Hyundai Kona – czy ten crossover jest ekologiczny?
Jak marka Hyundai weszła na rynek samochodowy?
Hyundai jest obecnie cenionym koncernem samochodów różnego rodzaju praktycznie na całym świecie. Południowokoreańska firma zaczynała w swojej branży w roku 1967. Zanim udało się sprzedać samochód w pełni prawnie należący do Hyundaia, przedsiębiorstwo po drodze nawiązało relacje biznesowe z konkurencją. W wyniku takiego porozumienia koncern Hyundai oferował samochody nie na swojej licencji, a na prawach do aut, które miały inne instytucje z branży. Jednym z takich modeli jest Cortina, wyprodukowana w roku 1968, do którego licencję miał Ford.
Pierwszym natomiast autem osobowym, pod którym Hyundai mógł się w pełni podpisać, był Pony z roku 1974. To właśnie ten samochód sprawił, że Hyundai wypłynął na szersze wody, niż te w Korei Południowej, czy w Azji. Do najpopularniejszych obecnie pojazdów osobowych Hyundaia zaliczają się takie auta, jak: I40, Elantra, I30, Santa Fe, Ix35, a także Hyundai Kona, model Ix20, czy Hyundai Tucson.
Niezależnie od tego, czy weźmie się pod uwagę samochody osobowe, dostawcze, ciężarowe, SUV-y, czy vany, każdy taki model jest dopracowany do klienta. To właśnie ta personalizacja ze względu na trendy i lokalizację odbiorcy sprawiła, że Hyundai cieszy się tak olbrzymim zaufaniem, a samochody tej marki mogą liczyć na wielu chętnych.
Hyundai Kona – kiedy trafił do sprzedaży?
Hyundai Kona – jest miejskim crossoverem segmentu B, który może liczyć na zainteresowanie ze strony osób poszukujących kompaktowych aut osobowych. Pierwszą generację Kony zaczęto produkować w roku 2017. Oprócz niewielkich wymiarów Kona urzeka swoją stylistyką – masywne nadwozie i pokaźnych wymiarów nadkola sprawiają, że samochód ten jawi się jako solidny i bezpieczny. Konę łatwo można było zauważyć na drodze ze względu na charakterystyczną, dwubarwną karoserię. Innym wyróżnikiem były światła, które tworzyły kompozycję w trzech rzędach.
W roku 2019 koncern dopieścił też zmotoryzowanych, którzy poszukiwali niewielkiego modelu mającego pod maską zarówno silnik benzynowy, jak i elektryczny. Hybryda z tego roku przeszła w następnym modernizację, w wyniku której zmienił się m.in. design przedniego pasa Kony. Warto dodać, że model ten w różnych częściach świata nosi inną nazwę, przykładowo w Portugalii jest znany jako Hyundai Kauai.
Elektryczna wersja Hyundaia Kony
Elektryczny model Hyundai Kona zadebiutował na rynku w roku 2018. W Konie na prąd zabrakło rozwiązań właściwych dla standardowego samochodu na benzynę, czyli rury wydechowej, a także atrapy chłodnicy, gdzie zamiast tego elementu znalazło się gniazdo do ładowania akumulatora. Elektryczną Konę można kupić w dwóch wariantach, jeśli chodzi o moc silnika (136 KM lub 204 KM). Można też zdecydować się na wersję z baterią litowo-jonową 39,2 kWh lub 64 kWh. By zmniejszyć zużycie energii, producent postawił na system odzyskiwania energii, kiedy kierowca hamuje. Można w ten sposób m.in. przejechać więcej kilometrów, niż przewiduje wskaźnik naładowania baterii.
Hyundai Kona a emisja CO2
Hybrydowy model Kona emituje w granicach *112-115 g/km CO2. Nie jest to zły wynik, niemniej normy w tym przypadku zostały przekroczone – dla samochodów osobowych wynoszą bowiem obecnie 95 g/km CO2. Jako że hybrydowy samochód Kona nie jest dużym crossoverem, nie można powiedzieć, żeby był wyjątkowo ekologiczny z uwagi na poziom emisji dwutlenku węgla.