Jakie są wymiary, dane techniczne, spalanie oraz ceny Alfa Romeo 156
Alfa Romeo jest członkiem linii aut klasy średniej włoskiego producenta, których nazwa zaczynała się od liczby 15. Model ten oferowany był na przełomie XX i XXI wieku i ma wielu zwolenników. Alfa Romeo 156 jest dość popularna na polskim rynku aut używanych i może pochwalić się liczbą 700 tysięcy sprzedanych egzemplarzy.
Alfa Romeo 156 – historia modelu
Po raz pierwszy o następcy modelu 155 świat usłyszał w 1997 roku. Wtedy odbyła się prezentacja Alfy Romeo 156, która miała miejsce na paryskich targach motoryzacyjnych Paris Motor Show 1997. Tego samego roku samochód wprowadzono również do produkcji seryjnej. Nadwozie dla pierwszej wersji Alfy Romeo 156 zaprojektował Walter de Silva, który po współpracy z włoską marką przeniósł się do koncernu VAG, gdzie do udanych może zaliczyć takie projekty jak Volkswagen Scirocco, Audi R8, czy dwie generacje Golfa.
Samochód bardzo dobrze przyjął się od samego początku. W 1998 roku Alfie Romeo 156 udało się wygrać prestiżowy plebiscyt na Europejski Samochód Roku 1998 pokonując tym samym takie auta jak Volkswagen Golf IV i Audi A6. Tym samym auto przyczyniło się do trzeciego włoskiego tytułu w tym plebiscycie w ciągu zaledwie czterech lat. W tym okresie laury zdobywał Fiat Punto i Brava wraz z Bravo. Włoską dominację przerwało jedynie Renault Megane Grand Scenic w 1997 roku. Nie było to jedyne wyróżnienie auta, gdyż samochód zebrał nagrody różnych dzienników w Wielkiej Brytanii, Niemczech, czy też Francji.
Wpierw samochód oferowany był tylko jako sedan, lecz Alfa powiększyła gamę nadwoziową swojego auta klasy średniej o wersję kombi zwaną Sportwagon. W 2003 roku doszło do sporego faceliftingu samochodu. Nową Alfę Romeo 156 projektował jednak nie Walter de Silva, który w tamtym czasie przeniósł się do Seata, a szanowany w branży włoski projektant Giorgietto Giugiaro, który w swoim życiu odpowiadał także za nadwozia do różnych modeli Maserati, Seata, czy Volkswagena. Nie wolno również zapomnieć o swoistym opus magnum Włocha, którym było Ferrari 250 GT Bertone. Zmiany dotyczyły głównie wyglądu przodu oraz tyłu auta.
Głównym problemem z Alfą Romeo 156 jest jej niemała awaryjność. Auto ma tendencję do korozji wydechu i zawieszenia, wiele z jednostek benzynowych jest drogie w utrzymaniu, bezpieczniki oraz żarówki potrafią się szybko przepalać, a zawieszenie i w szczególności drążki poprzeczne oraz łącznik stabilizatora szybko stają się niezdatne do użycia. Mimo tego samochód można docenić za trwałą jednostkę 1.9 JTD, ładny projekt nadwozia, dobre prowadzenie, a także dość komfortowe fotele.
Alfa Romeo 156 – dane techniczne i wymiary
Alfa Romeo 156 w wersji sedan jest długa na 4430 milimetrów. Jej szerokość wynosi 1745 mm, a wysokość sięga 1415 mm. Kombi jest nieco większe, gdyż samochód jest dłuższy o 11 milimetrów, dzięki czemu długość wynosi 4441 mm, szerokość wzrasta o 20 mm do poziomu 1765 mm, a wysokość sięga 1430 mm. Masa własna wynosi od 1230 do 1530 kilogramów, a rozstaw osi mierzy 2595 mm. Mimo bycia w klasie średniej Alfa Romeo nie może pochwalić się pojemnym bagażnikiem. W sedanie zmieścimy 378 litrów, a kombi ma pojemność wynoszącą zaledwie 360 litrów, co byłoby wynikiem przeciętnym nawet dla kompaktowego auta.
Alfa Romeo 156 – gama silnikowa
Paleta jednostek napędowych w Alfie Romeo 156 jest niezwykle bogata. Znajdziemy tu zarówno 4, jak i 5-cylindrowe rzędowe silniki, a także widlaste szóstki. W przedlifcie najsłabszy jest silnik 1.9 JTD o mocy 105KM. Występuje on także w wersjach, które generuje 110, 115, lub 140 KM. Wśród diesli znajdziemy także mocniejsze 2.4 JTD, które do dyspozycji ma moc od 136 do 150 KM. Jednostki benzynowe to silniki 1.6, 1.8, 2.0 i 2.5 V6. Te ostatnie mają około 190 KM. Najsłabsze 1.6 dysponuje mocą rzędu 120 KM, silnik o pojemności 1.8 generuje 144 KM, a pośrednie 2.0 może wytworzyć od 150 do 165 koni mechanicznych. Cała oferta została okrojona przy okazji faceliftingu i główną zmianą było też wzmocnienie jednego z silników 2.4 JTD do 175 KM.
Alfa Romeo 156 – ceny modeli używanych
Alfę Romeo 156 możemy kupić już za zaledwie 2,5 tysiąca złotych. Niektóre modele osiągają jednak ceny do 14 tysięcy. Takie rozbieżności wynikają ze złej famy modelu, który jest uznawany za awaryjny. Przez to wartość 156-ki dość szybko spada.