Jaki używany samochód warto kupić?
Kupno auta używanego to bardzo trudne zadanie, a w szczególności w dzisiejszych czasach, gdy rynek wtórny jest mniej nasycony, niż miało to miejsce zazwyczaj, a do tego ceny są wyższe niż kiedykolwiek. Istnieją jednak modele aut używanych, których zakup jest całkiem pewny. Jak więc znaleźć dobre auto używane i na które samochody warto się zdecydować?
Jak szukać dobrego auta?
Na start trzeba pamiętać o tym, że nawet wybór auta, które cieszy się świetną renomą bez odpowiedniego sprawdzenia go, nie ma żadnego sensu, gdyż taki samochód może okazać się równie dużą skarbonką co egzemplarz z modelu, który znany jest z ogromnej awaryjności. Dlatego warto jest najpierw dowiedzieć się, jak odpowiednio szukać i oglądać samochody.
Sporo o autach można dowiedzieć się już przy samym oglądaniu ogłoszeń. Warto przede wszystkim przejrzeć oferty i zawęzić pulę do kilku do kilkunastu samochodów, które nas interesują. W tym celu przeglądając ogłoszenia zwracamy uwagę na to czy jego przebieg nie jest podejrzanie niski, czy zdjęcia ukazują całe auto i nie starają się czegoś ukryć i czy w ogłoszeniu dostępny jest numer VIN.
Gdy mamy już wybrane kilkanaście aut warto jest sprawdzić je za pomocą generatora raportów historii aut z numerów VIN, który dostępny jest na rządowej stronie i pochodzi wprost z systemu CEPiK. W ten sposób można dowiedzieć się, czy samochód nie był taksówką, czy nie miał cofanego przebiegu, czy też, czy nie jest kradziony, nie był złomowany i wiele innych informacji, które sprawiają, że auto nie jest warte uwagi.
Co sprawdzić przy oględzinach auta?
Gdy auta przejdą już weryfikację historii, warto umówić się na ich oględziny. Bardzo często na etapie weryfikacji kilka samochodów potrafi już odpaść, dlatego warto jest wybrać nawet kilkanaście modeli, które nas interesują. Po umówieniu się na oględziny nie pozostaje nic innego jak pojechać tam i postarać się dowiedzieć jak najwięcej.
Wszystko zaczynamy od obejrzenia auta z zewnątrz. Ważne jest, by nie wyskoczyć od razu z miernikiem lakieru. Może to odstraszyć sprzedawcę i sprawić, że nie będzie on tak chętny do negocjacji. Podczas oględzin auta z zewnątrz szukamy wad lakierniczych czy blacharskich i numeru VIN, jeśli w danym aucie jest on na widoku.
Następnie pora na sprawdzenie wnętrza. Tutaj warto zwrócić uwagę na przykład na kierownicę. Jeśli auto na liczniku ma około 200 tysięcy kilometrów i jest ona fabrycznie nowa, może to być alarmujące, gdyż koło wymienia się zazwyczaj przy znacznym zużyciu, a to jest raczej niemożliwe przy zaledwie 200 tysiącach kilometrów.
Oczywiście nie może się obyć bez sprawdzenia silnika i układu jezdnego oraz hamulcowego. Pierwszy rozruch powinien być wykonywany na zimnym silniku, a podczas jazdy testowej to my powinniśmy prowadzić. W ten sposób jesteśmy w stanie poznać dobrze auto i dowiedzieć się, czy jednostka napędowa działa poprawnie, czy odpowiednio ono skręca, zatrzymuje się i czy trzyma zbieżność.
Jakie modele używane warto kupić?
Oczywiście na rynku są modele, które cieszą się większą popularnością i renomą. Wynika to zazwyczaj z tego, że muszą udawać się rzadziej do serwisu, czy też po prostu usterki, z którymi się zmagają, są raczej nieistotne. Warto jest więc poszukać na przykład rankingów aut polecanych przez mechaników.
W czołówkach tego typu rankingów modele się zazwyczaj powtarzają. Znajdziemy tam na przykład bardzo udaną Hondę Civic ósmej generacji. Samochód świetnie trzyma cenę, a do tego jest naprawdę solidny i przykuwa uwagę na ulicy. Polecana jest również Toyota Yaris drugiej generacji.
Nie można oczywiście w takich zestawieniach o prawdziwych klasykach wśród tanich aut używanych. W rankingach dla aut do 10 lub nieco ponad 10 tysięcy złotych królują takie samochody jak Audi A4 B5, Audi A3 8L, czy też BMW E46. Z aut droższych są polecane za to modele takie jak na przykład Nissan Qashqai I, Audi A6 C6, Audi A3 8P, Skoda Octavia II, Toyota Avensis II, czy też Toyota Yaris III. Można zauważyć między wszystkimi autami pewien punkt wspólny. Zazwyczaj albo są niemieckie, japońskie lub od marki należącej do koncernu VAG.