samochody dostawcze

Jakie są największe auta dostawcze?

Jakie znaczenie ma wielkość auta dostawczego?

Z czym najmocniej kojarzymy samochody dostawcze? Między innymi z naprawdę sporymi rozmiarami, które nijak mają się w porównaniu do samochodów osobowych. Z tego też właśnie względu wiele osób czy przedsiębiorstw, które potrzebują w swojej gamie dostawczaków, szukają właśnie tych, które oferują jak najwięcej przestrzeni – zarówno dla kierowców oraz pasażerów, jak i dla samych ładunków. Nie oznacza to jednak, iż na tym polu może zobaczyć w branży motoryzacyjnej wyścigi. Oczywiście każdy chciałby, by jego auto wyróżniało się na polu pojemności bagażnika czy maksymalnej ładowności, lecz czasem trzeba po prostu pójść na pewne kompromisy.

Oczywiście z większym samochodem jesteśmy w stanie zabrać naraz więcej materiałów czy towarów, co ma ogromne znaczenie w kwestii oszczędności. W obecnych czasach, kiedy ceny praktycznie wszystkiego idą w górę, a w szczególności ceny paliwa, jest to bardzo ważna kwestia. Czy jednak oznacza to, że duże auto dostawcze z miejsca ma przewagę nad innymi konstrukcjami? Cóż, niekoniecznie tak musi być. Wszystko zależy od tego, na czym tak naprawdę skupimy się najmocniej. Nie zabrania nam to jednak porównywania najpopularniejszych konstrukcji, dzięki temu jesteśmy w stanie znaleźć najlepszego dostawczaka w zależności od naszych potrzeb oraz preferencji.

Jakie kryteria wzięliśmy pod uwagę podczas tworzenia tego zestawienia?

W przypadku tworzenia klasyfikacji samochodów dostawczych pod kątem podstawowych specyfikacji należy wziąć pod uwagę odpowiednie wartości, by porównanie było jak najrzetelniejsze. Postanowiliśmy więc dokładnie określić ramy, w których będziemy się poruszać, dzięki czemu mogliśmy otrzymać konkurencyjne wyniki.

Przede wszystkim pod kątem takich wartości, jak długość, szerokość czy wysokość wybieraliśmy wersje pojazdów o średnich rozmiarach. Bardzo często bowiem producenci konstruują kilka różnych wariacji jednego modelu, co może być sporym utrudnieniem w tego typu zestawieniach. Wzięcie wymiarów ze średnich wersji sprawia, że nie mamy tu do czynienia z ogromnymi różnicami względem normy. Jeżeli zaś chodzi o masę pojazdu oraz minimalną pojemność przestrzeni załadunkowej, wybieraliśmy najmniejsze wersje modeli. Niektóre dostawczaki potrafią bowiem oferować nawet kilkanaście tysięcy litrów pojemności w swoich najwyższych wersjach, lecz potencjał konkretnych konstrukcji najlepiej pokazać na minimalnych wartościach.

Tabela rozmiarów najpopularniejszych aut dostawczych w Polsce (wersje pośrednie)

ModelDługośćSzerokośćWysokośćŚrednia masa pojazduMinimalna pojemność bagażnika
Ford Transit5585 mm2065 mm2090 mm2124 kg8000 l
Fiat Ducato5413 mm2050 mm2254 mm1975 kg8000 l
Iveco Daily5077 mm1995 mm2385 mm2200 kg7300 l
Renault Master5048 mm2070 mm2303 mm1918 kg8000 l
Volkswagen Crafter5905 mm1993 mm2415 mm2199 kg11300 l
Mercedes Sprinter5261 mm1993 mm2363 mm1995 kg8000 l
Citroen Jumper4963 mm2050 mm2254 mm2000 kg8000 l
Peugeot Boxer4963 mm2050 mm2522 mm1910 kg8000 l
Hyundai H15125 mm1920 mm1925 mm1922 kg7400 l
Opel Movano5548 mm2070 mm2500 mm1921 kg8000 l

Który dostawczak jest największy? To zależy od punktu widzenia...

Jeżeli chodzi o rozmiary, nie ma sensu wysnuwać tezy, że któreś z przedstawionych wyżej aut jest bezsprzecznie najlepsze. W niektórych kategoriach możemy jednak dojrzeć dominację jednych konstrukcji nad drugimi. Weźmy za przykład Volkswagena Craftera – jest najdłuższy i posiada największy bagażnik, równocześnie nie będąc formalnie najcięższym pojazdem. Zwycięstwo w tej kategorii należy do Iveco Daily, który jednak nad swoimi konkurentami góruje stosunkowo niską ceną oraz mnogością różnych wariacji.

Jeżeli ktoś poszukuje bardziej kompaktowych dostawczaków, w oczy od razu może rzucić się bliźniacza konstrukcja w postaci Citroena Jumpera oraz Peugeot Boxera, choć w tym aspekcie bardzo dobrze wypada bardzo popularny Renault Master. Jakie auto dostawcze będzie więc najlepsze? Wszystko tak naprawdę zależy od tego, jak na tę kwestię spojrzymy.