Jakie są wymiary, dane techniczne, spalanie oraz ceny Ford Escort
Ford był jedną z nielicznych amerykańskich marek, które na dobre zagościły na europejskich drogach. Inne marki, jak Chrysler czy Cadillac, próbowały powtórzyć jego sukces, lecz najczęściej kończyło się na kilkuletnim pobycie jednego czy dwóch modeli, powrotem na tarczy do ojczyzny, a po kilku latach niebytu – ponownej próbie podbicia Starego Kontynentu. Ford zaś bardzo konsekwentnie inwestuje w Europę i koniec końców opłaciło mu się to. Każdy wielbiciel czterech kółek z XX wieku z pewnością kojarzy model Capri, aktualnie ogromną popularność mają Focus i Fiesta, a wiele osób marzy o własnym Mustangu. Nie można jednak zapomnieć o Fordzie Escort, który posiada naprawdę bogatą historię w naszym rejonie globu.
Ford Escort – historia modelu
Już w latach 60. Ford naprawdę intensywnie zabiegał o względy europejskich kierowców, znacznie rozszerzając w naszym regionie swoją gamę aut. W końcówce lat 60. zadebiutowały dwa legendarne z naszej perspektywy modele – Capri oraz właśnie Escort. Ten drugi od początku był stworzony jako kompakt, czyli samochód z segmentu C, który oferuje naprawdę wiele wersji nadwozia i jest niezwykle uniwersalnym wyborem.
Pierwsza generacja Escorta zadebiutowała w Europie w 1967 roku i była produkowana między innymi w Wielkiej Brytanii, Zachodnich Niemczech, Irlandii i Belgii. Jak na końcówkę lat 60., Escort wyglądał naprawdę świeżo i na swój sposób wyróżniał się od swoich w pełni europejskich konkurentów. Ówczesny styl Forda był swoistą krzyżówką rozwiązań znanych za Oceanem Atlantyckim oraz tego, co europejscy klienci już dobrze znali. Dzięki temu uzyskiwano naprawdę oryginalny i ciekawy wygląd, który bardzo przypodobał się kupcom – z jednej strony coś, co już dobrze znają, z drugiej zaś – mały pierwiastek świeżości.
Escort I sprzedawany był jako sedan oraz kombi, a także nawet jako furgon, choć pod lekko zmienioną nazwą – Escort Van. Europa nie była jednak jego jedyną destynacją – model trafił także na Antypody, do Azji, Republiki Południowej Afryki oraz na Bliski Wschód. By ograniczyć koszty związane z transportem aut, w każdym z tych rejonów utworzono fabrykę. W ten oto sposób poza Europą Escort był również tworzony w Australii, Nowej Zelandii, RPA oraz Izraelu.
Naprawdę niewielka waga, która zamykała się w zależności od silnika w przedziale 767-914 kilogramów, małe rozmiary i mocne silniki w najwyższych wersjach sprawiły, że pierwszy Escort miał ciutkę sportowego zacięcia, choć oczywiście nie w takim stopniu, jak model Capri.
Ford Escort – dalszy rozwój
Druga generacja uderzyła w o wiele agresywniejszy design – linia boczna bardzo przypomina tę stosowaną w liftbackach, choć oczywiście nadal był to sedan bądź kombi. Gama silnikowa zmieniła się wyłącznie kosmetycznie, tak samo jak ogólne podzespoły. Większą rewolucją było dopiero czwarte wcielenie, zaprezentowane w 1986 roku. Dodano w końcu wersję liftback oraz kabriolet. Zmiany znów jednak były bardziej stylistyczne, choć przebudowano również i ofertę jednostek napędowych.
Zupełnie nowy pomysł na Escorta ujrzeliśmy przy V generacji. Escort uderzył w nuty bardziej sportowe, co miało powiązanie z angażem Forda w Rajdowe Mistrzostwa Świata i wykorzystanie w nich globalnie znanego modelu Escort.
Ostatnią generacją Escorta była ta szósta. Ta legendarna linia modelowa została w 2004 roku zastąpiona przez Focusa, który – trzeba to przyznać – odniósł jeszcze większy sukces komercyjny.
Ford Escort – dane techniczne i wymiary
Choć w ostatnich generacjach Escort trochę się powiększył, nadal był on naprawdę zgrabnym autem – 4136 mm długości, 1891 mm szerokości oraz 1398 mm wysokości to wymiary niepasujące zbytnio do auta rodem z Ameryki Północnej. Widać więc, jak mimo wszystko europejskim autem był Escort, co było jedną z głównych przyczyn jego sukcesu. Masa również nie należała do największych i oscylowała w granicach 1000-1240 kilogramów.
Ford Escort – silniki
Escort VI posiada niezwykle bogatą gamę silnikową. Co prawda występował zaledwie jeden silnik diesla (w trzech wersjach: wolnossący o mocy 60 KM oraz turbodoładowany o mocy 70 lub 90 KM), lecz w przypadku jednostek benzynowych wybór był o wiele większy. Najsłabsze 1.3 oferowało zaledwie 60 koni mechanicznych, lecz najpotężniejszy motor o pojemności 2 litrów był w stanie wykrzesać z siebie już 150 KM, co jest przyzwoitym rezultatem.
Ford Escort – ceny na rynku samochodów używanych
Escort nie należy do drogich samochodów. Egzemplarze z ostatniej generacji oraz lat 90. można bez większego problemu kupić za 3-6 tysięcy złotych. Starsze, klasyczne już modele z lat 70. i 80. będą zaś do kupienia za nie więcej niż 15-20 tysięcy złotych, choć i to będzie raczej wyjątkiem.