Ile obecnie kosztuje sprowadzenie auta z USA?
Jednym z najpopularniejszych kierunków, z którego w ostatnich latach Polacy sprowadzają samochody do kraju, są Stany Zjednoczone. Dlaczego jest to tak interesujący rynek i ile tak właściwie może kosztować ściągnięcie auta zza Oceanu Atlantyckiego?
Stany Zjednoczone – jak często Polacy sięgają po samochody z tego kraju?
Samochody używane sprowadzane do Polski z zagranicy, a przede wszystkim z zachodu, to trzon naszego rynku wtórnego. Oczywiście najczęściej sięgamy po egzemplarze z krajów, które znajdują się stosunkowo blisko nas. Prawdziwym hegemonem w tej kwestii są oczywiście Niemcy – od naszego bliskiego sąsiada pochodzi ponad połowa importowanych aut. Nie można jednak zapominać o takich państwach, jak Francja czy Belgia, które również znajdują się na podium krajów, z których najczęściej sprowadzamy auta. Jednak w czołówce możemy znaleźć jedno państwo spoza Europy. Są to oczywiście Stany Zjednoczone.
Choć w porównaniu z Niemcami czy Francją liczby nie są tak imponujące, z pewnością nie można powiedzieć, że są tym samym nieznaczące. Stany Zjednoczone w pierwszej połowie 2022 były bowiem piątym największym eksporterem samochodów używanych do Polski. Samochody z USA to często ciekawe egzemplarze. Od stycznia do czerwca 2022 roku sprowadzono dokładnie 18 817 egzemplarzy. Co ciekawe, w porównaniu z analogicznym okresem w 2021 roku, jest to skok o 9,1 procent. Dzięki temu USA razem ze Szwecją czy Francją jest jednym z najszybciej rosnących rynków, jeżeli mowa o sprowadzaniu samochodów używanych z zagranicy.
Najczęściej sprowadzane modele samochodów ze Stanów Zjednoczonych
Tak duża liczba sprowadzanych samochodów z USA nie powinna dziwić nikogo. W końcu za oceanem samochody są tańsze niż w Europie i nawet opłata, którą trzeba ponieść za sprowadzenie nie wpływa na fakt konkurencyjności oferty w stosunku do kosztu zakupu egzemplarza na Starym Kontynencie. Na niski koszt kupna pojazdu w Stanach Zjednoczonych wpływ ma również fakt, że bardzo często na do naszego kraju są wysyłane samochody po mniejszych lub większych wypadkach. Bezszkodowe auta stanowią stosunkowo małą część całego importu. Jakie modele są najchętniej wybierane są przez importerów?
Najczęściej importowanym typem samochodów są SUV-y. Nawet drogi i luksusowy model – zazwyczaj uszkodzony – będzie tańszy niż jego odpowiednik z polskiego salonu. Zaskakiwać może fakt, że najczęściej sprowadzaną marką z USA jest... BMW, które jest przecież dostępne w Europie, tu wygrywa nie tylko cena zakupu, ale również bogatsze wersje wyposażenia. W pierwszej trójce najchętniej importowanych marek znajdują się również popularne w naszym rejonie świata Ford oraz Audi. Co ciekawe, dopiero na czwartym miejscu jest niedostępny w Europie Chrysler. Jeżeli zaś mowa o samych modelach, importerzy stawiają zazwyczaj na BMW Serii 5 oraz BMW Serii 3, Audi Q5, Mazdę CX-5, Chryslera Grand Voyagera, a także rzecz jasna na supersamochody takie jak Ford Mustang, Chevrolet Camaro czy Chevrolet Corvette.
Tu warto pamiętać o jednej kwestii, zdecydowana większość samochodów sprowadzanych z USA to modele uszkodzone. Z danych wynika, że co najmniej 80% to pojazdy poważnie uszkodzone, a część z nich jest po szkodzie całkowitej. Takie samochody są zazwyczaj w świetnych cenach, ale ich naprawa w Polsce może się okazać bardzo kosztowna, albo wręcz niemożliwa, przez co import staje się kompletnie nierentowny.
Jakie są etapy i ile trwa import auta z USA?
Proces zakupu i sprowadzenia samochodu z USA składa się z kilku etapów, które wbrew pozorom nie należą do najłatwiejszych, dlatego warto skorzystać z pomocy profesjonalnych firm zajmujących się importem aut ze stanów na co dzień. Jak zatem wygląda sam proces? Pierwszym krokiem jest znalezienie pojazdu i jego zakup – tu najczęściej wybieraną formą są licytacje. Znajdują się również samochody z komisów, jednak jest to niewielki odsetek całości importowanych aut. Po nabyciu pojazdu należy zlecić jego odbiór. Następnie samochód trafia do najbliższego portu, tu pojazd przechodzi odprawę, trwa jego załadunek na kontener i przygotowanie niezbędnych dokumentów. Czas od zakupu do tego momentu trwa zazwyczaj około miesiąca.
Kolejnym etapem jest transport samochodu załadowanego na kontener drogą morską. Klient otrzymuje od firmy nazwę przewoźnika, numer kontenera oraz datę wypłynięcia z portu z informacją o przewidywanym terminie dopłynięcia do portu docelowego. Najczęściej duże kontenerowce przybijają do portu w Bremerhaven w Niemczech, nieco rzadziej do Rotterdamu w Holandii. Co ciekawe, zdarzają się również transporty do Gdyni, które wydawałyby się najlepszym rozwiązaniem, jednak tu warto pamiętać o sporej różnicy w podatku VAT, jaką przyjdzie nam się wówczas opłacić. Czas przepłynięcia kontenerowca do docelowego portu różni się w zależności od lokalizacji portu z którego statek wypłynął. Najbliżej Europy, a co za tym z najkrótszym czasem podróży są porty z Nowego Jorku czy Miami, czas przybicia do odpowiedniego portu zajmuje wówczas około 30 dni. Jeśli natomiast kontenerowiec wypłynie z portu w Los Angeles czas transportu morskiego wydłuża się do 45 dni.
Ostatnie etapy odbywają się już w Europie. Firmy zapewniają, że czas odprawy samochodu w Bremerhaven trwa maksymalnie 7 dni, po czym albo transportują pojazd pod adres wskazany przez kupca, albo nabywca sam odbiera odprawione auto we własnym zakresie. W przypadku transportu USA-Gdynia mamy dłuższy o kolejnych 7 dni proces odprawy i większy podatek VAT do uiszczenia. Podsumowując, cały proces zakupu i importu samochodu z USA do Polski, przy najszybszej możliwej opcji, trwa około 1,5 miesiąca.
Jak duże są obecnie koszty sprowadzenia auta z USA?
Wspominaliśmy o dość dobrych cenach samochodów sprowadzanych z USA. Nie można jednak zapominać o tym, że import pojazdu z innego kontynentu nie tylko będzie sporym kosztem samym w sobie, ale na dodatek będzie to proces obarczony sporą ilością dodatkowej dokumentacji oraz opłat. Czego nie można w tym kontekście pominąć?
Przede wszystkim konieczne jest uiszczenie cła, które jest stałe i wynosi 10% od wartości pojazdu. Następnym kosztem jest opłacenie podatku w wysokości od 19% do 23% w zależności od lokalizacji portu, do którego przewoźnik zobowiązany jest dostarczyć ładunek. Bezwzględne jest również opłacenie akcyzy, która wynosi 3,1 lub 18,7%. Jej wysokość zależy od pojemności silnika pojazdu sprowadzonego z USA i odpowiednio dla modeli z jednostką poniżej 2.0 l obowiązuje akcyza 3,1%, a dla jednostek z wyższą pojemnością niż 2.0 l wynosi 18,7%.
Do obowiązkowych opłat dochodzą koszty aukcyjne, dostarczenie auta z domu aukcyjnego do portu, wykupienie kontenera, załadunek i rozładunek ze statku i oczywiście sam rejs. Tu kwota zaczyna się od około 1500 dolarów. Przykładowo dla auta o wartości 20 tys. dolarów całość wspominanych powyżej opłat wynosi około 2500 dolarów. Warto pamiętać, ze na tym koszty się nie kończą – należy do tego doliczyć odprawę celną oraz VAT (6700$), akcyzę (dla modeli z silnikiem o pojemności mniejszej niż 2.0l wyniesie ona około 170$, a dla aut z większym silnikiem aż 4800$) ewentualny transport z portu do domu, wszelkie przeglądy i dostosowanie auta do europejskich przepisów.
Ubezpieczenie transportu auta z USA
Warto w przypadku zakupu i importu samochodu z USA rozważyć jego ubezpieczenie na czas transportu morskiego. Są dostępne dwie opcje – polisa dotycząca szkody całkowitej (tak zwane „total loss”) oraz na wypadek kontroli celnej.
Standardowo zawsze wysyłka auta jest objęta ubezpieczeniem od szkody całkowitej, jednak wartość tej polisy to zaledwie 600$ - jeśli statek zatonie kupujący może się ubiegać jedynie o zwrot takiej kwoty. Klient jednak może zawsze dodatkowo ubezpieczyć ładunek. Koszt takiej polisy to 1% wartości pojazdu, ale nie mniej niż około 200$, a to przy obecnym kursie daje nam prawie tysiąc złotych. Warto pamiętać, że ubezpieczenie „total loss” obowiązuje wyłącznie podczas całkowitego zniszczenia lub utraty samochodu, a nie zarysowań lub drobnych uszkodzeń.
Drugim rodzajem ubezpieczenia jest polisa od kontroli celnej. O czym mowa? Każde rozpakowanie i ponowne zapakowanie kontenera to dodatkowy koszt, którym obciążany jest właściciel pojazdu. Podczas rutynowej kontroli celnej urzędnik może chcieć sprawdzić kontener i nakaże jego rozpakowanie. Przygotowanie go do kontroli i ponowne zamknięcie może kosztować nowego nabywcę nawet 3000$, a koszt ubezpieczenia to zaledwie 100$. Dlatego mimo, że kontrole celne zdarzają się rzadko, warto przemyśleć nabycie i takiej polisy do nowego nabytku z USA.
Jak w najbliższych latach mogą zmienić się koszty sprowadzenia samochodu z USA?
Obecnie postępująca inflacja, a także znaczny wzrost kosztów transportu sprawia, że z miesiąca na miesiąc koszt importu pojazdu ze Stanów Zjednoczonych niestety rośnie. Z drugiej strony na zachodnim brzegu Oceanu Atlantyckiego samochody nie drożeją aż tak szybko, jak ma to miejsce w naszym regionie. Nie da się jednak ukryć, iż nawet pomimo faktu, że ściągnięcie auta z USA nadal może być w wielu przypadkach opłacalne, ten stan rzeczy wcale nie musi się utrzymać. Już teraz odnotowywany jest gwałtowny, nawet kilkukrotny wzrost cen transportu morskiego. Według armatorów widać cień szansy na obniżenie stawek, jednak nigdy nie powrócą one do stany sprzed dwóch lat.