samochody używane

Jakie są najbardziej poszukiwane silniki w samochodach używanych?

W obecnych czasach normą jest już to, że samochody korzystają z więcej niż dwóch typów jednostek napędowych, czyli wyłącznie benzynowych lub wysokoprężnych. Samochody hybrydowe zadomowiły się już w nowoczesnej motoryzacji, a auta elektryczne już niebawem mogą stać się codziennością na ulicach. Dużo osób jednak woli pozostać przy klasyce i wybiera tradycyjne jednostki napędowe - zwłaszcza na rynku wtórnym. Jakie są zatem najbardziej poszukiwane silniki w samochodach używanych?

Jakie typy silników spotkamy i czym się charakteryzują?

W tym momencie silniki w samochodach osobowych możemy podzielić na cztery główne typy, które następnie posiadają swoje rodzaje. Warto jednak wszystko uprościć i skupić się na czterech najważniejszych jednostkach napędowych. Najbardziej „tradycyjna” jednostka napędowa to oczywiście benzynowy silnik z napędem iskrowym.

 

Jednostki benzynowe świetnie sprawdzają się w miastach i są dosyć uniwersalne. Skrajne temperatury nie mają na nie tak wielkiego wpływu, jak w przypadku innych jednostek. Ponadto pozwalają na uzyskanie najwyższej mocy spośród konwencjonalnych silników. Dlatego stosuje się je najczęściej w autach miejskich, a także w topowych wersjach skupionych na osiągnięciu jak najwyższej mocy.

 

Jako drugie trzeba oczywiście wymienić jednostki wysokoprężne, które pracują przy użyciu oleju napędowego. To, co je charakteryzuje to przede wszystkim wysoki moment obrotowy, który dostępny jest w niskim zakresie obrotów. Specyfika konstrukcji jednostek wysokoprężnych sprawia, że spalają one mniej paliwa, lecz są droższe w utrzymaniu, a także nadają się głównie na dłuższe na trasy i w mieście radzą sobie nieco gorzej.

 

Od początku XXI wieku rozpoczęła się popularyzacja trzeciego typu jednostek napędowych. Są to oczywiście jednostki hybrydowe, które składają się z co najmniej dwóch silników. Mowa o silniku spalinowym, a także jednym lub dwóch silnikach elektrycznych, które mają różne zadania od wspierania jednostki napędowej, po samodzielne napędzanie samochodu w określonych warunkach.

 

Ostatni i najnowszy typ, jeśli weźmiemy pod uwagę, to kiedy rozpoczęła się jego popularyzacja to jednostki elektryczne. Posiadają one naprawdę świetny moment obrotowy, a także elastyczność, gdyż są one w stanie zapewnić taki sam moment obrotowy niezależnie od prędkości i jedyna rzecz, która przeszkadza w przyspieszeniu to zwiększający się opór powietrza.

 

Jakie są najbardziej poszukiwane silniki w używanych autach osobowych?

Aby sprawdzić, które silniki są najczęściej poszukiwane w autach osobowych, wystarczy po prostu sprawdzić jakich aut na rynku wtórnym jest najwięcej. Odpowiada to popytowi na nie i w ten sposób możemy ocenić, jakie jednostki napędowe są obecnie najpopularniejsze. Można również sprawdzić, w jakie silniki są wyposażone pojazdy importowane do Polski, gdyż one bardzo dobrze oddają najnowsze trendy na rynku wtórnym.

 

W 2021 roku patrząc na dane dotyczące importowanych samochodów osobowych, zdecydowaną przewagę mają auta benzynowe, do których są zaliczane również hybrydy. Stanowią one bowiem aż 52,71% całego importu. Można oszacować, że hybrydy to zaledwie mała część tego i odpowiadają za około kilka procent. Druga pozycja należy do samochodów wysokoprężnych z udziałem rzędu 47,05%. Elektryki stanowiły z kolei zaledwie 0,21%.

 

Wyczytać z tego można między innymi to, że samochody oparte na silniku Diesla znacząco tracą na popularności. Nie są one już tak chętnie wybierane, jak kiedyś, na co wpływ ma też to, że znacznie mniej modeli z tego rodzaju silnikami znajdziemy w salonach, ponieważ gamy jednostek napędowych w zakresie silników działających na olej napędowy znacząco zubożały w ostatnich latach.

 

Inna rzecz, którą możemy zauważyć to między innymi to, że alternatywne rodzaje jednostek napędowych to wciąż melodia przyszłości. Sporo może być hybryd, gdyż istnieje obecnie wiele miękkich hybryd, które są tak naprawdę silnikiem spalinowym wyposażonym w bardzo małą jednostkę elektryczną niemającą dużego wpływu na działanie całego układu. Sporo lat minie także, zanim na rynek wtórny trafią elektryki w sporych ilościach. Obecnie jest to po prostu niemożliwe, gdyż na drogach elektryków jest mało, a infrastruktura umożliwiająca swobodne korzystanie z nich jest wciąż uboga.