hak holowniczy

Jakie są rodzaje haków holowniczych?

Spośród wszelakich gadżetów, które możemy zamontować w naszym aucie hak holowniczy jest z pewnością jedną z najbardziej użytecznych. Pozwala on na korzystanie z całego szeregu rozwiązań, które bez niego nie byłyby w żaden sposób możliwe. Czym dokładnie jest hak holowniczy, jak go zamontować i zalegalizować oraz jakie rodzaje haków holowniczych znajdziemy na rynku.

Czym jest hak holowniczy?

Hak holowniczy to urządzenie mechaniczne zwane też zaczepem kulowym. Służy ono jak sama nazwa wskazuje do holowania na przykład przyczep czy to tych służących do przewozu towarów, czy też kempingowych. Oprócz tego hak holowniczy może zostać wykorzystany do zamontowania na nim na przykład dodatkowego bagażnika przeznaczonego na rowery.

Zaczepy kulowe, czyli haki holownicze zostały wynalezione przez niemiecką firmę Westfalia Automotive w czasach gdy była to jeszcze jedynie bawarska rodzinna firma zajmująca się produkcją karet oraz wozów. Każdy hak holowniczy aktualnie musi być homologowany. Istnieją dwie homologacje w Polsce. Pierwsza E20 jest wydawana na bazie Regulaminu R55 Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych. Regulamin ten podaje również definicję haka holowniczego. Są to mechaniczne urządzenia sprzęgające i ich elementy. Druga homologacja to e20 i jest ona wydawana na podstawie Dyrektywy nr 94/20 Unii Europejskiej.

Rodzaje haków holowniczych

Na rynku znajdziemy wiele odmian haków holowniczych. Najbardziej podstawowy jest hak stały. Jest bezobsługowy i najtańszy. Ma on formę ramienia mocowanego do tylnej części auta. Ramię to jest zakończone kulą, która pozwala na podpięcie przyczepy czy też bagażnika rowerowego. Alternatywa dla haka stałego to na przykład hak holowniczy z kulą wypinaną. Można w nim schować znaczną część elementów po użyciu, dzięki czemu jest on niewidoczny, gdy nic nie holujemy. Do tego wyposażony jest w specjalną blokadę kuli, która daje większą pewność, iż jest on wytrzymały i zniesie obciążenia, którym będzie poddany.

Możliwy jest też zakup haka holowniczego demontowanego pionowo. Taki hak montowany jest pod tylnym zderzakiem. Gdy przestajemy go używać to wystarczy wypiąć go ze specjalnego mocowania i schować na przykład w bagażniku. W ten sposób jest on kompletnie niewidoczny podczas codziennej jazdy, gdy nie chcemy go używać.

Dla bardziej wymagających zastosowań przeznaczony jest stały hak holowniczy z odkuwką. Dostępny jest on w wersji z dwoma lub czterema otworami. Dzięki temu, że jego ramię jest krótsze jest on znacznie bardziej wytrzymały i dobrze radzi sobie nawet z przyczepami o masie kilku ton, Dlatego w taki hak często są wyposażone samochody większe takie jak pickupy czy też auta dostawcze.

Jeśli zależy nam na tym by hak był stały i nie wymagał montażu przed użyciem, lecz chcemy by nie był on widoczny to najlepszym wyborem będzie chowany hak holowniczy. Jest on wyposażony w specjalny mechanizm obrotowy, który za pomocą jednego ruchu jest w stanie schować hak za zderzakiem gdy nie jest on używany. Do tego zapewnią większą wytrzymałość od haków demontowanych.

Co trzeba zrobić gdy chcemy zamontować hak holowniczy w aucie?

Niestety gdy chcemy zamontować hak holowniczy w naszym aucie to nie wystarczy go jedynie zamontować. Oczywiście cały proces rozpoczyna się od zakupu haka, który będzie pasował do naszego samochodu. Z racji na to, że auta mają różne konstrukcje ważne jest by dopasować hak do posiadanego pojazdu. Po zakupie pora go zamontować. Nie jest to koniec czynności, gdyż wszystkie samochody wyposażone w hak muszą posiadać w swoim dowodzie rejestracyjnym stosowny wpis o tym informujący.

Po zamontowaniu haka czas udać się do Stacji Kontroli Pojazdów, gdzie zostanie przeprowadzone odpowiednie badanie techniczne. Ma ono na celu skontrolowanie tego, czy hak posiada tabliczkę znamionową oraz czy hak i wiązka elektryczna została odpowiednio zamontowana, Po udanym badaniu wystarczy udać się do Wydziału Komunikacji z zestawem odpowiednich dokumentów i można cieszyć się zalegalizowanym hakiem, którego obecność jest „wbita” w dowód rejestracyjny samochodu.