Jakie są największe auta dostawcze?
Jakie znaczenie ma wielkość auta dostawczego?
Z czym najmocniej kojarzymy samochody dostawcze? Między innymi z naprawdę sporymi rozmiarami, które nijak mają się w porównaniu do samochodów osobowych. Z tego też właśnie względu wiele osób czy przedsiębiorstw, które potrzebują w swojej gamie dostawczaków, szukają właśnie tych, które oferują jak najwięcej przestrzeni – zarówno dla kierowców oraz pasażerów, jak i dla samych ładunków. Nie oznacza to jednak, iż na tym polu może zobaczyć w branży motoryzacyjnej wyścigi. Oczywiście każdy chciałby, by jego auto wyróżniało się na polu pojemności bagażnika czy maksymalnej ładowności, lecz czasem trzeba po prostu pójść na pewne kompromisy.
Oczywiście z większym samochodem jesteśmy w stanie zabrać naraz więcej materiałów czy towarów, co ma ogromne znaczenie w kwestii oszczędności. W obecnych czasach, kiedy ceny praktycznie wszystkiego idą w górę, a w szczególności ceny paliwa, jest to bardzo ważna kwestia. Czy jednak oznacza to, że duże auto dostawcze z miejsca ma przewagę nad innymi konstrukcjami? Cóż, niekoniecznie tak musi być. Wszystko zależy od tego, na czym tak naprawdę skupimy się najmocniej. Nie zabrania nam to jednak porównywania najpopularniejszych konstrukcji, dzięki temu jesteśmy w stanie znaleźć najlepszego dostawczaka w zależności od naszych potrzeb oraz preferencji.
Jakie kryteria wzięliśmy pod uwagę podczas tworzenia tego zestawienia?
W przypadku tworzenia klasyfikacji samochodów dostawczych pod kątem podstawowych specyfikacji należy wziąć pod uwagę odpowiednie wartości, by porównanie było jak najrzetelniejsze. Postanowiliśmy więc dokładnie określić ramy, w których będziemy się poruszać, dzięki czemu mogliśmy otrzymać konkurencyjne wyniki.
Przede wszystkim pod kątem takich wartości, jak długość, szerokość czy wysokość wybieraliśmy wersje pojazdów o średnich rozmiarach. Bardzo często bowiem producenci konstruują kilka różnych wariacji jednego modelu, co może być sporym utrudnieniem w tego typu zestawieniach. Wzięcie wymiarów ze średnich wersji sprawia, że nie mamy tu do czynienia z ogromnymi różnicami względem normy. Jeżeli zaś chodzi o masę pojazdu oraz minimalną pojemność przestrzeni załadunkowej, wybieraliśmy najmniejsze wersje modeli. Niektóre dostawczaki potrafią bowiem oferować nawet kilkanaście tysięcy litrów pojemności w swoich najwyższych wersjach, lecz potencjał konkretnych konstrukcji najlepiej pokazać na minimalnych wartościach.
Tabela rozmiarów najpopularniejszych aut dostawczych w Polsce (wersje pośrednie)
Model | Długość | Szerokość | Wysokość | Średnia masa pojazdu | Minimalna pojemność bagażnika |
Ford Transit | 5585 mm | 2065 mm | 2090 mm | 2124 kg | 8000 l |
Fiat Ducato | 5413 mm | 2050 mm | 2254 mm | 1975 kg | 8000 l |
Iveco Daily | 5077 mm | 1995 mm | 2385 mm | 2200 kg | 7300 l |
Renault Master | 5048 mm | 2070 mm | 2303 mm | 1918 kg | 8000 l |
Volkswagen Crafter | 5905 mm | 1993 mm | 2415 mm | 2199 kg | 11300 l |
Mercedes Sprinter | 5261 mm | 1993 mm | 2363 mm | 1995 kg | 8000 l |
Citroen Jumper | 4963 mm | 2050 mm | 2254 mm | 2000 kg | 8000 l |
Peugeot Boxer | 4963 mm | 2050 mm | 2522 mm | 1910 kg | 8000 l |
Hyundai H1 | 5125 mm | 1920 mm | 1925 mm | 1922 kg | 7400 l |
Opel Movano | 5548 mm | 2070 mm | 2500 mm | 1921 kg | 8000 l |
Który dostawczak jest największy? To zależy od punktu widzenia...
Jeżeli chodzi o rozmiary, nie ma sensu wysnuwać tezy, że któreś z przedstawionych wyżej aut jest bezsprzecznie najlepsze. W niektórych kategoriach możemy jednak dojrzeć dominację jednych konstrukcji nad drugimi. Weźmy za przykład Volkswagena Craftera – jest najdłuższy i posiada największy bagażnik, równocześnie nie będąc formalnie najcięższym pojazdem. Zwycięstwo w tej kategorii należy do Iveco Daily, który jednak nad swoimi konkurentami góruje stosunkowo niską ceną oraz mnogością różnych wariacji.
Jeżeli ktoś poszukuje bardziej kompaktowych dostawczaków, w oczy od razu może rzucić się bliźniacza konstrukcja w postaci Citroena Jumpera oraz Peugeot Boxera, choć w tym aspekcie bardzo dobrze wypada bardzo popularny Renault Master. Jakie auto dostawcze będzie więc najlepsze? Wszystko tak naprawdę zależy od tego, jak na tę kwestię spojrzymy.