Jakie są wymiary, dane techniczne, spalanie oraz ceny Ford EcoSport
Niektóre modele już od swojej premiery próbują znaleźć swoją tożsamość na rynku motoryzacyjnym. Możemy to zaobserwować na przykład poprzez zmienianie segmentu między generacjami, używania rozwiązań z różnych kategorii i łączenia ich w jednej konstrukcji, a także w momencie, gdy kolejne wcielenie auta wymaga wprowadzenia tylu zmian, że samochód staje się zupełnie nowym modelem lub zerowany jest licznik generacji, wracając do „jedynki”. Ford EcoSport nie jest być może aż tak drastycznym przykładem, lecz od SUV-a przeznaczonego na rynek Ameryki Łacińskiej przeszedł do bycia globalnym crossoverem, który za niedługo będzie dostępny w sprzedaży jedynie w Europie.
Ford EcoSport – historia modelu
Żywot modelu EcoSport rozpoczął się już w 2003 roku, kiedy to Ford zaprezentował jego pierwszą generację. Były to dość generycznie wyglądające samochody typu SUV - na początku XXI te auta zaczęły zdobywać coraz to większą popularność, a Ford chciał mieć swój własny model tej kategorii. Mimo wszystko nie odważono się na globalną ekspansję i EcoSport został wypuszczony wyłącznie w krajach Ameryki Środkowej oraz Południowej.
Naprawdę wiele części, a także sam koncept stylistyczny, zostały zaczerpnięte z modelu Fusion. Bardziej złośliwe osoby mogłyby tak naprawdę uznać, że EcoSport jest jego powiększoną i napompowaną wersją – ta sama platforma, silniki, wystrój i części we wnętrzu auta, o użytej stylizacji do wykończenia zewnętrznego już nie mówiąc.
To właśnie z tego względu trudno jest powiedzieć cokolwiek o wyglądzie auta – nie prezentuje się zjawiskowo ani oryginalnie, lecz oczywiście nie to było głównym zadaniem modelu EcoSport. Bardziej chodziło o użyteczność, a w tym przypadku jest naprawdę dobrze. Mimo kompaktowych rozmiarów (koniec końców był to SUV segmentu B), EcoSport oferował naprawdę sporo miejsca w środku przy dość małej masie własnej, dzięki czemu jazda tym autem była dynamiczna.
W tym zaś pomagały silniki i choć zdarzały się takie warianty, jak zaledwie 68-konny dieslowy motor 1.4, najmocniejsza jednostka 2.0 Duratec potrafiła już wycisnąć z siebie 145 koni mechanicznych. Przy masie w granicach 1200-1300 kilogramów jest to naprawdę rozsądny stosunek wagi do mocy.
Ford EcoSport – mniejszy, znaczy lepszy?
W 2012 roku Ford zdecydował o spore zmianie koncepcji modelu EcoSport. Był to już czas, kiedy podbój rynku bardzo agresywnie zaczęły crossovery, a wielu producentów postanowiło wtedy bardzo szybko reagować na zmianę ówczesnych trendów. Właśnie z tego względu druga generacja Forda EcoSport stała się crossoverem segmentu B.
Tym razem EcoSport był już modelem globalnym, który swoje premiery na poszczególnych rynkach rozłożył w czasie na cztery lata. Najpóźniej pojawił się w Europie, Tajlandii oraz USA. Tym razem EcoSport wiele czerpał od modelu Fiesta, zyskując świeższy, lecz nadal dość typowy dla aut amerykańskiego producenta wygląd.
Choć EcoSport spisywał się naprawdę dobrze, nie był on oczkiem w głowie włodarzy marki. W 2018 roku, ze względu na chęć zaoszczędzenia pieniędzy, EcoSport zaczął powoli znikać z globalnych rynków. W 2018 roku z Tajlandii, rok później z Rosji, następnie z Australii, a w 2022 roku przestanie on być sprzedawany w obu Amerykach. Jedynym rynkiem, gdzie nadal będziemy mogli spotkać Forda EcoSport będzie Europa.
Ford EcoSport – dane techniczne i wymiary
Ford EcoSport posiada wyjątkowe i dość niestandardowe wymiary – mała długość na poziomie 4241 mm połączona jest z naprawdę ogromną szerokością przekraczającą dwa metry (2057 mm), co jest rzadko spotykaną proporcją. Wysokość tego auta wynosi 1696 mm, zaś masa własna nadal oscyluje w granicach 1200-1300 kilogramów. Bagażnik nie powala – 322 litry przy rozłożonej tylnej kanapie oraz 705 litrów, gdy tylne siedzenia postanowimy złożyć.
Ford EcoSport – silniki
Najważniejszą w tym modelu jednostką niewątpliwie jest ceniony przez ekspertów oraz użytkowników 3-cylindrowy, turbodoładowany motor EcoBoost o pojemności zaledwie jednego litra i mocy nawet 140 koni mechanicznych (występuje też w wariantach 95, 100 oraz 125 KM). Dostępne do 2020 roku były również trzy warianty 1,5-litrowego diesla o mocy również 95, 100 lub 125 KM.
Ford EcoSport – ceny w salonach
Najnowszego Forda EcoSport z rocznika 2021 możemy kupić w salonach Forda już za 75 200 złotych. Oczywiście cena będzie rosła w zależności od wybranej wersji wyposażenia oraz silnika. Dla przykładu, EcoSport w wersji ST-Line może nas kosztować co najmniej 96 100 złotych.