Import samochodów używanych osobowych i dostawczych do Polski.

Import samochodów używanych osobowych i dostawczych do Polski.

Wiele słyszy się o możliwości sprowadzenia samochodu z zagranicy w naprawdę atrakcyjnej cenie. Wszyscy jednak doskonale wiemy, że zakup pojazdu spoza Polski wiąże się z wieloma dodatkowymi formalnościami. Właśnie dlatego spora część osób rezygnuje z tego pomysłu. Czy takie działanie aby na pewno jest poprawne? Jak wygląda zakup samochodu z zagranicy. Czy można jeździć niewyrejestrowanym pojazdem? Przekonajmy się!

Z jakich krajów najczęściej sprowadzamy samochody używane?

Raport, jaki został przedstawiony przez Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, mówi nam, że w roku 2020 do Polski zostało sprowadzone około 850 tysięcy samochodów. Mimo tego, że liczba ta jest nieco mniejsza niż w 2019 roku, to według prognoz w najbliższych miesiącach ma się poważnie powiększyć. Jak zatem widać, liczby te są naprawdę ogromne, a import samochodów to biznes, którego wartość przekracza 10 miliardów złotych i nic nie zapowiada zmian na gorsze w tej sprawie. Polscy kierowcy w dalszym ciągu są nienasyceni wynikami, jakie zostały przez nich osiągnięte i stale sprowadzają do kraju pojazdy z całej Europy i nie tylko. Jak wygląda pierwsza dziesiątka krajów, z których importujemy auta?

  • Niemcy - około 430 tysięcy samochodów;
  • Francja - około 80 tysięcy samochodów;
  • Belgia - około 65 tysięcy samochodów;
  • Holandia - około 42 tysięcy samochodów;
  • USA - około 38 tysięcy samochodów;
  • Włochy - około 30 tysięcy samochodów;
  • Szwecja - około 27 tysięcy samochodów;
  • Szwajcaria- około 25 tysięcy samochodów;
  • Austria - około 24 tysięcy samochodów;
  • Dania - około 23 tysięcy samochodów.

Jak wygląda średni wiek sprowadzanych samochodów?

Bardzo ciekawą kwestią, jaką warto poruszyć, jest średni wiek samochodów, jakie są importowane spoza granic Polski. Obecnie wzrósł on już do 12 lat, a w przypadku pojazdów, w których mamy do czynienia z silnikiem benzynowym wynosi aż 13 lat. W związku z tym to modele z lat 2006-2008 cieszą się największą popularnością. Nie możemy również nie wspomnieć o tym, że coraz mniej osób interesuje się dieslami, co może być spowodowane wieloma ograniczeniami, jakie są w stosunku do nich wprowadzane. 

Dlaczego decydujemy się na import samochodów?

Spora część osób uważa, że to cena przyciąga polskich kierowców do pojazdów z zagranicy. Rzeczywistość jest jednak nieco inna, gdyż finalne koszty zakupu są podobne do tych, jakie musimy ponieść w naszym kraju. Najważniejszym czynnikiem jest dobry stan techniczny aut, za którego sprawą możemy znaleźć nawet kilkunastoletnie samochody osobowe, które nas zachwycą. W Polsce naprawdę trudno znaleźć tego typu perełki dlatego zarówno handlarze, jak i osoby prywatne szukają szczęścia za granicą i nie ma co się oszukiwać, wychodzi im to naprawdę dobrze. 

Kupno samochodu z zagranicy - o czym warto pamiętać?

Nie ma co się oszukiwać, w czasie kupowania samochodu z zagranicy bardzo łatwo spotkać się z wieloma oszustami. Właśnie dlatego, jeśli decydujemy się na taki ruch, niezwykle istotna jest ostrożność. Każdy sprzedawca, zanim dobijemy targu, powinien nam zaprezentować wszelkiego dokumenty potwierdzające stan pojazdu. Co więcej, warto zadbać o to, aby deklaracje odnoszące się do statusu danego samochodu, zostały zawarte w umowie sprzedaży. Dzięki temu będziemy w stanie zabezpieczyć się przed koniecznością dochodzenia swoich roszczeń. Bardzo istotne jest również to, aby przed ostateczną decyzją zdecydować się na przegląd samochodu. Handlarze niezwykle często próbują zataić realny przebieg auta, a także wiele innych usterek. 

Nie możemy również nie wspomnieć o tym, aby przed zakupem zweryfikować, czy dany pojazd nie był kradziony. W jaki sposób to zrobić? Umożliwia nam to tak zwany numer VIN, czyli swoistego rodzaju unikalny kod, jaki nadawany jest przez producenta. Zależnie od tego, z jakim modelem samochodu mamy do czynienia, będziemy mogli go znaleźć w różnych miejscach. Konieczne jest również sprawdzenie, czy numer VIN zawarty na tabliczce w pojeździe jest taki sam, jak ten, który znaleźliśmy w zaprezentowanych przez sprzedawcę dokumentach. Kiedy już to zweryfikujemy, będziemy mogli skorzystać z jednego z wielu serwisów, który pozwalają nam na sprawdzenie samochodu po numerze VIN. 

Jak wiele kosztuje sprowadzenie samochodu z zagranicy?

Prawda jest taka, że samodzielne przetransportowanie pojazdu do Polski to jedna z najtańszych możliwości. Nawet jeśli zwrócimy uwagę na koszt załatwiania spraw urzędowych, ewentualny nocleg i opłaty za autostrady to opcja ta będzie najkorzystniejsza. Oczywiste jest jednak to, że nie wszyscy kierowcy są w stanie zdecydować się na takie rozwiązanie. Niektórzy boją się długiej trasy, inni przeszkód natury formalnej, a pozostałym po prostu szkoda czasu na taką podróż. Jak zatem wygląda cena organizacji transportu i przewoźnika? Nie ma co się oszukiwać, luksus ten nie należy do najtańszych, jednak wiele osób się na niego decyduje. Średni koszt przewiezienia samochodu z zagranicy to około 1 do 2 złote za każdy kilometr przejechanej trasy. Od jakich czynników zależna jest dokładna cena?

  • Kraj, z jakiego chcemy importować samochód;
  • Długość drogi, jaką będzie musiała przebyć laweta;
  • Typ oraz stan auta, które będzie transportowane;
  • Oferta wybranej firmy transportowej.

Nie jest tajemnicą, że to transport samochodu z Niemiec jest najtańszy. W tym wypadku kompletny koszt wyprawy waha się w okolicach 1200 złotych. W związku z tym cena za jeden kilometr równa się 1,38 zł. Równie tanio jest w Austrii - 1250 złotych. Nieco drożej robi się w Holandii, czy też Belgii, w tym wypadku będziemy mieli do czynienia z kwotą około 1400-1500 złotych. Z kolei Francja lub Wielka Brytania to już wydatek rzędu 2000 złotych. 

Koszty na terenie kraju - jak to wygląda?

Wszyscy doskonale wiemy, że zakup samochodu z zagranicy wiąże się z dopełnianiem wszelkiego rodzaju formalności. Za załatwienie każdej pojedynczej sprawy będziemy musieli zapłacić. O czym należy wiedzieć?

Akcyza

Wiele osób nie wie, czym tak naprawdę jest akcyza. To nic innego, jak podatek, którym objęte jest każde auto zakupione za granicą, które pierwszy raz zostanie zarejestrowane na terenie naszego kraju. Aktualnie w przypadku pojazdów z silnikami o pojemności mniejszej niż 2000 cm3 będziemy musieli liczyć się z akcyzą wynoszącą 3,1%. Z kolei samochody, których pojemność przekracza 2000 cm3 charakteryzują się akcyzą równą 18,6%. Warto także wspomnieć o pojazdach hybrydowych i elektrycznych, w których przypadku akcyza to 1,55% i 9,3%.

Rejestracja

Wszyscy doskonale wiemy, że samochód, który przybędzie zza granicy, będzie musiał zostać zarejestrowany. Kompletny koszt tego procesu, jaki będziemy musieli ponieść w urzędzie, wynosi 256 złotych. Nie możemy jednak nie wspomnieć o kwocie, jaką należy przeznaczyć na tłumacza przysięgłego, gdyż polskie prawo wymaga od nas dokumentów przedstawionych w ojczystym języku. 

Cło

Jest to opłata, którą powinny zainteresować się osoby zamierzające sprowadzić samochód spoza Unii Europejskiej. W takim wypadku poza samą akcyzą konieczne będzie również uregulowanie 10-procentowego cła, a także podatku VAT. W naszym kraju wynosi on 23 procent, jeśli jednak odprawimy zakupione auto w Niemczech, będziemy w stanie zmniejszyć go do 19 procent.

 

 

Zobacz również: Polski rynek samochodów używanych.

 

 

Import samochodów używanych osobowych i dostawczych do Polski.
Import samochodów używanych osobowych i dostawczych do Polski.
Import samochodów używanych osobowych i dostawczych do Polski.