Historia motoryzacji. Kiedy powstał pierwszy samochód
Historia motoryzacji sięga zamierzchłej ery kamieniołomów. To właśnie wtedy wynalezione zostało pierwsze koło, które w nieco zmienionej formie do dziś pozwala nam przemierzać setki kilometrów po drogach całego światła. Oczywiste jest jednak to, że motoryzacja rozwijała się w ciągu setek lat. Mało kto z nas miał okazję ją poznać, dlatego dzisiaj postaramy się ją państwu przybliżyć. Jakie kroki musiały zostać podjęte, abyśmy obecnie byli w stanie bezpiecznie podróżować? Przekonajmy się!
Kiedy wynaleziony został pierwszy samochód z silnikiem spalinowym?
Wbrew pozorom pierwsze działania mające na celu wykorzystanie silnika benzynowego do napędzania prymitywnych pojazdów miały miejsce naprawdę wcześnie. Prawda jest jednak taka, że pierwszą taką maszyną, za której napęd odpowiadał protoplasta obecnej benzyny, był twór dopiero z roku 1870. Jego autor, niejaki Siegfried Marcus był mieszkańcem Wiednia. Sama konstrukcja nie było zbytnio skomplikowana, dlatego w latach 1888-1889 Marcus starał się stworzyć nieco bardziej zaawansowany pojazd. Jak się można domyślić, mężczyzna osiągnął sukces. Tym samym powstała pierwsza maszyna, które były uznawane za pełnoprawne samochody osobowe. Warto wspomnieć o tym, że dzieło Marcusa, bo inaczej tego nazwać po prostu się nie da, przetrwało po dziś dzień. Bardzo interesujące jest to, że maszyna w dalszym ciągu jest w pełni sprawna. Każdy z nas może ją podziwiać w Muzeum Techniki zlokalizowanym w Wiedniu.
Początki seryjnych samochodów
Wszyscy doskonale znamy tak zwanego Forda T. To o tym pojeździe słyszy się na lekcjach historii i choć prawdą jest, że samochód ten osiągnął ogromny sukces, to nie był on modelem, który jako pierwszy na naszym globie wszedł do seryjnej produkcji. Miano to możemy przypisać pojazdowi o nazwie Oldsmobile Curved Dash. Jego prezentacja odbyła się wiosną roku 1901. Nazwa samochodu może nie brzmi znajomo, jednak cieszył się on naprawdę niemałą popularnością. W ciągu pierwszych 12 miesięcy produkcji sprzedano aż 425 egzemplarzy, co, jak na tamte czasy było sporym sukcesem. W porównaniu do słynnego Forda wynik ten jednak nie jest zbyt imponujący. Dlaczego? Być może to cena odstraszała Amerykanów od tego samochodu. Koszt pojazd w przeliczeniu na obecne dolary amerykańskie równał się 17 000. W związku z tym jego cena nie należała do najniższych.
Radia samochodowe i złodzieje — kiedy się to zaczęło?
Ideal Autosuper 5 - właśnie tak brzmiała nazwa pierwszego seryjnego radia samochodowego. Sprzęt ten pojawił się na Berlińskiej wystawie w roku 1932. Nie oznacza to jednak, że wcześniej sporo osób nie próbowało umieścić tego urządzenia w pojeździe. Choć ich działanie nie miały przełożenia na masową produkcję, to warto wspomnieć o pierwszym radiu przeznaczonym do montażu w samochodzie, jakie kiedykolwiek zostało stworzone. Za sprzęt ten musimy uznać konstrukcję, której twórca jest George Frost. Mężczyzna ten wiosną 1922 roku postanowił zainstalować radio w drzwiach swojego Forda T. Oczywiste jest jednak to, że jego działanie nijak miało się do seryjnej produkcji takich urządzeń.
Przysłowie mówiące, że okazja czyni złodzieja, w wielu wypadkach po prostu by się potwierdziło. Posiadanie własnego samochodu jest marzeniem wielu osób, a nieco ponad 100 lat temu pokusa była znacznie większa. Poddał się jej mechanik Etienne'a van Zuylen van Nijevelta — wielkiego fana motoryzacji, a także jednego z współtwórców organizacji FIA. W czerwcu 1896 roku na terenie Paryża jego Peugeot został skradziony. Jak się jednak okazało, złodziej miał naprawdę niemałego pecha. W tamtejszych czasach samochody były prawdziwą rzadkością, dlatego rabuś został złapany 12 kilometrów za stolicą Francji.
Od kiedy tablice rejestracyjne są obowiązkowe?
Wiele osób zadaje sobie pytanie, od którego momentu poruszanie się bez tablic rejestracyjnych, jest nielegalne. Był to rok 1893, kiedy to w Paryżu wprowadzano obowiązek ich wykorzystywania. Na samym starcie prawo to odnosiło się tylko i wyłącznie do samej stolicy Francji. Każda tablica musiała charakteryzować się imienną identyfikacją właściciela samochodu, jak i samego pojazdu. Już trzy lata później wprowadzono obowiązek korzystania z tablic rejestracyjnych na terenie Niemiec. Do naszego kraju prawo to dotarło dopiero w 1922 roku.
Pierwsza śmierć na drodze
Ofiarą, która jako pierwsza zginęła za sprawą wypadku samochodowego była Bridget Driscoll, mieszkanka Wysp Brytyjskich. Do zdarzenia doszło 17 sierpnia roku 1896, kobieta zmarła około 6 godzin po samym zajściu. Samochód firmy o nazwie Anglo-French Motor Carriage Company uderzył kobietę, jadąc z prędkością 6 kilometrów na godzinę. Mimo tego, że jest to naprawdę niewiele, to skutki były tragiczne. Sprawcą był Arthur James Edsall, który nie poniósł żadnych konsekwencji, gdyż prokuratura uznała wydarzenie za nieszczęśliwy wypadek.
Sygnalizacja świetlna i znaki drogowe — kiedy miały swój początek?
Historia pierwszej sygnalizacji świetlnej, która ujrzała światło dzienne, jest naprawdę krótka. Sam system został zainstalowany przy skrzyżowaniu dróg New Palace Yard i Bridge Street w stolicy Anglii. Instalacja została wyposażona w światło zielone i czerwone, a jej początek datuje się na koniec roku 1968. Jej celem było znaczne usprawnienie wejścia polityków do słynnego Pałacu Westminsterskiego. System nie przetrwał jednak zbyt długo, gdyż dwa miesiące później wybuch gazu zakończył jego żywot. Elektryczny sygnalizator pojawił się dopiero w roku 1914. Miało to miejsce w USA, a dokładniej w mieście Cleveland.
Mimo tego, że pierwsze znaki drogowe zostały wynalezione przez Rzymian, to nie miały one zbyt wiele wspólnego z motoryzacją. W związku z tym pozwolimy sobie je pominąć. Wszystkim nam znane oznaczenia drogowe pojawiły się około roku 1880. Dokładna data nie jest znana, jednak w 1879 roku stowarzyszenie o nazwie Bicycle Union zainstalowało drewniane pachołki wraz z tabliczkami. Napisano na nich „This Hill is dangerous”, a sama informacja była przeznaczona głównie dla rowerzystów.
Wynalazek, który diametralnie zmieniał motoryzację, czyli trzypunktowe pasy bezpieczeństwa
Początek trzypunktowych pasów bezpieczeństwa to rok 1959. Za autora tego wynalazku uznaje się Nilsa Bohlina, czyli ówczesnego pracownika Volvo. Pierwszym samochodem, w jakim wykorzystane ten patent był PV544, którego produkowano przez siedem lat od roku 1958. Bardzo ciekawe jest to, że szwedzka firma miała możliwość zarobienia na samej licencji ogromne pieniądze. Postąpiła ona jednak inaczej, udostępniła swój wynalazek, gdyż stwierdziła, że powstał on, aby ratować ludzkie życie, a nie się bogacić.
Kiedy wynaleziono pierwszy kierunkowskaz?
Rozwój przemysłu motoryzacyjnego na przestrzeni lat przyczynił się do znacznego spadku bezpieczeństwa na drogach. Zanim światło dzienne ujrzały pierwsze kierunkowskazy, kierowcy przed zmianą kierunku jazdy zmuszeni byli wystawiać rękę przez okno. Firma Bosch postanowiła to zmienić i w roku 1928 wypuściła na rynek tak zwany kierunkowskaz ramieniowy. Z kolei rozwiązanie, które znamy do dzisiaj, zaczęto wykorzystywać dopiero od roku 1951. Jego twórcą była firma Hell, a jednym z samochodów, w którym patent ten został zaimplementowany, był Ford Taunus.
Silnik turbo — jak wyglądały jego początki?
Obecnie turbosprężarki w samochodach to zupełna norma, bez której nikt z nas nie wyobraża sobie motoryzacji. Jeszcze kilkadziesiąt lat temu jednak nikt nawet nie myślał o takim rozwiązaniu. Mimo tego, że sam patent turbodoładowania został stworzony już na początku ubiegłego stulecia przez Szwajcara o nazwisku Buchi, to pierwsze seryjne turbo pojawiło się dopiero w roku 1938. Zostało ono zaimplementowane przez firmę Adolph Saurer AG w jednej z ciężarówek. Pierwsze tego typu rozwiązania zaczęto wykorzystywać w samochodach osobowych 35 lat później, kiedy to w 1973 roku koncern General Motors zastosował turbo w takich autach jak Chevrolet Corvair i Oldsmobile Cutlass.
Kiedy ludzie zaczęli się ścigać?
Motoryzacja bez wyścigów nie byłaby tym samym, a ich historia jest naprawdę bardzo długa. Ludzie od bardzo dawna chcieli się ścigać, dlatego pierwszy wyścig pojawił się już w roku 1887. Dokładniej miało to miejsce 28 kwietnia, a organizatorem całego przedsięwzięcia był Monsieur Fossier — redaktor naczelny magazynu o nazwie Le Vélocipede. Trasa wyścigu ciągnęła się przez dwa kilometry, a jego zwycięzcą został Georges Bouton, czyli twórca marki De Dion-Bouton.
Początki off-roadu, czyli pierwszy samochód terenowy
To Adolph Kegresse uznawany jest za twórcę pierwszej terenówki na naszym globie. Inżynier ten pracował dla Mikołaja II, a jego ciężarówka przeznaczona była do pracy w naprawdę trudnych warunkach. Pomagał w tym napęd gąsienicowy, który umożliwiał jazdę daleko za utwardzonymi drogami. Za sprawą wybuchu rewolucji październikowej doszło do ucieczki Francuza z kraju, jednak kiedy wrócił do Rosji, rozpoczął pracę dla Citroena. Przez 16 lat zajmował się tworzeniem militarnych pojazdów terenowych.
Możliwość szybkiego poruszania się — kiedy powstała pierwsza autostrada?
Pierwszą drogą, której standard został uznany za autostradowy była tak zwana Autostrada dei Laghi. Jej budowa trwała w latach 1922–24 na terenie Włoch, a za sam projekt odpowiadał Piero Puricelli. Otwarcie trasy łączącej Varese z Mediolanem miało miejsce 21 września roku 1924. Puricelli uważał, że to wprowadzenie zupełnie nowych dróg doprowadziło do rozruszania włoskiej gospodarki. Od tamtego wydarzenia autostrady zaczęły bardzo szybko pojawiać się w innych krajach Europy i nie tylko.
Obecnie wszystkie oferty sprzedaży samochodów znajdują się w ogłoszeniach motoryzacyjnych dostępnych w takich serwisach jak samochody.pl