Gdzie zgłosić montaż haka holowniczego w samochodzie?
Posiadania haka holowniczego potrafi być niezwykle przydatne, lecz nie wszystkie auta są wyposażone w taki dodatek. Można go jednak oczywiście zamontować samodzielnie lub w warsztacie. Wiele osób zapomina jednak, że sam montaż nie oznacza, że jest on legalny. Aby tak się stało trzeba przejść przez odpowiednie procedury, które obejmują wbicie go w dowód, czy też sprawdzenie, czy został właściwie zamontowany podczas badania technicznego.
Dlaczego nie można zamontować haka bez zgłaszania tego faktu?
W autach od 2004 roku montaż haka potrafi sprawić sporo problemów. Wiele osób zapomina bowiem, że nie ma on pozwalać tylko i wyłącznie na holowanie przyczepy, innego auta czy też dodatku takiego jak na przykład bagażnik na rowery. Musi on posiadać specjalny moduł, który pozwoli na działanie instalacji elektrycznej, w którą jest wyposażona przyczepa, a co za tym idzie zapewnienie jej działającego oświetlenia. Dlatego fakt montażu haka musi być rejestrowany.
Jakie zasady musi spełniać hak holowniczy?
Wiele osób może uznać to za dziwne, lecz wymiary haka holowniczego są określone prawnie i legalny hak musi je spełniać. Średnica kuli haka, czyli zaczepu, który ponadto zapewnia prąd instalacji elektryczne przyczepy musi wynosić od 49,61 milimetrów do dokładnie 50 milimetrów. Ramię, na którym kula jest zamontowana musi mieć z kolei pomiędzy 27 a 29 milimetrów średnicy. Określona jest również odległość pomiędzy kulą haka holowniczego a zderzakiem. Ta musi wynosić co najmniej 60 milimetrów.
Jak wygląda montaż haka holowniczego i gdzie go wykonać?
W kwestii tego jak ma przebiegać montaż haka holowniczego nie ma żadnych zasad. Ma on po prostu zostać zamocowany tak by spełniał przepisy dotyczące odległości od zderzaka, swoich rozmiarów, a także by działał moduł zasilający instalację elektryczną przyczepy, czy czegokolwiek przymocowanego do kuli haka.
Sam montaż haka jest tak w zasadzie całkiem prosty, lecz jest do tego wymagana podstawowa znajomość elektryki samochodowej oraz umiejętności mechaniczne. Trzeba bowiem podłączyć specjalny moduł przekazujący prąd instalacji przyczepy. Zazwyczaj w celu zamontowania haka trzeba po prostu przymocować go do auta. W tym celu należy czasem wyciąć dziurę w zderzaku, a także zdemontować tapicerkę bagażnika. Gdy wszystko zostanie podłączone pora na jego legalizację.
Jak i gdzie zalegalizować hak holowniczy?
Aby hak holowniczy mógł być używany do ciągnięcia przyczepy czy na przykład bagażnika na rowery musi on zostać zalegalizowany. W tym celu gdy już zostanie poprawnie zamontowany i jesteśmy tego pewni pora udać się do Stacji Kontroli Pojazdów, gdzie przeprowadzone zostanie badanie sprawdzające jego legalność, a także to czy właściwie działa. Koszt takiego badania to 35 złotych.
Gdy już posiadamy potwierdzenie w postaci badania technicznego trzeba ruszyć do odpowiednich urzędów. Za takie sprawy odpowiada oczywiście Wydział Komunikacji urzędu miasta czy też gminy. Tam udajemy się z kompletem dokumentów takich jak zaświadczenie o badaniu technicznym, dowód rejestracyjny auta, a także karta pojazdu, gdy takowa była wydana dla samochodu. Nie można również zapomnieć o dowodzie lub pełnomocnictwie wraz z dowodem, gdy załatwiamy sprawy za właściciela auta.
Gdy złożymy odpowiednie dokumenty urząd rozpatrzy nasz wniosek. Nie trwa to zbyt długo. Gdy otrzymamy pozytywną odpowiedź wystarczy jedynie umieszczenie w dowodzie wpisu, który mówi o istnieniu haka. Wtedy można już z niego legalnie korzystać?
Co może sprawić, że nie uda nam się zalegalizować haka holowniczego?
Główny powód do braku legalizacji to przede wszystkim nieprzejście badania technicznego. Wtedy trzeba poprawić wszelkie elementy, do których istnieją zastrzeżenia. Problemem jest czasami działanie elektryki, szczególnie gdy hak był używany i pochodzi na przykład z auta powypadkowego. Kolejna sytuacja, w której możemy spotkać się z odmową ma miejsce wtedy, gdy hak nie posiada tabliczki znamionowej lub jest ona nieczytelna. Jest to podstawa do odmowy, gdyż diagnosta nie ma wtedy dostępu do informacji o haku.