Jakie są wymiary, dane techniczne, spalanie oraz ceny Audi Q7
Segment luksusowych SUV-ów tak naprawdę nigdy nie miał się tak dobrze. Po sukcesie Porsche Cayenne z 2002 roku, każdy producent specjalizujący się w rynku premium chciał mieć samochód, który będzie w stanie rzucić temu autu rękawice. Jednym z pierwszych realnych konkurentów wyżej wspomnianego modelu było Audi Q7, które oferowało w dniu swojej premiery więcej przestrzeni, więcej mocy i lepszy design niż Cayenne.
Audi Q7 – geneza modelu
Audi Q7 po raz pierwszy zostało ukazane światu w 2005 roku podczas Frankfurt Motor Show i wtedy też model ten trafił do produkcji. Q7 powstawało na tej samej płycie podłogowej, co wielokrotnie wspominane już w tym tekście Porsche Cayenne i Volkswagen Touareg. Inżynierowie marki Audi nie byli jednak hamowani w kwestii projektu tego samochodu, dzięki czemu Q7 miało szansę stać się sprzedażowym hitem.
Parametry techniczne pierwszej generacji mogą naprawdę robić wrażenie. Proporcje między długością a wysokością auta wynoszą niemal 5:2 (5085:1984 mm), co jest wynikiem robiącym wrażeniem nawet jak na ten sektor motoryzacyjnego rynku. Masa własna w zależności od podzespołów wahała się pomiędzy 2205 a 2710 kilogramami, a powierzchnią załadunkową o wielkości nawet 2035 litrów i ładownością 905 kilogramów nie musiałyby się wstydzić nawet kombiwany.
Wszystko to otrzymywaliśmy jednak w 5- lub 7-miejscowym SUV-ie, który zawierał elementy przynoszące po prostu radość z jazdy. Napęd Quattro, przekładnia Tiptronic i szalona gama silników, w której króluje jednostka V12 6.0 TDI. Silnik ten potrafił wykrzesać z siebie równiutkie 500 koni mechanicznych, co pomagało w rozpędzeniu tego naprawdę ciężkiego auta do setki w 5,5 sekundy.
Warto dodać, iż Audi Q7 miało otrzymać napęd hybrydowy już w 2005 roku, co byłoby wydarzeniem iście przełomowym. Z pomysłu jednak się wycofano i ostatecznie do końca produkcji pierwszej generacji Audi pozostało przy konstrukcjach w pełni spalinowych.
Druga generacja zadebiutowała 10 lat po swoim pierwowzorze, a więc w 2015 roku. Samochód w wersji przedliftowej wygląda bardziej jak powiększony Avant niż SUV, co jednak zmieniło się wraz z faceliftingiem z 2019 roku. O ile pierwotnie drugie wcielenie Audi Q7 poprawiało designerskie mankamenty poprzednika i wyglądało schludnie, tak wersja poliftowa skręciła w stroną futuryzmu i postronnemu obserwatorowi mogłoby się wydawać, iż patrzy na dwa zupełnie różne modele.
Audi Q7 – dane techniczne i wymiary
Mimo wizualnych różnic, Audi Q7 drugiej generacji posiada niezwykle podobne wymiary co wersja produkowana w latach 2005-2015 – 5050 mm długości, 1970 mm szerokości oraz 1740 mm wysokości. Jedyną, naprawdę sporą różnicą jest jednak masa własna tego samochodu. Konstrukcja pojazdu bazuje na połączeniu stali oraz aluminium, dzięki czemu Q7 straciło naprawdę sporo na wadze i zdołało ono zejść poniżej granicy 2 ton (1995 kg).
W 2015 roku na rynku SUV-ów premium panował już o wiele większy ścisk niż 10 lat wcześniej. Audi jednak doskonale o tym wiedziało i w Q7 marka oferuje wyborne opcje wyposażenia. Wirtualny kokpit z ekranem o wielkości 12,3 cala robi ogromne wrażenie i pasuje do futurystycznej bryły reszty auta. Możliwości konfiguracji swojego auta jest tak wiele, iż spokojnie moglibyśmy wypełnić nimi cały ten tekst. Najlepiej jest więc samemu sprawdzić, co może zaoferować nam Audi Q7.
Audi Q7 – gama silnikowa
Aktualnie Audi Q7 posiada trzy warianty, a w każdym z nich gama silnikowa ulega różnicy. Wersja podstawowa oferuje benzynowe 3.0 TFSI o mocy 340 koni mechanicznych oraz dwie specyfikacje dieslowego 3.0 TDI – 231 KM oraz 286 KM. Jeżeli zaś chodzi o bardziej usportowioną wersję, czyli Audi SQ7, wybierać możemy pomiędzy 4.0 TFSI (aż 507 koni mechanicznych, 770 Nm i 4.1s do setki!) oraz 4.0 TDI (435 KM).
Istnieje również wersja z hybrydą plug-in, która bazuje na jednostce 3.0 TFSI. Moc? 381 oraz 462 KM. W Audi Q7 nie ma miejsca na słabe motory.
Audi Q7 – ceny aut nowych i używanych
Audi Q7 z rocznika 2021 będziemy w stanie kupić za co najmniej 326 300 złotych. Wybór lepszej jednostki, wyższej wersji wyposażenia lub wariantu SQ7 sprawi, że cena jeszcze poszybuje w górę. Podstawowe SQ7 to dla przykładu wydatek rzędu co najmniej 466 600 złotych.
Samochody używane z obecnej generacji dostępne są zarówno w wersjach przed, jak i po liftingu. W tym drugim przypadku musimy się nastawiać na kwoty rzędu co najmniej 215 000 – 220 000 złotych za egzemplarze z najsłabszymi silnikami i najuboższymi wersjami wyposażenia. Przedliftowe Audi Q7 II można zaś znaleźć już za lekko ponad 150 000 złotych.
Ceny solidnych sztuk pierwszej generacji, choć często posiadają one naprawdę słuszny przebieg, zaczynają się w okolicach 30 000 – 35 000 złotych. Za mniej używane auta będziemy musieli zapłacić prawdopodobnie więcej niż 45 tysięcy złotych.