samochody dostawcze

Jakie auta dostawcze najlepiej trzymają cenę?

Powszechnie znanym faktem jest to, iż nowe samochody niesamowicie szybko tracą na wartości. Spadek ten jest jeszcze szybszy w wypadku aut dostawczych, które w ciągu zaledwie trzech lat potrafią się zbliżyć do przebiegu rzędu nawet 100 tysięcy kilometrów. Które więc auta dostawcze najlepiej trzymają cenę?

Na co patrzeć oceniając spadek wartości?

Gdy analizujemy, które auta najmniej tracą na wartości, możemy spojrzeć na dwa czynniki. Pierwszy to uśredniony miesięczny spadek wartości, a drugi to wartość samochodu po pewnym czasie wyrażona poprzez procent wartości początkowej. Oba te wskaźniki zapewniają kompletnie odmienne informacje, dlatego trzeba umiejętnie je obserwować.

Spadek wartości wyrażony w złotówkach na miesiąc jest dobry dla firm, którym zależy na największych oszczędnościach z perspektywy czysto finansowej. Kupując takie auto, straci się po prostu najmniej pieniędzy. Aby jednak ocenić, który samochód dostawczy traci najmniej na wartości w danym okresie, trzeba spojrzeć już na to, jaka jest jego wartość po czasie i jak dużą część wartości początkowej ona stanowi.

Średnie auta dostawcze, które najlepiej trzymają cenę

W pierwszej kolejności warto spojrzeć na średniej wielkości samochody dostawcze. Nie są one tak popularne jak duże auta dostawcze, co widać między innymi po ich sprzedaży. Wciąż potrafią być jednak niesamowicie użyteczne dla przedsiębiorców, dlatego jak najbardziej warto się nimi zająć.

W zestawieniu biorą udział auta, które mają za sobą 3 lata jazdy, w czasie których pokonały około 90 tys. kilometrów. Jednostki napędowe to z kolei mające moc rzędu około 100 koni mechanicznych diesle.

Pierwsza pozycja jeśli chodzi o auto, które ma najwyższą wartość rezydualną po 3 latach i przejechanych 90 tysiącach kilometrów należy do Volkswagena Transportera, czyli zdecydowanie najbardziej kultowego oraz rozpoznawalnego samochodu dostawczego w Europie, który od lat cieszy się sporym zainteresowaniem. Jego wartość rezydualna po 3 latach to 58,9%.

Zajmujące drugie miejsce Renault Trafic do Transportera wbrew pozorom traci całkiem sporo. Wartość rezydualna tego francuskiego dostawczaka z 3 latami na karku i 90 tysiącami kilometrów na liczniku wynosi bowiem 55,5%. Podium zamyka za to Mercedes Vito z wynikiem 55,1%.

Dalsze pozycje wśród średnich dostawczaków to kolejno Toyota ProAce (54,2%), Opel Vivaro (53,6), Fiat Talento (51,6%), Ford Transit Custom (51%), Peugeot Expoert (50,9%) oraz Citroen Jumpy.

Duże dostawczaki, które najlepiej trzymają cenę

Oczywiście na polskim rynku znacznie chętniej kupowane są duże samochody dostawcze, które są po prostu bardziej użyteczne. W swoich największych wersjach potrafią pomieścić nawet trzy europalety lub po prostu kilka tysięcy litrów ładunku. Dlatego właśnie cieszą się one największą popularnością wśród aut dostawczych.

W wypadku aut dostawczych z segmentu E wiek i przebieg jest taki sam, czyli wynosi 3 lata i 90 tysięcy kilometrów. Zmieniły się za to silniki, które mają moc wynoszącą około 140 koni mechanicznych. Rozstaw osi porównywanych dostawczaków to z kolei około 3,5 metra.

Patrząc na ten ranking widać spore podobieństwa i można zauważyć, jak duży wpływ ma producent. W czołówce spotkamy bowiem dokładnie te same marki. Liderem jest jednak nie Volkswagen, a Renault ze swoim hitowym modelem Master, którego wartość rezydualna to 57,8%.

Niewiele za Renault Master uplasował się Mercedes Sprinter z naprawdę dobrym wynikiem wynoszącym dokładnie 57,6%. Podium z kolei zamyka Iveco Daily, czyli jedyny lekki samochód użytkowy pochodzący od tego włoskiego producenta z wynikiem 56,4%. Volkswagen jednak niewiele odstaje, gdyż wartość rezydualna Craftera po 3 latach to 56,2%.

Za Crafterem wartość zaczyna już mocniej spadać. Piąty MAN TGE ma po 3 latach wartość rezydualną rzędu 54,4%. Dalej spotkamy Opla Movano (54,1%) i Fiata Ducato (53,4%). Ostatnia niechlubna trójka jest z kolei bardzo podobna do tej ze średnich aut dostawczych. Znajdziemy tam bowiem model Peugeota (Peugeot Boxer - 49,9%), Forda (Ford Transit - 47,5%) oraz Citroena (Citroen Jumper - 46,4%).