porsche

Historia Porsche. Legenda tras rajdów i torów.

Porsche zapisało wiele ważnych kart w dziejach niemieckiej – i nie tylko – motoryzacji. Warto więc poznać historię marki.

Podzielona na cztery pola tarcza z położonym w jej centralnej części herbem przedstawiającym biegnącego konia to jeden z najbardziej rozpoznawalnych logotypów w motoryzacyjnym świecie. Koń nie znalazł się w logo Porsche przypadkowo. Pochodzi z herbu Stuttgartu – to w tym niemieckim mieście rozpoczęła się historia tej legendarnej marki i do dziś produkowane są tam pożądane przez miliony kierowców samochody.

 

Początki przedsiębiorstwa sięgają roku 1931. Jego założyciel, Ferdynand Porsche nie był debiutantem w branży motoryzacyjnej. Wcześniej, jako projektant i główny konstruktor, brał udział w pracach nad jednym z najbardziej kultowych samochodów, jakie powstały – Volkswagena Typ 1, znanego jako Garbus. Dzieje firmy szybko zbiegły się z historią kraju i kontynentu. Zgodnie z nakazem Adolfa Hitlera, na pewien czas stała się częścią niemieckiej machiny wojennej i producentem takich czołgów jak Tiger czy Maus.

 

Lata powojenne i sukces modelu 911

Koniec II wojny światowej i zmiany w Niemczech oznaczały powrót Porsche do motoryzacji. W 1947 nastąpiła zmiana na szczycie firmy. Jej założyciela zastąpił syn, Ferry Porsche. Pod jego zarządem rok później powstał model 356, który zarówno z zewnątrz, jak i pod maską przypominał popularnego Garbusa. Wraz z kolejnymi rocznikami przybywało części już wyprodukowanych przez Porsche, a ostatnie wersje wyposażone już były w firmowy silnik. Produkcja 356 była dla Porsche swoistym poligonem doświadczalnym, a zdobyta dzięki niej wiedza w 1963 zaowocowała stworzeniem legendy – modelu Porsche 911.

 

Wyposażone w sześciocylindrowy silnik auto stało się nie tylko postrachem torów wyścigowych, ale też spektakularnym sukcesem komercyjnym. Model 911 produkowany jest do dziś (do tej pory powstało osiem generacji) i uchodzi za jeden z najbardziej kultowych projektów w dziejach motoryzacji.

 

24 tysiące wygranych. Porsche na torach

Porsche 911 nie było jedynym sukcesem marki na torach wyścigowych. Już w drugiej połowie lat 50 Niemcy z modelem 718 trafiło do Formuły 2. Dobre wyniki skłoniły konstruktorów firmy do rozważenia startów w Formule 1. Wynikiem tych starań był model 804, za kierownicą którego Dan Gurney wygrał Grand Prix 1962. Dwa lata później Porsche wycofało się z serii, by powrócić do niej po dwóch dekadach – tym razem jako dostawca silników dla McLarena, we współpracy z którym odniosło 25 zwycięstw i pięć mistrzostw (dwa konstruktorów i trzy kierowców).

 

Dużo bardziej imponująca jest jednak ogólna liczba zwycięstw odniesionych w innych wyścigach samochodowych. Porsche 911 jako pierwszy nieterenowy samochód wygrał w Rajdzie Paryż-Dakar. Do listy triumfów niemieckiej marki dodać należy także Carrera Panamericana, Targa Florio, 24h Le Mans (17 razy), 24h Daytona (22 razy), 12h Sebring (18 razy), Rajd Monte Carlo (3 razy) i Rajdzie 1000 Jezior. W sumie kierowcy prowadzący samochody Porsche zwyciężały w różnych imprezach ponad 24 tysiące razy.

 

Dwóch gigantów. Fuzja z Volkswagenem

Ze względu na zawodową przeszłość założyciela, Porsche od początku było związane z Volkswagenem. Do szczególnego zbliżenia firm doszło jednak w 2009, kiedy Volkswagen przejął większościowy pakiet 42 procent akcji Porsche. Dwa lata później władze obu spółek poinformowały, że Porsche staje się kolejną marek w portfolio koncernu z Wolfsburga, dołączając tym samym do Audi, SEAT-a, Skody, Scanii, Bentleya, Lamborghini, Ducati, Cupry i MAN-a. Wartość transakcji wyniosła ponad 3 miliardy złotych.

Sprawdź dostępne modele Porsche na samochody.pl