Jakie są wymiary, dane techniczne, spalanie oraz ceny Ford Cougar
Przednionapędowe sportowe coupe były bardzo popularne w latach 90. XX wieku. Jednym z takich aut był Ford Cougar, czyli sporych rozmiarów przednionapędowe sportowe coupe klasy średniej stworzone jako następca Forda Probe. Auto nie wytrzymało próby czasu i produkowano je przez niecałe pięć lat.
Ford Cougar – historia modelu
W rodzimych dla Forda Stanach Zjednoczonych model ten zadebiutował jako ósma generacja auta Mercury Cougar. Ta linia modelowa istniała aż od 1966 roku i przez lata zmieniała swój kształt zaczynając jako pony car, a po drodze będąc luksusowym coupe, lub sedanem i kombi klasy wyższej aż w 1998 roku zrezygnowano z takiego konceptu i zaprezentowano przednionapędowe sportowe coupe klasy średniej.
Celem Cougara nie były jednak Stany Zjednoczone, a rynek europejski, który w okresie wprowadzenia modelu na Stary Kontynent dość lubił przednionapędowe sportowe coupe za swój niebanalny i atrakcyjny wygląd. Samochody przeznaczone na rynek europejski budowane były w niemieckiej fabryce Forda w Kolonii. Jedyną różnicą pomiędzy europejskim Fordem Cougarem, a amerykańskim modelem sprzedawanym pod marką Mercury były światła o innej homologacji oraz oznaczenia firmy.
Samochód miał naprawdę ciekawą prezentację w Wielkiej Brytanii. Miała ona miejsce podczas jednej z najbardziej prestiżowych rund mistrzostw świata Formuły 1 podczas Grand Prix Wielkiej Brytanii, które rozgrywane było i jest do dzisiaj na kultowym torze Silverstone.
Mimo wielkich wysiłków Forda model Cougar nie przyjął się w oczekiwany sposób. Nie oznacza to jednak, że Cougar jest złym samochodem. Jego stylistyka przykuwa wzrok i samochód jest dość rzadki na europejskich ulicach, a w środku w podstawowej wersji znajdziemy zestaw poduszek dla kierowcy, pasażera oraz bocznych. W bogatszej wersji, która oferowana była z mocniejszym silnikiem można znaleźć nawet skórzane fotele z funkcją podgrzewania i sześciostopniową regulacją, a także specjalny system audio, który może pomieścić do sześciu płyt CD.
Największym problemem jest to, że mimo naprawdę sporych rozmiarów to 4 miejscowe auto niezbyt nadaje się na podróżowanie na tylnych siedzeniach. Brakuje tam miejsca na nogi, a w przypadku wyższych osób łatwo uderzyć głową o dach samochodu. Ponadto samo wnętrze nie wyróżnia się specjalnie wybitną jakością wykonania i materiały użyte do jego wykończenia mają tendencję do trzeszczenia.
Mimo wielu wysiłków samochód został wycofany z produkcji w 2002 roku. Dotyczyło to zarówno fabryki amerykańskiej, jak i europejskiej, a sama budowa samochodu była dość kosztowna, więc jedyną logiczną decyzją było wycofanie tego modelu bez następcy. Wraz z zakończeniem budowy Cougara umarła linia modelowa Mercury Cougar, która doczekała się 8 generacji na przestrzeni nieco ponad 35 lat.
Ford Cougar – dane techniczne i wymiary
Forda Cougara charakteryzują naprawdę spore rozmiary. Długość to aż 4700 milimetrów, gdyż model oparto na pochodzącym z klasy średniej Fordzie Mondeo. Szerokość mierzy 1770 milimetrów, a wysokość to jedynie 1320 milimetrów. Masa własna auta wynosi od 1313 do 1390 kilogramów, a rozstaw osi mierzy dokładnie 2705 milimetrów. Bagażnik może pomieścić 430 litrów. Po złożeniu tylnych siedzeń pojemność wzrasta o dokładnie 500 litrów.
Ford Cougar – gama silnikowa
Przez cały okres produkcji oferowano tylko dwie jednostki napędowe. Są to benzynowe silniki, spośród których słabszą opcją jest jednostka w układzie R4 o pojemności 2.0 litra, a większą moc oferuje 2.5-litrowe V6. Mniejszy silnik oferuje 131 koni mechanicznych, a V6 daje do dyspozycji 170, lub 205 koni mechanicznych. W najlepszej wersji Ford Cougar do setki rozpędza się w 7,8 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 230 km/h.
Ford Cougar – ceny używanych modeli
Ford Cougar nie jest zbyt popularny na polskim rynku wtórnym. Za to można liczyć na naprawdę niskie ceny tego sportowego coupe, które w swoich latach było zbyt drogie dla swojej grupy docelowej. Można znaleźć modele poniżej pięciu tysięcy złotych, lecz zazwyczaj oznacza to, że nie są w idealnym stanie i wymagają jakiejś kosztownej naprawy. Średnio za Cougara zapłacimy około sześć tysięcy złotych, ale ceny sięgają nawet niecałych dziesięciu tysięcy.