Jakie są wymiary, dane techniczne, spalanie oraz ceny Ford Sierra
Ford jest jedną z amerykańskich marek przekładających sporą wagę do rynku europejskiego. Jednym z owoców takiego podejścia był Ford Sierra, czyli przedstawiciel klasy średniej amerykańskiej marki na Starym Kontynencie. Sierra to także poprzednik dla bardzo popularnego w Polsce Forda Mondeo.
Ford Sierra – historia modelu
Ford Sierra zadebiutował we wrześniu 1982 roku. Był to następca dość wysłużonej, ale też i naprawdę udanej i zasłużonej Cortiny. Auto miało zaokrąglone i dość kompaktowe linie, lecz sama bryła składała się z dość kanciastych elementów. Sierra wyróżniła się już w momencie swojej prezentacji, która miała miejsce podczas specjalnej wystawy w National Museum of Art and Design. Zaprezentowano tam nie tylko model produkcyjny, ale też pokazano wiele modeli aut wykonanych w skali 1:1.
Sierre polubili również dziennikarze, którzy nagrodzili auto drugim miejscem w prestiżowym plebiscycie na Europejski Samochód Roku 1983. W tym konkursie Sierra musiała uznać wyższość jedynie Audi 100 C3, czyli przodka Audi A6.
Największe zmiany w modelu miały miejsce w 1987 roku. Wtedy wprowadzono Sierre MK2, która miała kompletnie przeprojektowano nadwozie i wnętrze. Samochody udało się dzięki temu znacznie zoptymalizować aerodynamicznie, co poskutkowało współczynnikiem oporu Cx na poziomie 0,34. Dodatkowo wprowadzono nową odmianę nadwoziową, czyli sedana, który dołączył do oferowanego wcześniej liftbacka oraz kombi.
Nie był to jedyny facelifting w historii modelu. Kolejny miał miejsce już w 1990 roku w ramach którego skrócono pokrywę silnika, a także dodano nowy silnik do palety jednostek i wprowadzono kosmetyczne zmiany we wnętrzu. Kolejny lifting przeprowadzono już rok później i w jego ramach zmieniono kosmetycznie nadwozie oraz środek samochodu.
Mówiąc o Fordzie Sierra nie należy zapominać o jednej z jego odmian. Jest nią Sierra RS Cosworth, czyli sportowa wersja przedstawiciela klasy średniej, której celem było zdominowanie rajdowej grupy A. Całość napędzał 2-litrowy silnik o mocy 204 KM i momencie obrotowym rzędu 277 Nm. W pierwszej wersji samochód do setki przyspieszał w 6,8 sekundy. Zmiany w 1987 roku, czyli rok po premierze samochodu przyniosły poprawę i czas ten zmalał do 6,1 sekundy. Najszybsza wersja to Sierra RS Cosworth 4x4 z 1990 roku, której rozpędzenie się do 100 km/h zajmuje zaledwie 5,6 sekundy. Model ten jest do dziś jednym z ciekawszych wyprodukowanych przez Forda.
Ford Sierra z rynku zniknął w 1994 roku. Miało to związek z wprowadzeniem do sprzedaży następcy tego auta w klasie średniej, czyli Forda Mondeo.
Ford Sierra – dane techniczne i wymiary
Ford Sierra rożni się wymiarami w zależności od wersji nadwozia. Podstawowy liftback jest długi na 4425 milimetrów, jego szerokość to 1694 milimetrów, a wysokość sięga 1407 milimetrów. Sierra w liftbacku jest także niezwykle lekka, gdyż jej masa wynosi zaledwie 1120 kilogramów. Większy sedan ma 4467 mm długości, szerokość mierzy 1698 mm, a wysokość jest dokładnie taka sama jak w liftbacku. Sedan ma nieco większą masę własną, która wynosi 1140 kilogramów. Największa i najcięższa Sierra to naturalnie odmiana kombi. Jej wymiary w kolejności długość, szerokość, wysokość wynoszą 4511, 1720 i 1488 milimetrów. Masa własna to 1160 kg. Bagażnik w kombi mieści 430 litrów. Sedan ma pojemność rzędu 420 l, a najmniejszy liftback zmieści w sobie 390 do nawet 1200 litrów.
Ford Sierra – gama silnikowa
Ford Sierra ma naprawdę bogatą gamę jednostek, ale jedynie benzynowych. Wśród diesli znajdziemy tylko dwa silniki. Jest to jednostka 2.3 D, która generuje zaledwie 67 koni mechanicznych oraz nieco mocniejsze, bo 75-konne 1.8 TD. Benzyniaki to silniki 1.6, 1.8, 2.0, a także 2.8 i 2.9. Najsłabsze mają nieco ponad 70 KM, a najmocniejsze silniki z Sierry RS Cosworth mogą pochwalić się mocą rzędu nawet 220 KM.
Ford Sierra – ceny używanych modeli
Z racji na swój wiek Sierra nie jest zbyt często spotykana polskim rynku aut używanych. Nie oznacza to jednak, że jest na nim nieobecna. Własnego Forda Sierra możemy sprawić sobie nawet za 5 tysięcy złotych. Dobrze zachowane egzemplarze kosztują jednak do 20 tysięcy złotych.