adblue

Co to jest AdBlue i jak działa?

Na niektórych stacjach paliw oprócz standardowych dystrybutorów na paliwo takie jak benzyna czy olej napędowy bądź gaz LPG znaleźć też można specjalne stanowiska z podpisem AdBlue. Czym jest ten płyn, w jakich silnikach się go stosuje i jak on działa?

Co to dokładnie AdBlue?

AdBlue to tak w zasadzie jedynie nazwa handlowa. Obowiązuje ona by określić 32,5% roztwór wodny mocznika, czyli diamidu kwasu węglowego. Motoryzacja wykorzystuje ten roztwór do jednostek napędowych napędzanych olejem napędowym, by obniżyć emisję spalin. Wykorzystywanie AdBlue rozpoczęło się przez nowe normy emisji spalin i powszechnie rozpoczęto stosowanie go od norm Euro IV.

Zadaniem AdBlue jest zadziałanie jako reduktor w specjalnym katalizatorze SCR, którego nazwa mówi o tym co w nim zachodzi. Mowa tu o Selective Catalytic Reduction, czyli tłumacząc na język polski Selektywnej Redukcji Katalitycznej. W tej technologii płyn AdBlue wykorzystuje się wtłaczając go pod wysokim ciśnieniem na strumień spalin znajdujący się w katalizatorze. W ten sposób dochodzi do redukcji tlenków azotu na azot i wodę. Jest to niezwykle ważne, gdyż właśnie tlenki azotu są jednymi z najbardziej niebezpiecznych związków, a ich emisja w silnikach diesla jest naprawdę spora.

Największe zalety AdBlue, które jest produkowane zgodnie z obowiązującymi normami ISO 22241 jest to, iż substancja ta nie jest jakkolwiek groźna dla środowiska, a także nie ma właściwości wybuchowych, łatwopalnych bądź szkodliwych dla zdrowia ludzkiego. Jedyna wada to fakt, iż płyn ten jest korozyjny, a ponadto już w temperaturze 11,5 stopnia w skali Celsjusza ulega krystalizacji. Dlatego musi być przechowywany w specjalnych zbiornikach, a do jego tankowania służą specjalne pompy, węże oraz pistolety. Produkcja AdBlue mimo, iż jest regulowana to zajmuje się nią całkiem sporo zakładów. W Polsce mowa o takich firmach jak Grupa Azoty Zakłady Chemiczne "Police" S.A., Grupa Azoty Zakłady Azotowe "Puławy" S.A., a także Grupa Azoty Zakłady Azotowe Kędzierzyn S.A.

Od kiedy stosowane jest AdBlue?

Wprowadzenie płynu AdBlue do powszechnego użytku rozpoczęto już przy normach Euro 4. Wtedy były to jednak dopiero początki, gdyż normy te nie były tak rygorystyczne i na ruch jakim było wykorzystanie AdBlue zdecydowano się głównie w samochodach ciężarowych, które korzystają z przeogromnych jednostek napędowych. Auta osobowe AdBlue musiało wprowadzić od 2014 roku, gdy pojawiły się normy Euro 6. Spowodowały one ograniczenie dopuszczalnej emisji tlenków azotu o aż 80%, co zmusiło producentów do rozpoczęcia masowego wykorzystywania AdBlue.

Gdzie tankować AdBlue i co ile trzeba to robić?

Odstęp pomiędzy kolejnym tankowaniem płynu AdBlue zależy tylko i wyłącznie od tego jak duży zbiornik posiadamy w aucie. Zazwyczaj spalanie płynu to około jednego litra na 1000 kilometrów. Zbiorniki z kolei są około kilkulitrowe, a więc uzupełnić stan AdBlue trzeba co około kilka tysięcy kilometrów. Zazwyczaj zostaniemy o tym powiadomieni przez samochód. Wtedy mamy około kilkuset kilometrów do wyczerpania płynu.

Tankowanie AdBlue jest z kolei niezwykle proste. Na niektórych stacjach znajdują się specjalne stanowiska z dystrybutorami umożliwiającymi nalanie tego płynu. Jest on jednak dostępny również na stacjach paliw, w hipermarketach czy też sklepach motoryzacyjnych, gdzie AdBlue znajdziemy wlane do zamkniętego plastikowego opakowania. W ten sposób można zawsze mieć przy sobie zapas płynu w razie gdyby potrzebne było jego dolanie.

Przy tankowaniu AdBlue trzeba jednak naprawdę uważać. Płyn ten powoduje korozję, a ponadto ma naprawdę nieprzyjemny zapach. Warto jest więc wybrać na przykład pojemnik ze specjalnym dozownikiem, dzięki któremu nie ma ryzyka wylania płynu na karoserię, co mogłoby doprowadzić do jej korozji. Zlokalizowanie wlewu to z kolei również nietrudne zadanie, gdyż ten zazwyczaj znajduje się tam gdzie wlew paliwa, bądź w bagażniku lub pod maską. Szczególnie przy nalewaniu płynu do wlewu w bagażniku trzeba uważać, jeśli nie chcemy nieprzyjemnych zapachów w samochodzie. 

 

Ważny temat: Podatki na auta ze starszą normą emisji spalin