Jakie są najczęstsze usterki Kii Sportage?
Dziś nie wyobrażamy sobie marki Kia bez oferowanych przez nią SUVów oraz crossoverów, których obecnie jest naprawdę sporo i podobnie jak w wypadku innych producentów samochodów osobowych przejmują one bardzo skutecznie gamę modelową. Tworzenie takich aut Kia rozpoczęła od modelu Kia Sportage, który jest częścią oferty tej południowokoreańskiej marki od 1993 roku. Jakie są najczęstsze usterki modelu, jakim jest Kia Sportage?
Kia Sportage — co to za auto, historia modelu
Model Kia Sportage jest niezwykle ciekawym, gdy spojrzymy na historię całej marki. Powstał on bowiem w 1993 roku i obecnie jest to jedyne auto w gamie modelowej Kii, które zadebiutowało na rynku jeszcze przed upadkiem Kia Corporation i fuzją tej marki z koncernem Hyundaia, który w ten sposób wypracował sobie pozycję absolutnego lidera na rynku krajowym, dzięki czemu mógł on przeprowadzić naprawdę skuteczną ekspansję na rynki zagraniczne, takie jak Europa, w której odniósł ostatecznie naprawdę spory sukces.
Pierwsza Kia Sportage była pierwszym SUVem w historii marki i została opracowana wraz z Mazdą Bongo. Okazało się, że model ten sprzedawał się naprawdę nieźle i wypełniał wtedy naprawdę niezłą niszę, gdyż segment SUVów dopiero powstawał i marki, które oferowały w nim swoje auta, mogły liczyć na naprawdę dobre wyniki sprzedażowe. Sukces sprawił również, że druga Kia Sportage została opracowana wraz z Hyundaiem, który stworzył wtedy bliźniaczy model Tucson.
Kolejne generacje Kii Sportage produkowano w latach 2004-2010 (II generacja), 2010-2015 (III generacja), 2015-2021 (IV generacja), 2021-teraz (V generacja). Najnowsza z nich reprezentuje najnowszą stylistyczną drogę obraną przez markę z Korei Południowej, która wyróżnia się naprawdę futurystycznym, awangardowym wyglądem samochodów osobowych budowanych przez Kię.
Najczęstsze usterki Kii Sportage II (2004-2010)
Do dziś na rynku wtórnym znajduje się całkiem sporo egzemplarzy Kii Sportage drugiej generacji, która może być naprawdę ciekawym wyborem, gdy poszukujemy kompaktowego SUVa w rozsądnej cenie i nie przeszkadza nam to, że samochód ten będzie miał od 12 do nawet 18 lat na karku. Jednym z częstszych problemów jest awaria wału napędowego. Warto zwrócić uwagę na to, szczególnie gdy patrzymy na egzemplarze produkowane od 2004 do 2006 roku. W nich wymiana podpory oznacza, że konieczna jest wymiana również całego wału napędowego. Oprócz tego trzeba uważać na auta, które jeździły w trudnym terenie. Mają one problemy ze sprzęgłem wielopłytkowym.
Inne usterki dotyczą elektryki, a także klimatyzacji. Tutaj często psuje się sprężarka, a ponadto na desce rozdzielczej często mogą pojawiać się przeróżne kontrolki. Mimo tego jak na swoje lata Kia Sportage może być naprawdę dobrym i solidnym samochodem.
Typowe usterki Kii Sportage III (2010-2015)
Kia Sportage trzeciej generacji już samochodem znacznie bardziej nowoczesnym niż poprzednik, z czym wiąże się mniejsza liczba problemów, więcej aut dostępnych na rynku wtórnym i oczywiście wyższe ceny. To o czym trzeba pamiętać to na przykład wymiana łańcucha rozrządu. Nie jest on jednak szczególnie kłopotliwy, gdyż co około 300 tysięcy km da nam o tym znać poprzez głośną pracę.
Bardziej uwagę powinniśmy zwrócić na zawieszenie. Mowa tu na przykład o tulejkach wahaczy w tylnej części samochodu. W wypadku aut z układem wielowahaczowym dość szybko ulegają one zużyciu. Ponadto często zdarzają się usterki czujników cofania, lecz są one tanie w naprawie, gdyż nie wymagają nawet demontażu zderzaka. Dobrze jest również zadbać o karoserię auta. Jeśli to jeździło w trudnym terenie, to nawet powłoka antykorozyjna, która jest objęta 12-letnią gwarancją, może nie być wystarczająca i co za tym idzie na aucie może pojawić się korozja.
Mimo tego jak widać Kia Sportage III to model dość udany, który nie posiada fundamentalnych problemów, przez które właściciele będą martwić się o stan swojego portfela, a także o to, że samochód na długo utknie w warsztacie. Wszystkie usterki to bowiem jedynie drobnostki.