nie każdy jednak wie, że kultowa marka znad Sekwany mogłaby wcale nie powstać, gdyby nie wizyta jej założyciela w Polsce.

Charakterystyczne logo Citroen to szewrony, czyli element umundurowania znany przede wszystkim z pagonów sierżantów rozmaitych służb. Militarne skojarzenia to jednak ślepy trop. Korzeni rozpoznawalnego na całym świecie znaku należy szukać… w łódzkich zakładach włókienniczych. To właśnie w tym mieście dwudziestokilkuletni André Gustave Citroën zobaczył koło zębate o innowacyjnej na tamte czasy konstrukcji. Dzięki zastąpieniu tradycyjnych zębów szewronami (czyli uzębienie daszkowym) nawet drewniane koła nie zużywały się i służyły wiele lat.

Zainspirowany tym rozwiązaniem, André powrócił do rodzinnej Francji, gdzie w Fauburgu otworzył zakład produkujący podobne, ale metalowe koła. Pomysł okazał się strzałem w dziesiątkę, a już po kilku latach przedsiębiorstwo zyskało nowego współwłaściciela i siedzibę. Wkrótce nad Sekwaną rozpoczął się motoryzacyjny boom, a wraz z nim wzrosło zapotrzebowanie na produkty Citroëna. Niedługo potem Francuz odwiedza fabrykę Forda, gdzie zapoznaje się z ideą linii produkcyjnej.

I wojna światowa i lata międzywojenne

Wielka wojna przyniosła jednak zmianę popytu. Francuska armia potrzebowała przede wszystkim broni i amunicji, więc fabryka André Gustave Citroëna musiała skupić się na tej działalności. Dopiero po zakończeniu konfliktu firma stanęła przed koniecznością wyboru nowej drogi. Ze względu na wcześniejszą współpracę z branżą motoryzacyjną, decyzja nie była trudna. Już w maju 1919 do produkcji trafił pierwszy model – Typ A. Premierze towarzyszyła szeroko zakrojona akcja promocyjna. Na efekty nie trzeba było długo czekać – 14 dni wystarczyło, by do fabryki Citroena dotarło ponad 16 tysięcy zamówień, co w tamtych czasach robiło ogromne wrażenie.

Sukces poprzednika powtórzył stworzony dwa lata później Typ B. Oba modele dostępne były w kilku wersjach – poza klasyczną, również w tej przeznaczonej dla przedsiębiorców, wyposażonej w skrzynię do przewozu towarów. We współpracy z Adolfem Kegressem stworzono również napęd półgąsienicowy, dzięki czemu auta Citroena dotarły również w najtrudniej dostępne miejsca i zasiliły szeregi francuskiej armii. Dobra passa trwała przez cały okres międzywojenne, a lata 30 firma kończyła jako jeden z najważniejszych graczy na motoryzacyjnym rynku.

Okres powojenny – złote lata Citroena

Kres szybkiego rozwoju Citroena przyniosła II wojna światowa. O tym, co działo się we francuskiej fabryce w latach 1939-45 nie wiadomo właściwie nic. Wiemy jednak, że tuż po zakończeniu wojny wróciła ona do branży samochodowej, początkowo produkując 10 tysięcy sztuk rocznie. Liczba ta szybko rosła, podobnie jak ilość modeli z portfolio marki.

Prawdziwym przełomem okazał się jednak dopiero Citroen DS, zaprezentowany podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowej w 1955. Hydropneumatyczne zawieszenie gwarantujące niespotykany dotąd komfort jazdy, aerodynamiczne, odważnie zaprojektowane nadwozie i półautomatyczna skrzynia biegów były wówczas prawdziwą rewolucją. Mimo że auto nie było najtańsze, w ciągu jednego dnia zamówiło je kilkanaście tysięcy klientów. Gdy w 1970 kończyła się jego produkcja, liczba sprzedanych egzemplarzy wynosiła blisko 1,5 miliona. Znane z tego modelu technologie i rozwiązania pojawiały się również w innych modelach z lat powojennych – na przykład GS i CX. W połowie lat 70 doszło też do fuzji Citroena i Peugeota, w wyniku czego powstał istniejący do dziś koncern PSA.

XXI wiek. Czas na nowe konstrukcje

Po roku 2000 Francuzi wciąż pracowali nad rozwiązania, z których są znani do dziś. Dopracowywano hydropneumatyczne zawieszenie, a linie nadwozia stały się jeszcze bardziej opływowe przy jednoczesnym „uspokojeniu” designu. W nowe stulecie Francuzi wkroczyli modelem C5, który zwracał uwagę przede wszystkim wspomnianymi technologiami. W XXI wieku na rynku pojawił się też model C1, będący owocem współpracy Citroena z Toyotą. W 2017 Francuzi zaprezentowali zaś C3 Aircross i C5 Aircross, które przyniosły nowe zawieszenie z progresywnymi poduszkami powietrznymi.

Sprawdź dostępne modele Citroena na samochody.pl