Historia Renault - trzech braci i marzenia
Charakterystyczny romb na masce kojarzy każdy fan motoryzacji. Mowa oczywiście o pojazdach marki Renault. Jej twórcy od samego początku uważali, że muszą dopasowywać się do potrzeb swoich odbiorców. Twierdzili również, że eksperymentowanie może przynieść im wiele dobrego. Czy mieli rację? Przekonajmy się!
Bracia Renault, czyli początek francuskiej marki
Bardzo podobnie jak w przypadku wielu innych firm motoryzacyjnych tak i w przypadku Renault początki marki były ściśle związane z jej założycielem. Mowa o niejakim Louisie Renault urodzonym w roku 1877. Jeszcze jako chłopiec Louis interesował się elektryką i mechaniką. Kiedy miał 22 lata wraz ze swoimi starszymi braćmi - Fernandem i Marcelem zdecydowali założyć firmę o nazwie Renault Freres, czyli z francuskiego "Bracia Renault". Jej siedziba zlokalizowana była w Billancourt - miejscowości znajdującej się nieopodal Paryża, a jej warsztat zagospodarowany został w szopie z narzędziami.
Jeszcze przed tym zbudowany został pierwszy pojazd, który konstrukcyjnie opierał się na trójkołowcu firmy De Dion Bouton. Bracia dokonali jednak wielu modyfikacji, a Louis samodzielnie zaprojektował jednostkę napędową. Silnik miał pojemność 1,9 l oraz moc 14 KM. Rocznie Renault produkowali 76 takich pojazdów. Niedługo potem pojawiły się pierwsze modele, w których implementowane były dwu- i czterocylindrowe silniki. Bracia stale pięli się w górę na francuskim rynku i w roku 1907 zbudowali już 905 egzemplarzy, które można było zakupić w ponad 100 różnych punktach sprzedażowych. Promowali oni swoje samochody za pomocą wyścigów, w czasie jednego z nich zginął Marcel Renault. Niedługo potem z powodów zdrowotnych firmę opuścił Fernand.
Samodzielnie działający Louis
Osamotniony Louis w czasie I Wojny Światowej produkował sprzęt dla wojsk Ententy. Kiedy działania wojenne ustały, światło dzienne ujrzał model 6CV, który uprzednio był testowany przez 200 dni na torze znajdującym się w Miramas. Niedługo potem wyprodukowany został pierwszy samochód z kierownicą po prawej stronie - Renault 10 CV. Lata 30. to czas, kiedy zaprezentowane zostały Nervastella i Viva Grand Sport. Były to samochody luksusowe, w których montowano ośmiocylindrowe silniki o pojemności 4,2 l i mocy 110 KM. W międzyczasie została również stworzona nowa wersja Juvaquatre, zarezerwowana dla klasy średniej.
II Wojna Światowa, śmierć Louisa i kolejne samochody
W czasie II Wojny Światowej cywilna produkcja została wstrzymana, a firma rozpoczęła tworzenie czołgów. W 1947 na targach w Paryżu zostało zaprezentowane "auto dla ludu", czyli model 4CB. Niestety trzy lata wcześniej zmarł twórca marki - Louis Renault. Rok 1951 to już debiut modelu Fregate, który był odpowiedzią na oczekiwania ludzi odnośnie do samochodu wyższej klasy. Rok później początek swojej produkcji zanotował 4-drzwiowy Renault Dauphine, na którego bazie w późniejszym czasie powstał model Floride.
Lipiec 1961 to moment, kiedy miało miejsce zakończenie produkcji Renault 4CV. Niedługo potem rozpoczęto jednak tworzenie zupełnie nowego Renault 4. Auto to jest ikoniczne dla całej marki, gdyż było ono pierwszym samochodem z napędem na przód oraz ciśnieniowym systemem chłodzenia. Co więcej, doczekał się nawet wersji pick-up, limuzyny, czy cabrio. W 1965 roku Renault po raz kolejny osiągnęło sukces. Jako pierwsza marka na świecie zaprezentowała ona pojazd o nadwoziu hatchback. Mowa oczywiście o modelu 16, który mógł cieszyć się nagrodą „Car of the Year”.
Praca nad autem, które miało podbić Stary Kontynent
Renault od lat 60. ubiegłego wieku stale dążyło do stworzenia pojazdu, który będzie w stanie podbić Europę. Tym samym w roku 1972 udało im się wypuścić Renault 5. Stale rosnące ceny paliwa oraz kryzys sprawiły, że samochód ten cieszył się bardzo dużym zainteresowaniem. Pojemne wnętrze, lekka konstrukcja, czy oszczędne silniki to jedynie góra lodowa zalet, jakimi mogło pochwalić się właśnie to auto. Kilka lat później z taśmy produkcyjnej zjechało Renault 18, a w roku 1980 na targach w Genewie został zaprezentowany model Fuego, który okazał się ogromnym sukcesem sprzedażowym.
Czasy bliskie nam samym
W roku 1981 mogliśmy cieszyć się premierą średniej wielkości modelu 9. Już dwa lata później pojawiło się Renault 11, a jeszcze rok później Renault 25. Nie możemy również nie wspomnieć o pierwszym jednobryłowym van Espace na Starym Kontynencie. Od roku 1990 aż do 2013 swoje premiery miały takie modele jak Twingo, Laguna, Megane, Scenic, Thalia, Kangoo, Koleos, Fluence, Zoe, czy Captur. Marka Renault prężnie działa już od ponad 100 lat. Czego możemy spodziewać się jutro? Tego nie wie nikt, jednak jedno jest pewne, francuskie przedsiębiorstwo z pewnością nas nie zawiedzie!
Sprawdź dostępne modele Renault na samochody.pl