Historia Seata - iście hiszpańska motoryzacja

Historia Seata - iście hiszpańska motoryzacja

Hiszpania kojarzy nam się ze słońce, plażami, oceanem i wakacyjnym klimatem. Większość z nas myśląc o tym kraju nie połączy go z historią światowej motoryzacji. A to właśnie popularna marka Seat pochodzi z tego pięknego państwa. Jej historia jest naprawdę ciekawa, a droga do sukcesu nie należała do najprostszych i to między innymi dlatego warto ją sobie przybliżyć. Jak to się wszystko zaczęło?

Obiecujące początki

Firma Seat swoje początki notuje w roku 1950, kiedy to została założona przez przedsiębiorstwo bankowe, organizację banków oraz przedsiębiorstwa Fiat. To właśnie na podstawie modeli tej marki Seat tworzył swoje pierwsze samochody. Pakiet większościowy marki leżał w rękach państwa, które posiadało aż 51 procent udziałów w samej spółce. 42 procent należało do banków, a pozostałe 7 do włoskiej firmy. Mimo tego, że Seat nie był pierwszym producentem aut, jaki wywodził się z Hiszpanii, to odegrał on kluczową rolę w czasie motoryzowania kraju. Dokładnie tak samo, jak w przypadku Fiata i Włochów, tak i tutaj Seat bardzo szybko stał się najpopularniejszą marką wśród mieszkańców Półwyspu Iberyjskiego.

Pierwsze samochody

5 czerwca 1953 roku to dzień, kiedy w Barcelonie został otwarty zakład produkcyjny o nazwie Zona Franca. Z kolei już 13 listopada tego roku z fabryki wyjechało pierwsze auto. Mowa o modelu 1400, który przez wielu osób był nazywany bratem bliźniakiem Fiata 1400. Na tamte czasy był to stosunkowo luksusowy samochód, pod którego maską drzemał silnik o mocy 44 KM. Umożliwiał on rozwinięcie prędkości 120 km/h, a dziennie w zakładzie wytwarzano pięć takich samochodów. 

Największym osiągnięciem Seata okazało się zbudowanie modelu 600, którego tworzenie rozpoczęto 27 czerwca roku 1957. Samochód ten konstrukcyjnie był niezwykle podobny do każdemu z nas dobrze znanego, Fiata 126p. To właśnie to auto rozpoczęło prawdziwie masową motoryzację wśród Hiszpanów. Do roku 1973 wyprodukowana aż 800 000 sztuk tego pojazdu, którego można było zakupić w kilku różnych wersjach. Najbardziej tradycyjnym rozwiązaniem okazała się dwudrzwiowa propozycja, w której został zaimplementowany silnik zamontowany z tyłu o pojemności 636 cm³. Niedługo potem na rynek trafił także wersje z silnikiem o pojemności 767 cm³, a także czterodrzwiowe propozycje.

Następne modele Seata

W ciągu kilku następnych lat Seat wytwarzał także wiele innych modeli, do których zaliczamy 124, 127, 850, 1500, a także 131 i 132. Każdy z tych samochodów budowany był na podstawie włoskiego odpowiednika marki Fiat. Nie oznaczało to jednak, że hiszpańskie przedsiębiorstwo próżnowało. Przez cały czas trwania współpracy firma prężnie pracowała nad swoimi własnymi samochodami. W końcu światło dzienne ujrzała ich własna konstrukcja. Był to nawiązujący do modeli 126,127 oraz 128 model 133. Była to odpowiedź na słynnego Fiata 126, do którego marka Seat z niewiadomych przyczyn nie chciała uzyskać licencji. 

Firma przez kolejne lata dalej się rozwija i zaczyna eksportować swoje samochody między innymi do Kolumbii. Na początku lat 80. współpraca z Fiatem, która przez wielu uważana była za wieczną, zakończyła się. Doszło do tego w roku 1981, a sprawa odnośnie do niektórych modeli trafiła do sądu. Na szczęście dla hiszpańskiej firmy w roku 1983 zakończyła się ona dla nich pozytywnie. 

Nowa współpraca

Samodzielność marki Seat nie trwała zbyt długo. Po pewnym czasie doszło do podpisania umowy z Porsche w sprawie budowania jednostek napędowych, a ostatniego września 1982 firma połączyła swoje siły z Volkswagenem. Dwa lata później rozpoczęła się produkcja ikonicznego pojazdu dla hiszpańskiej marki. Mowa oczywiście o słynnej Ibizie. W roku 1986 Volkswagen wykupuje 51 procent marki Seat, a kilka miesięcy później zwiększa swoje udziały do aż 75 procent.

W roku 1986 miała miejsce pierwsza poważna ekspansja firmy na rynek Starego Kontynentu. W międzyczasie powstał również sportowy dział o nazwie Seat Sport. Tym samym marka zaczęła się udzielać w różnego rodzaju wyścigach, jednak bez większych sukcesów. W ciągu kilku następnych lat światło dzienne ujrzały sportowe modele o nazwie Cupra. 

Zacieśnienie więzów z Volkswagenem

W 1990 roku Volkswagen postanawia wykupić 99,99 procent hiszpańskiej marki. Nazwa firmy zostaje tym samym zmieniona na SEAT S.A. Już rok później światło dzienne ujrzał zupełnie nowy model, który powstał we współpracy z niemieckim koncernem - Toledo. 2000 rok to moment, kiedy została zaprezentowana koncepcyjna wersja Salsy. Samochód ten zapowiadał nowy kierunek marki, jaki zamierzała obrać w następnych latach. 3 lata później na targach we Frankfurcie została przedstawiona Altea, a niedługo potem, gdyż zaledwie rok trafiła ona już do oferty Seata. Modelami, które bazowały na tym samochodzie, były Toledo, Altea XL, Leon oraz Freetrack.

Niezwykle istotnym momentem dla marki Seat był także rok 2002, kiedy to marka dołączyła do grupy Audi. Stało się to dlatego, że w niemieckim koncernie doszło do rozłamu na dwie gałęzie. Jedna z nich miała charakteryzować się sportowym charakterem, a druga klasyką i stonowaniem. Do tej pierwszy trafiło oczywiście Lamborghini oraz Audi, a rywalizować o trzecie miejsce miała Skoda oraz Seat. Walkę z czeskim producentem wygrał jednak Seat, dlatego obecnie możemy w jego samochodach dopatrzyć się wielu cech zaczerpniętych na przykład z Audi.

Sprawdź dostępne modele Seata na samochody.pl

 

Historia Seata - iście hiszpańska motoryzacja
Historia Seata - iście hiszpańska motoryzacja
Historia Seata - iście hiszpańska motoryzacja