gwarancja na auta

Jaki okres gwarancji mają samochody sprzedawane na polskim rynku?

Istnienie gwarancji to jeden z powodów, przez które niektórzy kierowcy decydują się na zakup nowego samochodu osobowego. Dzięki niej mogą oni bowiem liczyć na to, że jeśli zakupią wadliwe auto to zostanie ono naprawione na koszt producenta. Każda marka ma jednak swoją własną politykę gwarancyjną i oferuje różny jej okres, a także limity kilometrów. Jaką gwarancją są więc objęte auta poszczególnych producentów?

Co obejmuje zazwyczaj gwarancja oferowana przez producentów samochodów osobowych?

Oczywiście to, że samochody osobowe są objęte gwarancją nie oznacza, że można dzięki niej za darmo odwiedzać ASO w trakcie jej trwania. Gwarancja nie dotyczy bowiem wielu rzeczy. Wśród nich najważniejsza część to oczywiście elementy podlegające zużyciu w czasie eksploatacji oraz płyny eksploatacyjne. Mowa tu więc o wszystkich olejach, płynie hamulcowym, chłodniczym, czy też do spryskiwaczy.

Wśród elementów podlegających zużyciu podczas eksploatacji wyróżniane są z kolei takie części jak sprzęgło, hamulce, paski napędowe, filtry oleju, powietrza, paliwa oraz filtr kabinowy, pióra wycieraczek, wszelkie żarówki, świece zapłonowe oraz żarowe, a także niektóre elementy zawieszenia. Oczywiście w sytuacji, w której niektóre z tych elementów zawiodą zdecydowanie za szybko mimo normalnego stylu jazdy można ubiegać się o gwarancję producenta.

À propos normalnego stylu jazdy. Wykorzystywanie pojazdu w sposób sprzyjający zużyciu również kwalifikuje go do tego, by gwarancja po prostu nie działała. Szczególnie dotyczy to samochodów, które brały udział w zawodach sportowych czy też były wykorzystywane jako taksówki. Producent nie odpowiada również za wady ogumienia. Za wszelkie ponadprogramowe awarie opon jest bowiem odpowiedzialny ich producent i to do niego trzeba się zgłaszać w razie wszelkich problemów.

Kolejna sytuacja, w której auto może stracić gwarancję to brak regularnych przeglądów w Autoryzowanej Stacji Obsługi, czyli w skrócie ASO, a także gdy zostanie ono zmodyfikowane wbrew zaleceniom producenta. Gwarancja wygasa tymczasowo również po uszkodzeniu auta lub jego zalaniu, czy też zniszczeniu. Będzie ona aktywna ponownie gdy auto zostanie naprawione w ASO.

Jaką gwarancję oferują producenci w Polsce?

To na ile lat gwarancji można liczyć zależy przede wszystkim od producenta. Każdy z nich posiada swoją politykę i niektórzy z nich tacy jak na przykład KIA swoich klientów zachęcają przede wszystkim za pomocą naprawdę długiej gwarancji.

MARKAOKRES GWARANCJI
Audi3 lata lub 90 tysięcy kilometrów
BMW2 lata
Citroen2 lata
Dacia3 lata
Fiat2 lata
Honda3 lata
Hyundai5 lat
Kia7 lat
Lexus3 lata lub 100 tysięcy kilometrów
MazdaDo 3 lat lub 100 tysięcy kilometrów
Mercedes2 lata
Nissan3 lata lub 100 tysięcy kilometrów
Opel2 lata
PeugeotPeugeot
RenaultDo 3 lat
SeatDo 5 lat lub 150 tysięcy kilometrów
Skoda2 lata
Toyota3 lata lub 100 kilometrów
Volkswagen2 lata
Volvo2 lata

Można zauważyć, że standardem na rynku jest zazwyczaj gwarancja udzielana na okres dwóch lat. W tym okresie i tak kupujących chroni rękojmia, więc producenci są w stanie udzielić również dobrowolnej gwarancji. Niektórzy wybijają się jednak przed szereg i warto wyróżnić tutaj przede wszystkim Kię, Hyundaia oraz Seata.

Czy da się mieć dłuższą gwarancję na auto?

Trzeba pamiętać, że wspomniany okres nie dotyczy wszystkich elementów objętych gwarancją. Niektóre części mają bowiem dłuższą gwarancję, a ponadto znaczna większość producentów samochodów osobowych oferuje wykupienie przedłużonej gwarancji za dodatkową kwotę. Przedłużenie może pozwolić nawet na posiadanie gwarancji ważnej przez 7 do 10 lat. Do elementów mających dłuższą gwarancję można zaliczyć na przykład akumulatory litowo-jonowe w autach hybrydowych i elektrycznych. Jeśli mowa o tych elementach gwarancja to zazwyczaj nawet do 8 lat ochrony.

Decydując się na przedłużenie gwarancji trzeba jednak dość mocno zastanowić się, czy jest to gra warta świeczki. Warto przede wszystkim poznać zasady dotyczące gwarancji obowiązujące u danego producenta by mieć świadomość, jaką ochronę zapewnia przedłużona gwarancja i kiedy można ją stracić. Czasem może się po prostu okazać, że nie jest ona warta oczekiwanych za nią pieniędzy.