Mercedes GLA

Jakie są wymiary, dane techniczne, spalanie oraz ceny Mercedes GLA

Mercedes GLA jest najmniejszym oferowanym przez markę ze Stuttgartu SUVem. Kompaktowy crossover na rynku dostępny jest od 2013 roku i był w swoim czasie najlepiej sprzedającym się w Polsce SUVem z gamy Mercedesa.

Mercedes GLA – historia modelu

Mercedes GLA zadebiutował w 2013 roku i stanowił poszerzenie, składającej się z obecnego w klasie średniej GLK i wyższej GL, oferty SUVów. Model ten po raz pierwszy Mercedes pokazał na targach motoryzacyjnych w Frankfurcie, a do sprzedaży wszedł pod koniec 2013 roku. Bazą do powstania modelu jest płyta podłogowa MFA, która jest używany również do budowy zwyczajnej A klasy. Jego stylistyka nie różni się wiele od kompakta niemieckiej marki i w zasadzie można powiedzieć, że GLA jest powiększoną do rozmiarów SUVa A klasą.

W styczniu 2014 roku, czyli zaledwie pół roku po premierze ogłoszono i zaprezentowano wersję GLA A45 AMG. Jak to ma Mercedes w zwyczaju oprócz znacznie większej mocy charakteryzuje ją pakiet wizualny opierający się na większych kołach, dodatkowych wlotach powietrza, a także takich elementach jak dyfuzor, lub zmienione końcówki wydechu, czy też sportowych akcentach we wnętrzu.

W 2017 roku miał miejsce pierwszy facelifting, który odświeżył wygląd auta i zmniejszy generowany przez niego opór powietrza. Pozostałe zmiany dotknęły przede wszystkim wnętrza, które stało się unowocześnienie i posiada 8-calowy ekran, a także nowe zegary, czy kamerę cofania.

Druga generacja GLA pojawiła się na przełomie roku 2019 i 2020 i wprowadziła pewne zmiany. Przede wszystkim samochód stał się nieco większy i ma inne proporcje, tak by nie przypominać już napompowanego hatchbacka. Dodatkowo zmieniono elementy wizualne takie jak lampy, czy grill tak, by pasował do obecnego stylu oferowanego przez Mercedesa.

Mercedes GLA – dane techniczne i wymiary

Mercedes Wymiary

Pierwsza generacja GLA jest długa na 4417 mm, szeroka na 1804 mm, a wysokość sięga 1494 mm. Rozstaw osi mierzy 2690 milimetrów, a bagażnik może pomieścić 421, 836, lub 1235 litrów w zależności od tego, czy złożymy tylne fotele. Druga generacja nie została zbytnio powiększona, lecz zmiana proporcji pozwoliła na uwolnienie znacznie więcej przestrzeni. Długość jest nieco krótsza i wynosi 4410 mm, szerokość wzrosła o 30mm do wartości 1834 mm, a samochód jest wyższy o ponad 100 mm i wysokość sięga dokładnie 1611 mm. Zwiększył się również rozstaw osi, który mierzy 1611 milimetrów.

Mercedes Wymiar

Mercedes GLA – gama silnikowa i napęd

W aktualnej edycji Mercedesa GLA dostępne jest 10 różnych jednostek napędowych. Pod maską edycji Plug-in o oznaczeniu CLA 250 e odnajdziemy silnik o pojemności 1.3 litra, który generuje 218 KM. Tradycyjne jednostki mają oznaczenia 180 i jest to 1.3 o mocy 136KM, 200 w wypadku silnika 1.3 generującego 163 KM, a także 250 dla najmocniejszej 2-litrowej jednostki mogącej wytworzyć 224km. Diesle to same jednostki 2.0 i mają oznaczenia 180d, 200d i 220d. Generują one kolejno 116, 150 i 190 KM. Edycje AMG są dostępne w 3 wersjach, każda z 2-litrowym silnikiem. 35 AMG dysponuje mocą 306 KM, model 45 AMG to już 387 KM, a najmocniejsze 45 S AMG wytwarza aż 421 koni mechanicznych, dzięki czemu samochód do setki rozpędza się w zaledwie 4,3 sekundy.

Samochody używane z pierwszej generacji GLA będą miały pod maską jednostki o oznaczeniach 190, 200, 220 i 250 w wypadku benzyn. Dwie pierwsze mają pojemność wynoszącą 1.6 litra i generują kolejno 122 i 156 KM, a najmocniejsze to silniki 2.0 o mocy 184, lub 211 KM. Jednostki wysokoprężne występują jako 180, 200 i 220. Pierwsza to silnik 1.5 o mocy 109 KM. Druga z kolei ma pojemność wynoszącą 2.1 litra i generuje moc rzędu 136 KM. 220 występuje w pojemności 2.1 o dwóch wersjach mocowych – 170 i 177 KM. Pod maską pierwszego GLA AMG znajdziemy benzynowe silniki 2.0 o mocy 360 oraz 381 KM.

Mercedes GLA – ceny nowych i używanych samochodów

Mercedesy GLA pierwszej generacji kosztują co najmniej 85 tysięcy złotych. Szukając poliftowych egzemplarzy należy się nastawić na ceny rozpoczynające się kilka tysięcy wyżej. Najdroższe modele osiągają wartość nawet w okolicach 130 tysięcy złotych.

Mercedes GLA drugiej generacji na rynku jest od roku, więc trudno go znaleźć na rynku wtórnym w bezwypadkowym stanie. Nowe GLA od dealera kosztuje minimum 130 tysięcy po rabatach, a ceny katalogowe wynoszą od 144 do 190 tysięcy. Wersja z hybrydą plug-in to już wydatek co najmniej 190 tysięcy, a kolejne wersje AMG różniące się mocą kosztują kolejno 220, 270 i prawie 300 tysięcy złotych.