Jakie są rodzaje olejów silnikowych?
Dlaczego odpowiedni dobór oleju silnikowego jest tak ważny dla naszego auta?
Każdy samochód znacznie się od siebie różni i wymaga innego traktowania pod wieloma względami. Bardzo ważną kwestią jest na przykład wybór odpowiedniego oleju silnikowego, który będzie w stanie zapewnić jednostce napędowej wszystko, czego ona potrzebuje. Oleje potrafią się pomiędzy sobą naprawdę mocno różnić, lecz bez dwóch zdań ich odpowiedni dobór jest kwestią kluczową, jeżeli chcemy uniknąć niemiłych konsekwencji.
Źle dobrany olej silnikowy może na przykład nie chronić wystarczająco dobrze naszego motoru, a to może w długofalowej perspektywie doprowadzić na przykład do występowania usterek czy do ogólnego zużywania się silnika. Zbyt lepki olej zaś może generować za mocne opory, co w efekcie będzie prowadzić do zwiększenia zużycia paliwa. Żadna z tych opcji nie jest nikomu na rękę, dlatego też powinniśmy dobierać olej do naszego pojazdu z ostrożnością.
Co mówią nam oznaczenia olejów silnikowych?
Pierwsza część nazwy oleju opisuje nam jego lepkość zimową. W skrócie - to oznaczenie mówi nam o tym, jak niska musi być temperatura, by olej utracił formę płynną. Druga część zaś oznacza lepkość wysokotemperaturową, co opisuje zachowanie oleju po jego rozgrzaniu.
Tabele określające właściwości olejów silnikowych
Rodzaj oleju | Najczęściej spotykane oznaczenia | Parametry i charakterystyka |
Mineralny | 15W-40; 15W-50 | Najtańszy i najgorszy rodzaj oleju samochodowego. Rafinowany z ropy naftowej. Nie jest bezużyteczny – sprawdzi się bardzo dobrze w pojazdach, które spalają olej oraz w silnikach zużytych bądź o dużym przebiegu.
|
Pólsyntetyczny | 10W-40; 10W-60 | Rodzaj oleju będący pomostem pomiędzy olejami syntetycznymi i mineralnymi. Ma sporo właściwości oleju syntetycznego, jednocześnie kosztując mniej. Najlepiej używać tego oleju, jeżeli zależy nam na oszczędności lub w momencie, gdy po przejechaniu kilkudziesięciu tysięcy kilometrów zauważamy pierwsze oznaki zużycia jednostki.
|
Syntetyczny | 0W-30; 0W-40; 5W-50 | Najdroższy i najlepszy rodzaj oleju silnikowego. Posiadają o wiele większą rozpiętość temperaturową, nie odkładają się w silniku i dbają o zmniejszenie oporu oraz ogólną żywotność silnika. Zaleca się korzystać z nich w nowych samochodach – w starszych pojazdach używanie syntetyków często jest bowiem nieopłacalne.
|
Poziom lepkości zimowej | Charakterystyka |
0W | Zachowuje stan ciekły do temperatury -40 stopni Celsjusza, sprawdzi się dobrze w zimnych rejonach oraz podczas dalekich podróży, na przykład na północ Europy
|
5W | Zachowuje stan ciekły do temperatury -35 stopni Celsjusza
|
10W | Zachowuje stan ciekły do temperatury -30 stopni Celsjusza, standardowy wybór, jeżeli chcemy zachować bezpieczeństwo w przypadku większych, niespodziewanych mrozów
|
15W | Zachowuje stan ciekły do temperatury -25 stopni Celsjusza
|
20W | Zachowuje stan ciekły do temperatury -20 stopni Celsjusza, zaleca się korzystać w niego w ciepłych rejonach, gdzie mocne spadki temperatur nie są spotykane
|
Poziom lepkości wysokotemperaturowej | Charakterystyka |
20 | Bardzo rzadko stosowany olej ze względu na swoją wodnistość; w większości przypadków nie zapewnia odpowiedniej ochrony, choć w niektórych silnikach jest on w stanie się sprawdzić. Należy jednak dobierać ten typ oleju ze szczególną ostrożnością.
|
30 | Sprawdza się najlepiej do samochodów nowych, nastawionych na oszczędność paliwa. Nie nadaje się on jednak do wszystkich pojazdów i nie powinniśmy używać go bez odpowiedniej wiedzy o naszym samochodzie.
|
40 | Najpopularniejsza klasa olejów, bardzo dobrze sprawdzająca się w polskich warunkach. Kompromis pomiędzy ochroną a oszczędnością
|
50 | Stosowany w silnikach, które często są wystawione na spore obciążenia. Stosuje się go do starszych jednostek, a także do takich, które potrafią osiągać wysokie obroty
|
60 | Bardzo lepki olej zapewniający bardzo wysoki poziom ochrony, lecz nie pozwalający na zmniejszenie spalania; zalecany jest do stosowania w samochodach sportowych oraz w bardzo zużytych jednostkach.
|