Hyundai I20 – jak się zmieniał i ile emituje CO2?
Historia koncernu Hyundai
Południowokoreański koncern Hyundai funkcjonuje na rynku od roku 1967. Pierwsze lata działalności dobrze dzisiaj znanej marki wiązały się z produkcją samochodów osobowych na licencji innych instytucji. Przykładem może być, chociażby Hyundai Cortina, do którego licencję miał Ford.
Pony – pierwszy model całkowicie należący do Hyundaia, trafił do sprzedaży w roku 1974. To właśnie ten moment w historii marki uważa się za przełomowy, gdyż pozwolił firmie Hyundai zaistnieć poza granicami Azji i Korei.
Obecnie Hyundai jest wszechstronnym producentem samochodów – proponuje zarówno modele osobowe, jak i dostawcze, vany, SUV-y oraz auta ciężarowe. Skupiając się bardziej jednak na samochodach osobowych, warto wymienić kilka tych najbardziej kojarzonych z producentem Hyundai. Są to takie modele, jak np.: Hyundai I10, Hyundai Elantra, Hyundai Ix20, Hyundai Kona, Hyundai I30, czy Hyundai Santa Fe.
Miejski Hyundai I20 – pierwsze generacje
Hyundai I20 po raz pierwszy był dostępny w sprzedaży w roku 2008 jako miejski model segmentu B. Koncern zdecydował się zaprojektować I20, żeby znaleźć w ten sposób godnego naśladowcę dla Hyundaia Getza. Niemniej porównując obydwa modele, łatwo zauważyć, że I20 jest znacznie większy i bardziej współczesny, jeśli chodzi o design. W pierwszej wersji, którą firma wypuszczała na rynek do roku 2015, były dostępne dwa warianty, biorąc pod uwagę liczbę drzwi. Były to I20 z trzema drzwiami oraz pięciodrzwiowe modele. Obydwa warianty I20 jedynki miały nadwozie typu hatchback.
Druga generacja Hyundaia I20 jest znana od roku 2014 i nosiła nazwę Ix20, a w Indiach Elite I20. Model ten jest bardziej rozbudowany i cięższy niż pierwowzór I20. Hyundai I20 II wyróżnia się specyficznym dla koncernu pasem przednim. Oprócz tego na uwagę zasługuje w tym modelu atrapa chłodnicy, która jakby sama skupia na siebie wzrok ze względu na swoje wymiary. Po odświeżeniu w roku 2018 Ix20 stał się bardziej opływowy.
Trzecia generacja Hyundaia I20
Hyundai I20 III jest dostępny w salonach samochodowych od roku 2020. Zwraca na siebie uwagę futurystycznym designem, w którym nie brakuje ostrych linii, które okala opływowa maska. W przeciwieństwie do poprzednich wersji Hyundai I20 trzy ma wyjątkowo długie nadwozie. Nie można też zapominać o froncie – z przodu I20 w trzeciej odsłonie prezentuje się wyjątkowo drapieżnie.
Hyundai I20 – poziom emisji CO2
Chcąc kupić nową generację Hyundaia I20, czyli trzecią, warto zwrócić uwagę nie tylko na typowe parametry, jak szybkość, czy na ekonomiczną jazdę. Równie istotnym parametrem jest emisja CO2, tym bardziej, jeśli spojrzy się z perspektywy zmian klimatycznych oraz obowiązujących norm dotyczących emitowania dwutlenku węgla do atmosfery, które to wprowadzono na początku roku 2021.
Normy, do których należy się stosować, wynoszą 95 g/km CO2 – wskaźnik ten dotyczy wyłącznie samochodów osobowych. Emisja CO2 w Hyundaiu I20 wynosi *118,6 g/km. Zatem dopuszczalna ilość dwutlenku węgla, jaka mogłaby dostawać się do powietrza, została wyraźnie przekroczona. Wskaźnik ten dotyczy modeli I20, które jeżdżą na silniku spalającym 4,9 litra na 100 km.