Ford Explorer

Jakie są wymiary, dane techniczne, spalanie oraz ceny Ford Explorer

Ford Explorer jest największym i najbardziej luksusowym modelem w gamie amerykańskiej marki. Ma bogatą, bo ponad 30-letnią historię podczas której doczekał się aż sześciu generacji. Najnowsza generacja jest dostępna od 2019 roku i można zakupić ją na rynkach globalnych, czego nie można powiedzieć o pierwszych edycjach tego modelu.

Ford Explorer – historia modelu

Pierwsza generacja Forda Explorer powstała w 1990 roku. Samochody wpierw były przeznaczone na rynek amerykański i zastąpił Forda Bronco wchodząc w buty najmniejszego SUVa dostępnego w Stanach Zjednoczonych. Explorer szturmem podbił swój rodzimy rynek i udało mu się stać najpopularniejszym SUVem na początku lat 90. XX wieku. Auto w dużej mierze było bliźniacze z innym SUVem jakim była Mazda Navajo.

Druga generacja zaprezentowana została w 1994 roku i tym samym trafiła do produkcji. Auto nabrało bardziej gładkich, krągłych kształtów, które do tej pory były bardzo kwadratowe. Większe zmiany nie dotknęły tyłu samochodu. Explorer drugiej generacji awansował niejako w hierarchii i można go już zakwalifikować do segmentu E, a nie D jak poprzednika. Explorer II trafił nie tylko do Ameryki Północnej, lecz również na rynki globalne, takie jak Europa, Australia, czy RPA.

ford explorer tył

Następca zadebiutował w 2000 roku. Nie trafił on jednak ponownie do Europy, gdzie nie sprzedawał się w oczekiwany sposób. Samochód otrzymał po raz pierwszy dedykowaną płytę podłogową i musiał odbić się po sporym skandalu dotyczącym opon Firestone montowanych w Explorerze II. Miały one tendencję do pękania przy wysokich prędkościach, co doprowadzało do wypadków i dachowań, w wyniku których oficjalnie zginęło 271 osób, a 823 osoby zostały ranne.

W 2005 roku do produkcji weszła czwarta generacja Forda Explorera. Była ona oferowana jedynie w Ameryce Północnej, Południowej oraz na Bliskim Wschodzie. W modelu nie doszło do większych zmian i był on jedynie bardzo głębokim faceliftingiem poprzednika. Rewolucyjny był dopiero Explorer V. Wtedy SUVa zaprojektowano całkowicie od zera. Powstał on w oparciu o nadwozie samonośne, a nie ramę jak poprzednicy i zyskał bardziej luksusowy, drogowy wygląd. Ponadto auto mocno wydłużono i model oprócz rynków na których był obecny trafił również do Rosji i Chin. 

Do Europy samochód powrócił w 2019 roku przy okazji premiery szóstej generacji. Samochód stał się największym modelem Forda i jest dostępny jedynie jako hybryda plug-in z racji na normy emisji spalin obowiązujące na starym kontynencie. Auto zyskało wiele zmian wizualnych, a także nowe lepiej wyposażone wnętrze z dwoma ekranami o przekątnej 12,3 i 10 cali.

Ford Explorer – dane techniczne i wymiary

ford explorer wymiary

Aktualnie oferowany w Europie Ford Explorer ma 5050 milimetrów długości i dokładnie 2000 milimetrów szerokości. Wysokość sięga 1780 milimetrów, a masa własna wynosi około dwie tony. Rozstaw osi mierzy 3030 milimetrów. Samochód może pomieścić do siedmiu osób, a bagażnik ma pojemność od 515 do 1356 litrów.

Ford Explorer – silnik i napęd

Forda Explorera szóstej generacji w Europie zasila jednostka 3.0 V6 EcoBoost PHEV. Jest to turbodoładowany silnik, który wraz z elektrycznym wsparciem wytwarza 457 koni mechanicznych mocy. Jednostka hybrydowa jest połączona z 10-biegowym automatem, który przenosi moc na obie osie. Maksymalny moment obrotowy tego silnika to aż 825 niutonometrów przy 2500 obrotów na minutę. Samochód do 100 km/h rozpędza się w 6 sekund. Zamontowany akumulator litowo-jonowy pozwala na przejechanie do 40 kilometrów w trybie elektrycznym.

Ford Explorer – ceny nowych i używanych modeli

Za nowego Forda Explorera prosto z salonu zapłacimy od 370 tysięcy złotych. Za taką cenę otrzymamy jednak bardzo bogate wyposażenie z dwoma dużymi ekranami, zestawem systemów bezpieczeństwa, adaptacyjnym tempomatem, czy wieloma akcentami wizualnymi.

Na rynku Forda Explorera szóstej generacji możemy znaleźć za co najmniej 140 tysięcy złotych. Z racji na wysoką cenę w salonie najdroższe egzemplarze osiągają jednak ceny do nawet do 360 tysięcy w wypadku egzemplarzy o bardzo małym przebiegu i maksymalnie rocznym wieku.