Jakie są wymiary, dane techniczne, spalanie oraz ceny Ford Capri
Amerykańska motoryzacja posiada w swojej historii wiele modeli, które bez dwóch zdań możemy aktualnie nazwać klasykami. Stany Zjednoczone dały światu naprawdę wiele świetnych aut, które wspominane są z rozrzewnieniem aż do dziś. Oczywiście można wspomnieć o Fordzie Mustangu, Chevrolecie Corvette, Dodge'u Challengerze, ale warto również pamiętać o samochodach, które już nie są aktualnie produkowane. Do tego grona zalicza się między innymi Ford Capri, który jest jednym z marzeń fanów amerykańskiej myśli tworzenia aut.
Ford Capri – historia modelu
Impulsem do stworzenia Forda Capri był sprzedażowy i marketingowy sukces Forda Mustanga w Ameryce Północnej. Fordowi marzyło się, aby spróbować stworzyć na rynek europejski auto, które podzieli los Mustanga, lecz tym razem na Starym Kontynencie. Prace nad tym autem rozpoczęły się już w 1964 roku, co tylko pokazuje, jak ogromną wagę do tego modelu przyłożyła amerykańska marka. Oficjalna premiera modelu Capri odbyła się bowiem pod koniec roku 1968.
Samochody produkowane były w Wielkiej Brytanii, Niemczech, Australii oraz Republice Południowej Afryki i właśnie w tych krajach był głównie sprzedawany. W 1970 roku został jednak wprowadzony na rynek amerykański pod zmienioną nazwą – Mercury Capri.
Sam samochód posiadał naprawdę rewolucyjną sylwetkę, która stanowiła swoistą krzyżówkę muscle carów oraz ówczesnych europejskich samochodów coupe. Ta mieszanka pod względem designu okazała się naprawdę udana i samochód nadal wygląda zniewalająco. Waga poniżej tony (931 kilogramów) w połączeniu z potężnymi silnikami, na czele z 5-litrowym motorem V8 lub wersją RS2600 (2.6; 150 koni mechanicznych) sprawiała, że Capri osiągał pierwszą setkę w mniej niż osiem sekund. To był jak na tamte czasy wyborny wynik.
Druga generacja Capriego pod względem designu była niejako ewolucją pierwszej generacji. Europejskie modele produkowane były poza Wielką Brytanią oraz Niemcami w belgijskim mieście Genk. Drugie wcielenie zostało przystosowane pod bardziej cywilną jazdę z uwagi na szalejący w okolicach premiery auta kryzys paliwowy. Capri II był mimo wszystko równie wielkim hitem sprzedażowym, co pierwsza generacja – w samym 1977 roku sprzedano ponad pół miliona egzemplarzy, co było genialnym wynikiem.
Ostatnia, trzecia generacja Forda Capri, była już mocną ewolucją pod względem designu. Zmieniono przód samochodu, a także linię nadwozia, która pozwalała na o wiele lepsze osiągi aerodynamiczne. Rynek jednak zaczynał się dość mocno zmieniać – sportowe coupe zaczęły powoli ustępować miejsca tak zwanym hot-hatchom.
Tym samym w 1984 roku zakończono produkcję trzeciej generacji Forda Capri, a samochód nie otrzymał żadnego bezpośredniego następcy. Klienci Forda przestawili się na bardziej usportowione wersje innych modeli amerykańskiego producenta, co już ostatecznie dało do zrozumienia włodarzom marki z USA, że dalsza produkcja Capriego mija się z celem.
Ford Capri – dane techniczne i wymiary
Ford Capri posiadał całkowicie standardowe wymiary jak na sportowe coupe lat 80. - 4262 mm długości, 1702 mm szerokości oraz 1295 mm wysokości były wtedy wręcz idealnymi proporcjami dla tego typu auta. Wrażenie robiła również waga – co prawda nawet w najlżejszej wersji waga wykroczyła poza tonę (1010 kg), lecz maksymalna waga przy najmocniejszej i najcięższej jednostce wynosi 1219 kilogramów. Jest to oczywiście nadal bardzo dobry wynik, szczególnie mając na uwadze naprawdę potężne jednostki napędowe.
Ford Capri – gama silnikowa
Na przestrzeni całej trzeciej generacji pojawiło się aż osiem silników. Najsłabsze jednostki co prawda nie powalały mocą (na przykład 1.3 54 KM), ale na przykład turbodoładowany motor o pojemności 2,8 litra potrafił już wyciągać nawet 188 koni mechanicznych, co przy stosunkowo niewielkiej masie było naprawdę dobrym wynikiem.
Ford Capri – ceny
Ford Capri jest aktualnie absolutną legendą i znalezienie egzemplarzu na rynku wtórnym jest niezwykle trudne. Ewentualne egzemplarze, które zostaną wystawione na sprzedaż, grubo przekraczają wartość 100 000 złotych. Jeżeli więc chcesz kupić Forda Capri, musisz uzbroić się w pokaźny zapas gotówki.