Jakie są wymiary, dane techniczne, spalanie oraz ceny Ford Edge
Amerykanie uwielbiają SUVy o sporych rozmiarach. Jednym z takich modeli opracowanych specjalnie na rynek w Stanach Zjednoczonych jest Ford Edge. Edge to SUV klasy średniej, który w Stanach Zjednoczonych może otrzymać miano kompaktowego. Samochód trafił również do Europy, a do dziś produkuje się go z myślą o rynku chińskim.
Ford Edge – historia modelu
Pierwszą edycję samochodu zaprezentowano w 2005 roku. Nowy SUV Forda miał plasować się w gamie pomiędzy mniejszym Fordem Escape, a większym Explorerem. Oficjalny debiut miał miejsce podczas targów motoryzacyjnych odbywających się w stolicy i kolebce amerykańskiej motoryzacji, czyli na NAIAS (North Amercian International Auto Show) 2006. Na samym początku nie planowano wprowadzić do Europy i samochód sprzedawano tylko w Ameryce Północnej.
Forda Edge oparto na płycie podłogowej CD3, która pochodziła z amerykańskiej wersji modelu Fusion, czyli sedana klasy średniej. Z zewnątrz uwagę zwracają bardzo okrągłe i masywne linie. W liniach nadwozia nie znajdziemy praktycznie żadnych kątów. Ważna dla projektantów była przestrzeń ładunkowa auta, przez co samochód posiada płaską podłogę i składaną dzieloną kanapę, tak by można było przewozić jak najwięcej przedmiotów.
W 2010 roku doszło do pierwszego faceliftingu modelu. Zmieniono w nim kształt zderzaków, powiększono atrapę chłodnicy, a także dodano bardziej podłużne reflektory. Pod maskę trafiła także jednostka 3.7 V6 pochodząca z Forda Mustanga.
W 2014 roku do produkcji wprowadzono drugą generację modelu. Moment poprzedzono prezentacją wersji, która była bardzo zbliżona do modelu produkcyjnego podczas targów w Los Angeles w 2013 roku. Druga generacja została zaprojektowana już nie tylko jako model przeznaczony do sprzedaży w Stanach Zjednoczonych, a jako auto o zasięgu globalnym. Z tego powodu sprzedaż wystartowała w 2016 roku w Europie oraz w 2018 roku w Australii. Po drodze samochody wprowadzono także na rynki Ameryki Południowej.
Płyta podłogowa Edge'a II pochodzi znów z modelu Fusion, a także z europejskiego Mondeo. Wnętrze w sporej części zapożyczono z minivanów takich jak Ford Galaxy, a ponadto przeprojektowano nadwozie i konstrukcję zawieszenia. W 2018 roku zdecydowano się przeprowadzić facelifting SUVa, podczas którego wprowadzono nowy przód auta, a także tylne lampy.
Samochód nie wytrzymał zbyt długo na europejskim rynku. Już w 2019 roku wycofano go z Wielkiej Brytanii, gdzie nie sprzedawał się za dobrze, a w 2020 roku zdecydowano się by ograniczać powoli sprzedaż auta z racji na powiększenie do tej pory mniejszego modelu Kuga.
Ford Edge – dane techniczne i wymiary
Dostępna w Europie druga generacja Forda Edge jest długa na 4779 milimetrów, a szerokość mierzy aż 2184 milimetry. Wysokość to 1692 milimetry, a masa własna wynosi od 1912 do 1949 kilogramów. Rozstaw osi mierzy 2850 milimetry. W zbiorniku zmieści się 68 litrów paliwa, a bagażnik pomieści 602 litry.
Ford Edge – gama silnikowa
Pod maską europejskich Fordów Edge znajdziemy zarówno benzynowe, jak i wysokoprężne jednostki. Chcąc zakupić jednak modele napędzane benzyną należy zdecydować się na model przed faceliftingiem. Do wyboru mamy silnik 2.0 EcoBoost o mocy 245 koni mechanicznych, a także większe 2.7 V6 EcoBoost, które generuje 319 koni mechanicznych. Największą jednostką jest silnik 3.5 V6 TI-VCT, lecz jest on nieco słabszy gdyż dysponuje on mocą rzędu 284 KM. Wszystkie diesle mają pojemność wynoszącą 2.0 litra i mają moc rzędu 150, 180, 190, lub ponad 200 KM.
Ford Edge – ceny używanych modeli
Na rynku znajdziemy bardzo dużo używanych Fordów Edge. SUVa klasy średniej z pierwszej generacji kupimy za 30 do około 50 tysięcy, lecz takie egzemplarze są bardzo rzadkie. Problemów nie ma z zakupem modelu drugiej generacji, która była oferowana na Starym Kontynencie. Sprawny Ford Edge z europejskiego rynku kosztuje co najmniej 66 tysięcy złotych. Za modele przed faceliftingiem możemy zapłacić jednak nawet do 190 tysięcy złotych. Pochodzą one z rocznika 2018. Poliftowe auta kosztują od 100 do nawet ponad 200 tysięcy.