Stary samochód

Historia samochodów osobowych

Samochód osobowy

Samochody osobowe to dziś nieodzowny element życia codziennego. W 150 lat z ekstrawaganckiej zabawki zmieniły się w praktycznie najbardziej popularny środek transportu na całym świecie. Jak wyglądała ich historia i czym jeździły pokolenia naszych ojców, dziadków, czy nawet pradziadków?

Historia samochodów osobowych

O pierwszych samochodach można mówić już w XIX wieku, lecz głównie były to powolne trójkołowe pojazdy. Za konstruktora pierwszych samochodów uznaje się Carla Benza, którego pojazd Benz Patent-Motorwagen Nummer 1 powstał w 1885 roku. O produkcji masowej samochodów można mówić dopiero od początków XX wieku. Wtedy Henry Ford założył firmę Ford Motor Company i w związku z dużym zainteresowaniem otworzył pierwszą linię montażową samochodów osobowych.

Motoryzacja rozwijała się dalej w niezłym tempie aż do II Wojny Światowej. Problematycznym okresem był wielki kryzys z końca lat 30. XX wieku, ale mimo tego samochody były coraz szerzej dostępne. Pierwszy samochód osobowy, który miał być szeroko dostępny to niemiecki samochód ludu, czyli Volkswagen. Tutaj również przeszkodził wybuch II Wojny Światowej.

Prężny rozwój motoryzacji nastąpił po zakończeniu działań wojennych. Wtedy powstały takie samochody jak Citroen 2CV, Saab 92, czy też pierwsze modele Ferrari. Lata 60. i 70. to dominacja muscle carów i supersamochodów. Owocem tego stały się takie auta jak pierwsze Porsche 911, Ford Mustang, czy Ferrari Berlinetta. W latach 80. samochody zaczęły się robić mniejsze, a do tego powstały takie nowinki, jak seryjny napęd na cztery koła, czy poduszki powietrzne.

Samochód osobowy – przeznaczenie i jego typy

Samochody osobowe, tak jak wynika z nazwy, służą do przemieszczania się przez ludzi. Istnieje całkowite multum typów nadwozia i segmentów, które umieszczają dane modele w pewnych ramach, dzięki czemu można wiedzieć, czego się spodziewać po danym samochodzie.

Segmenty są oznaczone literami i rozpoczynają się alfabetycznie od A. Samochody z segmentu A to najmniejsze dostępne na rynku i służą raczej jedynie do poruszania się po mieście, gdyż dłuższe trasy z racji na wielkość, pojemność i ilość przestrzeni w środku nie są zbyt komfortowe. Typowi przedstawiciele tego segmentu to na przykład Fiat 500, Peugeot 108, Toyota Aygo, czy ze starszych modeli legendarny w Polsce "Maluch", czyli Fiat 126p.

Samochody z segmentu B to już nieco większe mieszczuchy, w których powinny pomieścić się cztery osoby. Bagażnik nie oferuje zbyt dużej pojemności, ale wciąż jest możliwe przejechanie w nich średnich dystansów wynoszących od kilkudziesięciu do ponad stu kilometrów w dość komfortowy sposób. Najbardziej typowe modele z segmentu B to Toyota Yaris, Volkswagen Polo, Opel Corsa, czy Fiat Punto.

Segment C to tak zwane kompakty. Świetnie sprawdzają się w mieście, ale i na trasie pozwalają już na podróż 4 dorosłych osób wraz z bagażem. Nie są jednocześnie zbyt wielkie, dzięki czemu łatwiej się nimi parkuje, a do tego oferują raczej dość oszczędne silniki. Najpopularniejsze kompakty to kultowy Golf, Audi A3, Honda Civic, czy też Opel Astra.

Litera D oznacza się już samochody klasy średniej. Są dłuższe, pojemniejsze i lepiej wyposażone, a do tego mają mocniejsze silniki i bardzo dobrze sprawdzają się jako samochody rodzinne lub na trasę. W tym segmencie znajdziemy takie samochody, jak Volkswagen Passat, Mercedesa klasy C, lub BMW serii 3.

W segmencie E wchodzimy już do naprawdę luksusowych aut. Są one dość spore i stanowią pomost pomiędzy klasą D oraz F. Wyposażenie należy do bogatych, a w roli samochodów na trasę sprawdzają się idealnie. Przedstawiciele tego segmentu to Audi A6, Mercedes klasy E, czy też Volvo S90.

Segment F jest najwyższym z możliwych. Znajdziemy w nim ultra luksusowe wyposażenie, a także ultra wygórowane ceny. Do tej klasy zalicza się na przykład Audi A8, BMW serii 7, czy też Mercedesa klasy S.

Segment F jest najwyższym, lecz nie ostatnim. Nie należy zapominać o autach sportowych, które zaliczamy do segmentu S. Są to naturalnie najszybsze samochody świata, których silniki, jak i hamulce oraz zawieszenie mają sprawić, że będą w stanie jeździć szybko zarówno w zakrętach, jak i na prostych.


 

Historia samochodów osobowych
Historia samochodów osobowych