Jakie są wymiary, dane techniczne, spalanie oraz ceny Mercedes GLA
Mercedes GLA jest najmniejszym oferowanym przez markę ze Stuttgartu SUVem. Kompaktowy crossover na rynku dostępny jest od 2013 roku i był w swoim czasie najlepiej sprzedającym się w Polsce SUVem z gamy Mercedesa.
Mercedes GLA – historia modelu
Mercedes GLA zadebiutował w 2013 roku i stanowił poszerzenie, składającej się z obecnego w klasie średniej GLK i wyższej GL, oferty SUVów. Model ten po raz pierwszy Mercedes pokazał na targach motoryzacyjnych w Frankfurcie, a do sprzedaży wszedł pod koniec 2013 roku. Bazą do powstania modelu jest płyta podłogowa MFA, która jest używany również do budowy zwyczajnej A klasy. Jego stylistyka nie różni się wiele od kompakta niemieckiej marki i w zasadzie można powiedzieć, że GLA jest powiększoną do rozmiarów SUVa A klasą.
W styczniu 2014 roku, czyli zaledwie pół roku po premierze ogłoszono i zaprezentowano wersję GLA A45 AMG. Jak to ma Mercedes w zwyczaju oprócz znacznie większej mocy charakteryzuje ją pakiet wizualny opierający się na większych kołach, dodatkowych wlotach powietrza, a także takich elementach jak dyfuzor, lub zmienione końcówki wydechu, czy też sportowych akcentach we wnętrzu.
W 2017 roku miał miejsce pierwszy facelifting, który odświeżył wygląd auta i zmniejszy generowany przez niego opór powietrza. Pozostałe zmiany dotknęły przede wszystkim wnętrza, które stało się unowocześnienie i posiada 8-calowy ekran, a także nowe zegary, czy kamerę cofania.
Druga generacja GLA pojawiła się na przełomie roku 2019 i 2020 i wprowadziła pewne zmiany. Przede wszystkim samochód stał się nieco większy i ma inne proporcje, tak by nie przypominać już napompowanego hatchbacka. Dodatkowo zmieniono elementy wizualne takie jak lampy, czy grill tak, by pasował do obecnego stylu oferowanego przez Mercedesa.
Mercedes GLA – dane techniczne i wymiary
Pierwsza generacja GLA jest długa na 4417 mm, szeroka na 1804 mm, a wysokość sięga 1494 mm. Rozstaw osi mierzy 2690 milimetrów, a bagażnik może pomieścić 421, 836, lub 1235 litrów w zależności od tego, czy złożymy tylne fotele. Druga generacja nie została zbytnio powiększona, lecz zmiana proporcji pozwoliła na uwolnienie znacznie więcej przestrzeni. Długość jest nieco krótsza i wynosi 4410 mm, szerokość wzrosła o 30mm do wartości 1834 mm, a samochód jest wyższy o ponad 100 mm i wysokość sięga dokładnie 1611 mm. Zwiększył się również rozstaw osi, który mierzy 1611 milimetrów.
Mercedes GLA – gama silnikowa i napęd
W aktualnej edycji Mercedesa GLA dostępne jest 10 różnych jednostek napędowych. Pod maską edycji Plug-in o oznaczeniu CLA 250 e odnajdziemy silnik o pojemności 1.3 litra, który generuje 218 KM. Tradycyjne jednostki mają oznaczenia 180 i jest to 1.3 o mocy 136KM, 200 w wypadku silnika 1.3 generującego 163 KM, a także 250 dla najmocniejszej 2-litrowej jednostki mogącej wytworzyć 224km. Diesle to same jednostki 2.0 i mają oznaczenia 180d, 200d i 220d. Generują one kolejno 116, 150 i 190 KM. Edycje AMG są dostępne w 3 wersjach, każda z 2-litrowym silnikiem. 35 AMG dysponuje mocą 306 KM, model 45 AMG to już 387 KM, a najmocniejsze 45 S AMG wytwarza aż 421 koni mechanicznych, dzięki czemu samochód do setki rozpędza się w zaledwie 4,3 sekundy.
Samochody używane z pierwszej generacji GLA będą miały pod maską jednostki o oznaczeniach 190, 200, 220 i 250 w wypadku benzyn. Dwie pierwsze mają pojemność wynoszącą 1.6 litra i generują kolejno 122 i 156 KM, a najmocniejsze to silniki 2.0 o mocy 184, lub 211 KM. Jednostki wysokoprężne występują jako 180, 200 i 220. Pierwsza to silnik 1.5 o mocy 109 KM. Druga z kolei ma pojemność wynoszącą 2.1 litra i generuje moc rzędu 136 KM. 220 występuje w pojemności 2.1 o dwóch wersjach mocowych – 170 i 177 KM. Pod maską pierwszego GLA AMG znajdziemy benzynowe silniki 2.0 o mocy 360 oraz 381 KM.
Mercedes GLA – ceny nowych i używanych samochodów
Mercedesy GLA pierwszej generacji kosztują co najmniej 85 tysięcy złotych. Szukając poliftowych egzemplarzy należy się nastawić na ceny rozpoczynające się kilka tysięcy wyżej. Najdroższe modele osiągają wartość nawet w okolicach 130 tysięcy złotych.
Mercedes GLA drugiej generacji na rynku jest od roku, więc trudno go znaleźć na rynku wtórnym w bezwypadkowym stanie. Nowe GLA od dealera kosztuje minimum 130 tysięcy po rabatach, a ceny katalogowe wynoszą od 144 do 190 tysięcy. Wersja z hybrydą plug-in to już wydatek co najmniej 190 tysięcy, a kolejne wersje AMG różniące się mocą kosztują kolejno 220, 270 i prawie 300 tysięcy złotych.