Ile kosztuje wystawienie samochodu na sprzedaż?
Sprzedaż samochodu osobowego potrafi być równie trudne, co jego zakup i to pomimo tego, że aktualnie aut używanych brakuje, a ich ceny dynamicznie rosną. Aby to zrobić, trzeba nierzadko spotkać się z dziesiątkami zainteresowanych kupców. Aby jednak to było możliwe najpierw trzeba wystawić ogłoszenie o sprzedaży. Ile to kosztuje i gdzie można to zrobić?
Gdzie można wystawić ogłoszenie o sprzedaży auta i ile to kosztuje?
Aby móc sprzedać swój samochód osobowy trzeba najpierw wystawić go na sprzedaż. Czasy, w których auta oferowano na giełdzie, czy też poprzez ogłoszenia motoryzacyjne w gazecie lub na kartce za szybą auta już minęły. Teraz liczy się to by ze swoją ofertą sprzedaży dotrzeć do jak największej liczby osób. To możliwe jest z kolei tylko z pomocą internetu. Tam znajdują się portale aukcyjne takie jak na przykład samochody.pl.
Na stronie samochody.pl można wystawić na sprzedaż swoje samochody osobowy, dostawcze, a także inne rzeczy związane z motoryzacją takie jak części samochodowe, narzędzia, maszyny budowlane czy rolnicze, czy też przyczepy. Wystawianie ogłoszeń jest tam płatne, lecz opłata jest naprawdę niewielka. Podstawowy pakiet pozwala na wystawienie jednego ogłoszenia i kosztuje 3 zł. Chcąc wystawić więcej ogłoszeń, należy zapłacić 5 złotych za pakiet, który umożliwia wystawienie ich aż pięciu. Kolejne pakiety kosztują kolejno 8, 10, 15, 20, 30, 40, 50 i 120 złotych i pozwalają na umieszczenie 10, 20, 30, 50, 80, 120, 200 lub nawet 999 ogłoszeń.
Jak przygotować ogłoszenie?
Aby ogłoszenie przyniosło pożądany skutek, warto się nieco postarać, by było ono jak najlepsze i jak najbardziej zachęcające dla potencjalnych kupców. Na start warto zacząć od wykonania dobrych zdjęć. Nie muszą być one oczywiście zrobione przy pomocy aparatu wartego tyle, co niektóre używane auta i dobrze sprawdzi się do tego nawet smartfon, który wyposażony jest w przyzwoity aparat.
Podczas wykonywania zdjęć bardzo ważne jest, by pamiętać o tym, że trzeba nimi ukazać każdą część auta. Warto więc zrobić fotografię wszystkich jego stron tak, by ewentualne niedoskonałości lakiernicze czy blacharskie były widoczne. W ten sposób znacząco zyskujemy na wiarygodności, co zwiększa szansę na sprzedaż auta. Warto zrobić również zdjęcia wnętrza samochodu.
W ogłoszeniu równie ważny co zdjęcia jest opis samochodu. Nie powinniśmy się przede wszystkim w nim bardzo rozpisywać. Należy w nim ująć najważniejsze informacje na temat sprzedawanego auta takie jak to do kiedy ma przegląd, do kiedy ważna jest polisa OC, czy jest coś w nim uszkodzone lub czy jakiś element kwalifikuje się do wymiany i jeśli niedawno miejsce miała jakaś spora naprawa, to również warto o niej wspomnieć.
W opisie dobrym pomysłem jest także zawarcie informacji na temat tego, co kupiec otrzyma razem z autem. Mowa tu o takich elementach wyposażenia jak koło zapasowe, drugi komplet kół zimowych lub letnich i innych akcesoriach, które może otrzymać wraz z samochodem na przykład za dopłatą, gdy mamy do niego kupione dość drogie alufelgi.
To czego należy się wystrzegać to oklepanych tekstów, które są spotykane w wielu polskich ogłoszeń. Dziś mało kto wierzy już w bajki o powiększającej się rodzinie, czy też o tym, że samochód był używany przez żonę na dojazdy do pracy i do wożenia dzieci do szkoły. Kiepsko oceniane są również takie teksty jak „stan jak na zdjęciu".
O czym pamiętać przy spotykaniu zainteresowanych kupców?
Aby sprzedaż auta była udana, trzeba również pamiętać o pewnych rzeczach podczas spotkania z samym kupcem. Przede wszystkim musimy mieć w głowie cenę, której oczekujemy i cenę, poniżej której nie zejdziemy. Warto się tych wartości trzymać przy negocjacjach i starać się uzyskać jak najwięcej z zastrzeżeniem, by nie odstraszyć i nie zirytować kupującego. Do tego jeśli odkryje on wadę auta, o której nie wspominaliśmy, to po prostu musimy pogodzić się z tym, że jesteśmy na gorszej pozycji. Nie warto jednak dawać się na najprostsze chwyty takie jak to, że paliwo kosztuje przy próbie obniżenia ceny o kilka tysięcy złotych.