Jakie są wymiary, dane techniczne, spalanie oraz ceny Alfa Romeo 147
Włoska motoryzacja jest bardzo specyficzna. Wiele osób nie docenia jej w odpowiedni sposób mimo tego, że na Półwyspie Apenińskim potrafią robić naprawdę dobre i przede wszystkim przepiękne samochody. Jednym z takich aut jest kompaktowa Alfa Romeo 147, która jest następcą modeli 145 oraz 146.
Alfa Romeo 147 – historia modelu
Prezentacja nowej propozycji Alfy Romeo w segmencie kompaktów odbyła się na jednych z najbardziej prestiżowych targów motoryzacyjnych na całym świecie, czyli Geneva Motor Show 2000. Podobnie jak w modelu 156, który ma wiele cech wspólnych z kompaktem za projekt nadwozia odpowiadał Walter de Silva, który potem przeniósł się do koncernu VAG, gdzie zaprojektował między innymi Audi R8.
Alfa Romeo 147 była oferowana jedynie jako 3-, bądź 5-drzwiowy hatchback. Z przodu auta znajdziemy typowy dla marki grill w kształcie litery V, przez który tablicę rejestracyjną montuje się najczęściej w bocznej części zderzaka pod jednym z reflektorów. Do tego uwagę zwraca mocno przetłoczona maska. Pod względem zebranych ocen Alfa Romeo 147 kontynuowała dobrą passę marki i wygrała w prestiżowym plebiscycie na Europejski Samochód Roku 2001 pokonując drugą generację Forda Mondeo oraz Toyotę Prius. Wcześniej wyróżnienie to zdobyła Alfa Romeo 156 w 1998 roku.
Z większego auta z klasy średniej pochodzi część Alfy Romeo 147. Płyta podłogowa użyta do stworzenia kompakta to skrócona wersja tej użytej w Alfie 156, a wspólna jest także spora część silników i wielu innych podzespołów. W 2003 roku na rynek wprowadzono topową odmianę modelu, czyli Alfę Romeo 147 GTA. Korzysta ona z potężnego jak na rozmiary auta silnika 3.2 V6 o mocy 250 koni mechanicznych. Ponadto różni się ona nieco wizualnie.
W 2004 roku zdecydowano się przeprowadzić facelifting, który zmienił lekko lampy zarówno z przodu, jak i z tyłu, wprowadził nową maskę z mniej zaznaczonymi przetłoczeniami, odświeżone zderzaki, a także błotniki. Ponadto Włosi zdecydowali się przy tej poprawić właściwości jezdne poprzez modyfikację zawieszenia oraz układu jezdnego.
Alfa Romeo 147 nie jest jednak bez wad. Co typowe dla posiadającej złą famę włoskiej marki auta bardzo szybko tracą wartość, jednostki benzynowe są dość awaryjne i często palą olej, a także mają problemy z pękającymi paskami rozrządu, a problemy występują także z zawieszeniem, które szybko się zużywa. Niegodna polecenia jest również skrzynia Selespeed. Elektronika i elektryka również ma tendencje do awarii i sprawiania problemów.
Alfę Romeo 147 wycofano z produkcji po 10 latach, czyli w 2010 roku. Model nie pozostał bez następcy, gdyż rolę flagowego kompakta we włoskiej marce przejęła Alfa Romeo Giulietta.
Alfa Romeo 147 – dane techniczne i wymiary
Auto jest długie na 4223 milimetry. Jego szerokość wynosi 1729 mm, a wysokość sięga 1442 mm. Spada ona jednak do 1412 mm w sportowej wersji GTA zasilanej jednostką 3.2 V6. Rozstaw osi mierzy 2546 mm, a masa własna wynosi od 1210 do 1360 kilogramów. Samochód otrzymał jedynie trzy na pięć gwiazdek w testach bezpieczeństwa Euro NCAP. Bagażnik również nie zachwyca, gdyż może pomieścić zaledwie 292 litry.
Alfa Romeo 157 – gama silnikowa
Pod maską znajdziemy trzy różne jednostki benzynowe, a także wysokoprężny silnik 1.9 JTD o całym gronie odmian mocowych. Podstawowa jednostka benzynowa to 105-konny silnik 1.6 TwinSpark. Ma on także mocniejszą wersję, która generuje 120 KM, lecz korzysta z awaryjnego wariatora faz rozrządu. Opcja pośrednia to 150-konny silnik 2.0 TwinSpark, a topowa jednostka to stosowane w wersji GTA 3.2 V6. Wytwarza ono aż 250 KM i 300 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Wysokoprężne 1.9 JTD to bardzo udana konstrukcja i może mieć moc wynoszącą 100, 115, 120, 140, 150 lub 170 koni mechanicznych.
Alfa Romeo 147 – ceny samochodów używanych
Najtańsze egzemplarze kosztują niecałe 3 tysiące. Oznacza to zazwyczaj jedno, czyli zużyty układ jezdny i awaryjną jednostkę benzynową pod maską. Za modele w lepszym stanie i o wyższym standardzie wyposażenia zapłacimy nawet do 15 tysięcy złotych. Modele GTA z 3.2 V6 są dość rzadkie, lecz po intensywnych poszukiwaniach można na nie natrafić.